Chrysler Sebring kontra Citroen C5

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski: Amerykanie nie przywiązują zbytniej wagi do wyglądu deski rozdzielczej, ale staranność wykonania jest dość dobra
Fot. Jarosław Zgirski: Amerykanie nie przywiązują zbytniej wagi do wyglądu deski rozdzielczej, ale staranność wykonania jest dość dobra
Chrysler Sebring to kolejna odsłona modelu produkowanego w USA, ale dostosowanego do potrzeb europejskiego odbiorcy. Naprzeciw niego staje Citroen C5, czyli sprawdzona konstrukcja.

Chrysler Sebring to kolejna odsłona modelu produkowanego w USA, ale dostosowanego do potrzeb europejskiego odbiorcy. Naprzeciw niego staje Citroen C5, czyli sprawdzona konstrukcja, która ostatni face lifting przeszła w 2005 roku.

Fot. Jarosław Zgirski: Przetłoczenia na masce w gamie Chryslera zapoczątkował sportowy model Crossfire
Fot. Jarosław Zgirski: Przetłoczenia na masce w gamie Chryslera zapoczątkował sportowy model Crossfire

 

Linia nadwozia Sebringa ma tyleż zwolenników, co przeciwników, ale zwolennikom amerykańskich aut z pewnością się spodoba.

 

Francuzi od wielu lat hołdują zasadzie, że auto powinno być wygodne i komfortowe. C5 choć nie jest klasycznym sedanem, a liftbackiem, również spełnia wymagania stawiane limuzynom. Konstruktorzy spod znaku Citroena dorzucili jeszcze nietuzinkową stylistykę i niekonwencjonalne rozwiązania techniczne.

Fot. Jarosław Zgirski: Następcę Citroena C5 poznamy prawdopodobnie na wiosnę przyszłego roku
Fot. Jarosław Zgirski: Następcę Citroena C5 poznamy prawdopodobnie na wiosnę przyszłego roku

 

Cechy szczególne

 

C5 jest autem dużym i pojemnym, wewnątrz bez problemu zmieści się czwórka pasażerów. Nie inaczej jest zresztą w Chryslerze. Miejsca na nogi jest wystarczająco nawet w drugim rzędzie. Dla wygody trzeciego pasażera w Sebringu tylna kanapa ma na środku przetłoczenie. Obaj konkurenci nie mogą się jednak pochwalić dobrym trzymaniem bocznym, fotele są słabo profilowane i na ostrych zakrętach pasażerowie zmuszeni są trzymać się uchwytów.

 

Przestrzeni nad głowami jest dosyć, zarówno w C5, jak i w Sebringu. Pojemność bagażnika w amerykańskim aucie jest tylko minimalnie mniejsza, ale w C5 klapa bagażnika otwiera się razem z tylną szybą, co pozwala zapakować wielkogabarytowe przedmioty.

Fot. Jarosław Zgirski: Linia nadwozia Sebringa, ma równie wielu zwolenników co przeciwników
Fot. Jarosław Zgirski: Linia nadwozia Sebringa, ma równie wielu zwolenników co przeciwników

 

Wyposażenie u obu rywali jest bardzo bogate. Właściwie ciężko jest rozstrzygać, co lepsze: dodatkowa, kolanowa poduszka powietrzna w C5, czy świetny zestaw audio w Sebringu, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, czy nawigacja satelitarna. Ciekawostką w Chryslerze jest wnęka na napoje, zaopatrzona w przycisk, którym w zależności od potrzeb możemy schłodzić, albo rozgrzać włożony w nią kubek. Francuski samochód można z kolei docenić za liczbę schowków, których cały system sprawia wrażenie przemyślanego i bardzo użytecznego.

 

Sebringowi brakuje dbałości o plastiki deski rozdzielczej. O ile w C5 wygląd kokpitu jest dość przeciętny, ale z materiałów dobrej jakości, to w Sebringu sprawia wrażenie jakby pochodził z

Fot. Jarosław Zgirski: C5 po liftingu z 2005 r. poddano zmianom zarówno z zewnątrz, jak i w środku
Fot. Jarosław Zgirski: C5 po liftingu z 2005 r. poddano zmianom zarówno z zewnątrz, jak i w środku

auta niższej klasy. Wszystkie detale są spasowane prawidłowo, na wybojach nic nie stuka, ani nie trzeszczy, jednak wrażenie niedosytu pozostaje.

 

Citroen C5 w przyszłym roku ma się doczekać następcy, ale nawet teraz linia nadwozia się nie zestarzała. Sebring w nowej skórze nawiązuje wzorniczo do pozostałych aut w gamie Chryslera. Przetłoczenia na masce to bezpośrednie nawiązanie do modelu Crossfire, podobną stylizację maski ma Pacifica. W porównaniu do poprzednika, "Amerykanin" otrzymał zupełnie inny tył. Nadwozie Sebringa ma teraz swoich zagorzałych przeciwników, jak i zaprzysięgłych fanów, twierdzących, że dopiero obecnie odciśnięte zostało na nim to jedyne w swoim rodzaju, stylistyczne, amerykańskie piętno.

 

Z kolei spokojna linia C5 niczym szczególnym się nie wyróżnia, co zwolennicy Citroena wymieniają jako zaletę.  

