Wszystko
o samochodach

Porady / Opony

Ciśnienie w oponach. Jakie jest prawidłlowe? Konsekwencje zbyt niskiego i zbyt wysokiego ciśnienia w oponie

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. materiały prasowe Czy wiesz, czego jest najwięcej w oponie? Powietrza. Tak, to ono pod odpowiednim ciśnieniem utrzymuje ciężar naszych samochodów. Może zauważyłeś ostatnio, że Twoje auto ma mniejszą przyczepność i dłuższą drogę hamowania? Albo jazda stała się niekomfortowa, samochód trochę więcej pali lub słyszysz większy szum w kabinie? To tylko niektóre z konsekwencji niewłaściwego ciśnienia w oponach.

Niebezpieczne sytuacje na drodze mają wiele przyczyn. Zalicza się do nich m.in.: nadmierną prędkość, niedostosowaną do warunków pogodowych, nieustąpienie pierwszeństwa, nieprawidłowe wyprzedzanie czy niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. To nie jedyne grzechy polskich kierowców. Badania* dowiodły, że 36 proc. wypadków spowodowanych jest stanem technicznym pojazdu, z czego 40-50 proc. ma związek  ze stanem opon.

Ciśnienie w oponach. Jakie powinno być i jak często kontrolować?

Sprawdzenie ciśnienia w oponach zajmuje mniej więcej tyle, ile poświęcamy na zatankowanie samochodu. Możemy to wykonać na każdej stacji paliw. Wystarczy podjechać do kompresora, sprawdzić w instrukcji auta lub na naklejce na nadwoziu jakie powinno być optymalne ciśnienie i napompować opony.

Uniwersalna wartość ciśnienia w oponach to 2,2 bara, ale wartość dla konkretnego pojazdu zalecamy sprawdzić w instrukcji samochodu.

Poświęcenie tych 5 minut może uratować nasze życie. Jeśli mamy czujniki ciśnienia i opony typu run-flat to sprawdzajmy opony raz w miesiącu także ręcznie. Uszkodzenie czujnika ciśnienia i grube ściany boczne tych opon mogą zamaskować niedostatek powietrza, a rozgrzana do nadmiernej temperatury konstrukcja opony pęknie.

Zbyt niskie ciśnienie w oponie

Zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu wpływa również na przyspieszone zużycie opon. Ubytek o tylko 0,5 bara wydłuża drogę hamowania nawet o 4 metry i obniża żywotność bieżnika aż o 1/3. Na skutek zbyt małego ciśnienia dochodzi do zwiększenia odkształceń w ogumieniu i podniesienia temperatury pracy, co może doprowadzić do rozerwania opony w czasie jazdy. Niestety, mimo szeroko zakrojonych kampanii informacyjnych oraz licznych ostrzeżeń ekspertów nadal 58% kierowców zbyt rzadko sprawdza ciśnienie w oponach**.

Redakcja poleca: Kodeks drogowy. Pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu

Przy braku powietrza auto prowadzi się ospale i może ściągać, a podczas pokonywania zakrętów może być pod- lub nadsterowne.

Zbyt duże ciśnienie w oponie

Z kolei zbyt wysoka ilość powietrza oznacza pogorszenie przyczepności z podłożem (mniejsza powierzchnia styku), zmniejszenie komfortu jazdy, zwiększenie hałasu oraz nierównomierne zużycie bieżnika opony. To jasno wskazuje, że brak odpowiedniego przygotowania samochodu do jazdy może grozić realnym niebezpieczeństwem na drodze. Z tego powodu trzeba na bieżąco kontrolować ciśnienie w oponach – powinno się to robić minimum raz w miesiącu.


*- Badania Dekra Automobil GmbH w Niemczech

** -Moto Data 2017 - Panel użytkowników samochodów

Zobacz także: Jeep Wrangler w wersji hybrydowej

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Emeryt (gość)

    No, więc jakie ciśnienie w oponach powinno być, bo jakoś nie dowiedziałem się tego?

  • Duda (gość)

    Nie zgodzę się z tym jeśli mniej powietrza to droga hamowania się wydłuża.... Mniej powietrza większą trakcja właśnie odwrotnie jest lepsza przyczepność oraz hamowanie itd

  • Sdi (gość)

    A mandat za zbyt niskie ciśnienie 2 tys już jest

  • Polus (gość)

    Mój kraj podnosi mi ciśnienie

  • Łowca (gość)

    Jestem zawiedziony myślałem że za to jest mandat.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości