Ciśnienie w oponach mierzone według ustawy

(ip)
Fot. Brigstone
Fot. Brigstone
TPMS, czyli system monitorowania ciśnienia w oponach od 1 listopada wejdzie do obowiązkowego wyposażenia samochodów osobowych. Unia Europejska zrobiła tym samym duży krok w kierunku bezpieczeństwa na drogach, a także ochrony środowiska. Obowiązek użycia TPMS wynika z Rozporządzenia Komisji UE nr 130/2012 z dn. 15 lutego 2012 roku.
Fot. Brigstone
Fot. Brigstone

Jazda na niedopompowanych oponach prowadzi do nadmiernego zużycia paliwa i przedwczesnego zużycia opon. Z badań, które przeprowadzamy co roku wynika, że dwie trzecie kierowców w Europie jeździ na oponach z nieodpowiednim ciśnieniem. Obliczyliśmy, że stanowi to ponad 200 mld litrów zmarnowanego paliwa i 4,8 mln ton dodatkowej emisji CO2.

Systemy pomiaru

Obecnie stosuje się dwie technologie pomiaru ciśnienia. Pośredni, w którym urządzenie podłączone jest do ABS i ESP, mierzy różnicę prędkości obrotowej kół. System ten bazuje na różnicy średnic w kołach, pokazując straty ciśnienia w oponach. Taki sposób pomiaru nie dostarcza jednak dokładnych danych i jest bardzo niewygodny, zaletą jest jego niski koszt.

Drugi system pomiaru – bezpośredni, gdzie czujnik wbudowany jest w zawór opony, który mierzy ciśnienie w oponach i przesyła dane do odbiornika wyświetlającego dane na desce rozdzielczej, ma zdecydowanie więcej zalet. Pomiary są dokładne  i natychmiastowe. Czujnik włącza się, kiedy ciśnienie w oponach spadnie poniżej 25% poziomu zalecanego przez producenta.

Rodzaj opon to podstawa

Bardzo istotny, przy zachowaniu bezpieczeństwa na drodze, jest rodzaj opony montowanej w samochodzie. Producenci coraz częściej łączą system TPMS z oponami o konstrukcji Run Flat. Opony wyposażone w tę technologię mają wysoką wytrzymałość i gwarantują dużo większe bezpieczeństwo na drodze.

Pierwsza generacja opon Run Flat Tyre została stworzona przez naszych konstruktorów  pod koniec lat 80’ z myślą o wyposażeniu samochodów dla osób niepełnosprawnych, a pierwszym seryjnym samochodem z zamontowanymi oponami Run Flat było Porsche 959
z 1987 roku.

Zalety opon typu Run Flat

Posiadając opony Run Flat, użytkownik nie musi martwić się o zagrożenia związane z bezpośrednim  niebezpieczeństwem wynikającym z jej przebicia czy pęknięcia. Taka opona zupełnie nie różni się z zewnątrz od zwykłej. Różnica jest w konstrukcji wewnętrznej – wzmocniona ściana boczna i strefa stopki amortyzuje utratę ciśnienia, dzięki czemu opona ulega jedynie nieznacznemu odkształceniu a kierowca nie odczuwa zmiany w komforcie prowadzenia pojazdu. I tu potrzebna jest kontrolka pomiaru ciśnienia w oponach, gdyż dla kierowcy jadącego na oponach tego typu moment przebicia jest praktycznie niezauważalny.

Należy pamiętać, aby w takiej sytuacji nie podróżować za długo, ani ze zbyt dużą prędkością. Na ścianie bocznej opony jest informacja o maksymalnej prędkości z jaką może poruszać się pojazd. Technologia Run Flat Bridgestone gwarantuje jazdę na uszkodzonej oponie na odcinku nawet do ponad 80 km ze średnią prędkością 90 km/h.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty