Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36768 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. R. Polit: Chrysler Grand Voyager oferowany jest w wersji 6- lub 7-osobowej (2 +2+3). Ma długość 510 cm i napęd na przednie koła. Voyager to jeden z niewielu samochodów amerykańskich, który spodobał się Europejczykom.

Prekursor vanów został po raz pierwszy zaprezentowany 22 lata temu.

 Fot. R. Polit: Chrysler Grand Voyager oferowany jest w wersji 6- lub 7-osobowej (2 +2+3). Ma d³ugo¶æ 510 cm i napêd na przednie ko³a.

Jednym z najlepiej sprzedających się vanów jest Chrysler Voyager. Pojazd ten oferowany jest z dwoma rozstawami osi. Szczególnie interesująca jest 7-osobowa wersja z dłuższym rozstawem osi i systemem składania siedzeń Stow & Go, nazwana Grand Voyager.

 

Cechy szczególne

 

Oryginalnym rozwiązaniem stosowanym po raz pierwszy w vanach jest możliwość całkowitego złożenia w podłodze Fot. R. Polit: Wysokoprê¿ny silnik 2,8 l/150 KM wspó³pracuj±cym z automatyczn± skrzyni± biegów jest godny polecenia. Wyró¿nia siê du¿± elastyczno¶ci± i zapewnia wystarczaj±c± dynamikê. siedzeń drugiego i trzeciego rzędu, nazwana Stow & Go. System ten wymaga dopłaty, ale dzięki niemu nie trzeba wyjmować ciężkich siedzeń, gdy nie są potrzebne. W tej wersji może podróżować 7 osób ulokowanych w trzech rzędach – 2 +2 +3. Możliwa jest także regulacja wzdłużna foteli drugiego rzędu i pochylania ich oparć. Kolejnym wariantem konfiguracji wnętrza jest odwrócenie siedzeń kanapy III rzędu tak, że można na niej usiąść tyłem do kierunku jazdy. Producent doliczył się aż 250 konfiguracji siedzeń. Po złożeniu siedzeń II i III rzędu, co można zrobić w Fot. R. Polit: Miejsce kierowcy jest bardzo wygodne – z prawej strony kolumny kierownicy umieszczono d¼wigniê zmiany biegów. Wska¼niki s± czytelne. Kierownica jest skórzana, kolumnê mo¿na regulowaæ w dwóch p³aszczyznach. trzech ruchach, uzyskuje się płaską powierzchnię bagażową o ogromnej objętości 4550 l.

Wnętrze pojazdu jest bardzo przestronne i urządzone w „amerykańskim stylu”. Nie ma tradycyjnej, jak w europejskich pojazdach, dźwigienki z prawej strony kolumny kierownicy uruchamiającej wycieraczki. W tym miejscu w Chryslerze znajduje się bowiem dźwignia przełączania Fot. R. Polit: Wnêtrze pojazdu jest przestronne, a siedzenia bardzo wygodne. Do trzeciego rzêdu mo¿na siê dostaæ, odchylaj±c fotel ¶rodkowy. biegów. Wycieraczkę tylnej szyby można włączyć przyciskiem znajdującym się na konsoli środkowej, co nie jest wygodne.  

 

Silnik

 

Wysokoprężny silnik o pojemności 2,8 l i mocy 150 KM współpracuje z 4-stopniową, automatyczną skrzynią przekładniową. Napęd Fot. Chrysler: Sk³adanie fotela II rzêdu w systemie Stow & Go. przenoszony jest na koła przednie. Jednostka napędowa doładowana turbosprężarką ma układ zasilania typu common rail i jest bardzo skutecznym źródłem napędu. Wysoki moment obrotowy osiągany przy stosunkowo niewielkich obrotach pozwala na dość żwawe przyspieszanie, mimo sporej masy pojazdu (ok. 2 tony). Również zużycie paliwa, oscylujące wokół 12 l na 100 km, jest do zaakceptowania.

Fot. Chrysler: Sk³adanie dzielonej kanapy w III rzêdzie w systemie Stow & Go.  

Wrażenia z jazdy

 

Grand Voyager nie ma najmniejszych kłopotów z dziurami w naszych jezdniach. Pokonuje je bardzo skutecznie, co wynika m.in. z dużego rozstawu osi i charakterystyki zawieszenia. Ma ono przemyślaną konstrukcję - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu oś sztywna. W aucie o takim przeznaczeniu oś sztywna sprawdza się znakomicie, bowiem jest odporna na przeciążenia ładunkiem. Pojazd pewnie pokonuje zakręty, a przechyły nadwozia nie są duże. Samochodem tym można w komfortowych warunkach podróżować wiele kilometrów, gdyż poziom hałasu przy prędkości 100 km/h jest niski. Skuteczne są też hamulce, które z prędkości 100 km/h zatrzymują auto po przebyciu drogi 39,1 m.

 

Podsumowanie

 

Chrysler Grand Voyager raz jeszcze potwierdził, że jest jednym z lepszych vanów dostępnych na rynku. Napędzany dieslem 2,8 l o mocy 150 KM w wersji wyposażenia SE z systemem składania siedzeń Stow & Go kosztuje 148 840 zł, a bez tego systemu jest tańszy o 6 100 zł. Zapewnia przestronne wnętrze, wysoki komfort jazdy i bogate wyposażenie seryjne, szczególnie w Fot. Chrysler zakresie bezpieczeństwa. Ma nawet poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy.

 

Do pomysłu stworzenia vana przyznaje się Lee Iacocca, legendarny amerykański menedżer, prezes Forda, a potem Chryslera. Doszedł on do wniosku, że van powinien:

- mieć niskie wejście do kabiny, by było wygodne dla kobiet w spódnicach,

- być niewysoki, by zmieścić się w typowym garażu,

- mieć silnik z przodu.

W listopadzie 1983 r. ruszyła produkcja pierwszego amerykańskiego vana sprzedawanego przez Chryslera, początkowo pod markami Plymouth i Dodge. Wyprodukowano już ponad 9 mln tych vanów.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

2776

Moc maksymalna (KM/obr/min):

150/3800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

360/2600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

13,1

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

9,6

Prędkość maksymalna (km/h):

182

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

65

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,1

Pojemność bagażnika (dm3):

580

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

75

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

6,7/11,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

510 x 200 x 175

Rozstaw osi (cm):

303

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/3

Cena wersji SE Stow & Go (zł):

148 840

 

* pomiar wg ADAC

 

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach.  

Silnik

****

Dobra elastyczność, spore zużycie paliwa wynika z dużej masy pojazdu.

Poziom hałasu

****

Dość niski poziom hałasu.

Hamulce

****

Droga hamowania Grand Voyagera jest krótsza niż droga hamowania Fiata Ulysse 2.2 JTD/1258 KM. 

Dynamika

*****

Bardzo dobra dynamika, porównywalna z dynamiką Fiata Ulysse 2.2 JTD/128 KM.  

Zużycie paliwa

***

W mieście zużycie paliwa oscyluje wokół 12 l/100 km.

Nowoczesność konstrukcji

****

Konstrukcja auta jest skuteczna, bez ekstrawaganckich rozwiązań technicznych.

Wyposażenie

****

Dość bogate wyposażenie, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa. 

 

Wyposażenie seryjne:

Chrysler Grand Voyager SE Stow & Go

 

Poduszki powietrzne

7

Układ ABS

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

Klimatyzacja automatyczna

O

Radio

O

Chowane w podłodze siedzenia 2. i 3. rzędu

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • barbara.urbanska1978@gmail.com (gość)

    Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD- czy rozrząd w tym silniku jest na pasku czy łańcuszku , jakie występują mankamenty , usterki w tym silniku ? czy dostępny jest w tym modelu silnik diesla 3 litrowy z Mercedesa

  • barbara.urbanska1978@gmail.com (gość)

    mówimy o pojeździe Chrysler Voyager IV GRAND

  • ornamental (gość)

    nie będę opisywał gehenny trzytygodniowego remontu skrzyni Chrysler Grand Voyager 2005 dość powiedzieć że zmiany biegów są wyczuwalne zdecydowanie,ale najlepsze jest to że z I na 2 szarpie i stuka jakby walneła sprężyna.Może coś podpowiecie. Jeszcze pytanie :jaki typ skrzyni jest w tym modelu

  • Janusz (gość)

    taki niby popularny ten voyager, a nigdzie, powtarzam nigdzie!! nie mogę znaleść prostych wymiarów paki, wraz z wymiarami otworu tylnej klapy..

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Chrysler Voyager zdjęcia

Chrysler Voyager dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Chrysler Voyager opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Chrysler Voyager Cena

Części dla marki Chrysler

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

856 zł