 

Fot. Jarosław Zgirski: Amerykanie nie przywiązują zbytniej wagi do wyglądu deski rozdzielczej, ale staranność wykonania jest dość dobra
Fot. Jarosław Zgirski: Amerykanie nie przywiązują zbytniej wagi do wyglądu deski rozdzielczej, ale staranność wykonania jest dość dobra

Silniki

 

W Polsce prawie trzylitrowy benzynowy motor byłby drogi w użytkowaniu i pewnie dlatego paletę silników w Sebringu ograniczono do jednego Diesla. Chrysler po rozwodzie z koncernem Daimler, który dysponował dobrymi wysokoprężnymi jednostkami, na potrzeby europejskiego rynku wybrał sprawdzony TDi ze stajni Volkswagena. Silnik 2.0 CRD ma więc wszystkie wady i zalety niemieckiej jednostki napędowej.

 

 Jest głośny, za to oszczędny. Pod maską "Cytryny" pracował silnik o zbliżonej mocy, tyle że w technologii common rail. Dzięki niej we wnętrzu C5 jest ciszej, a apetyt na paliwo francuski motor ma na podobnym poziomie, co w Chryslerze. Biorąc pod uwagę wielkość obu pojazdów i ich masy,

Fot. Jarosław Zgirski: Ergonomiczny, czytelny układ zegarów i wskaźników, ze względu na ilość małych przycisków utrudniona jest jedynie obsługa radia
Fot. Jarosław Zgirski: Ergonomiczny, czytelny układ zegarów i wskaźników, ze względu na ilość małych przycisków utrudniona jest jedynie obsługa radia i klimatyzacji

to spalanie u obu konkurentów należy uznać za dość niskie.

 

Wrażenia z jazdy

 

Najcenniejsze w limuzynie, poza wyposażeniem, są walory jezdne. Im bardziej komfortowe jest podróżowanie, tym lepiej. Pod tym względem pasażerowie C5 narzekać nie powinni. Hydroaktywne, samopoziomujące zawieszenie Citroena gładko i prawie bezgłośnie tłumi mniejsze i większe nierówności. Sprawia wrażenie luksusowego, ale swoje wady ujawnia dopiero podczas szybko pokonywanych łuków, na których niewprawny kierowca może stracić panowanie nad pojazdem.

Fot. Jarosław Zgirski: Typowa limuzyna – bagażnik z wąskim lukiem i bez możliwości rozkładania siedzeń
Fot. Jarosław Zgirski: Typowa limuzyna – bagażnik z wąskim lukiem i bez możliwości rozkładania siedzeń

 

Miękkość zawieszenia to nie tylko domena "Francuzów". Słyną z niej również Amerykanie, których autostrady, ciągnące się często w linii prostej po kilkaset mil i nie wymagają zbyt wiele od układów zawieszenia. Na europejskie drogi zawieszenie Sebringa zostało jednak usztywnione. Mimo tego wciąż jest za miękkie. Nie można mu jednak odmówić komfortu resorowania.  Poziom hałasu w kabinie, z racji lepszego wyciszenia jednostki napędowej i przedziału silnika, najmniej przeszkadza we wnętrzu Citroena.

 

Czasy przyspieszania oraz dynamika jazdy zarówno w Sebringu, jak i w C5 są na podobnym poziomie, w obu autach skrzynia biegów ma sześć przełożeń, a na dłuższych trasach nieocenione

Fot. Jarosław Zgirski: C5 to liftback – jednak nabywcy C5 są najczęściej przekonani, że mają do czynienia z sedanem
Fot. Jarosław Zgirski: C5 to liftback – jednak nabywcy C5 są najczęściej przekonani, że mają do czynienia z sedanem

usługi oddają standardowo montowane w tych autach tempomaty. 

 

 

Podsumowanie

 

Z zewnątrz Citroen C5 postawił na spokojny wygląd, natomiast Chrysler nowym Sebringiem kontynuuje drapieżną i agresywną stylizację zapoczątkowaną już w innych modelach. Oboma pojazdami podróżuje się w podobnych warunkach. Amerykanie wciąż jednak borykają się z problemem odpowiedniego doboru materiałów używanych do wykończenia wnętrza. Cenowo plasują się na tym samym poziomie, co francuska marka, tyle, że Citroen kusi klientów całym systemem promocji i wersji specjalnych. 

 

Wybrane dane techniczne

 

Chrysler Sebring

Citroen C5

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

1968

1997

Moc maksymalna (KM/obr/min)

140/4000

138/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

310/1750

320/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,1

10,8

Prędkość maksymalna (km/h)

203

205

Pojemność bagażnika (l)

441

471/1315

Pojemność zbiornika paliwa (l)

65

66

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

6,6/8,3

6,2/8,0

Długość x szerokość x wysokość (cm)

485/184/150

474,5/178/147,5

Rozstaw osi (cm)

276,5

275

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/7

2/12

Cena (zł)

111 500*

88 050*

*Ceny generalnych importerów

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Chrysler Sebring Limited

Citroen C5 Exclusive

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja automatyczna/dwustrefowa

S/-

S/S

Radioodtwarzacz CD i MP3/nawigacja satelit.

S/S

S/-

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Chrysler Sebring

Citroen C5

Przestronność wnętrza

      Remis

Silnik

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

      Remis

Wyposażenie

      Remis

Cena

 

+

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty