Ciśnienie w oponach - większość kierowców nie dba o to

Wojciech Frelichowski
Ciśnienie w oponach - większość kierowców nie dba o to
Ciśnienie w oponach - większość kierowców nie dba o to
Prawie 65 proc. z 13 tys. samochodów, skontrolowanych przez Michelin i Statoil, miało nieprawidłowe ciśnienie w oponach.
Ciśnienie w oponach - większość kierowców nie dba o to
Ciśnienie w oponach - większość kierowców nie dba o to

W Tygodniu Dobrego Ciśnienia (3-7 października) eksperci Michelin i Euromaster sprawdzali ciśnienie w oponach i stan bieżników. Z badań przeprowadzonych na 30 stacjach Statoil wynika, że 64,89 proc. samochodów miało nieprawidłowe ciśnienie – to o ponad 4 proc. mniej niż przed rokiem.

Dobre wyniki przyniosło natomiast badanie stanu opon, na jakich jeżdżą Polacy - średnia głębokość bieżnika to 4,85 mm. W Polsce dopuszcza się do ruchu drogowego oponę o bieżniku 1,6 mm.

W tym roku najbardziej świadomi znaczenia ciśnienia okazali się kierowcy z województwa śląskiego, gdzie nieprawidłowe ciśnienie w oponach miało 40,06 proc. Kolejne miejsca w badaniu zajęły niemalże ex aequo województwa: łódzkie - 57,07 proc.), pomorskie (57,29 proc.) i opolskie (57,48 proc.). Najgorzej wypadły województwa: lubelskie, gdzie pomiary pokazały, że 80,73 proc. kierowców jeździ na nieprawidłowo napompowanych oponach oraz kujawsko-pomorskie – 76,65 proc.


Wyniki akcji „Ciśnienie pod kontrolą” wykazały niepokojące zjawisko. Okazuje się że w Polsce kierowców jeżdżących na bardzo niskim lub niskim ciśnieniu w oponach jest aż 31,90 proc. – 6,90 proc. ze wszystkich przebadanych samochodów miało ciśnienie w oponach o ponad 1 bara niższe niż zalecane przez producentów, a 25 proc. między 0,5 a 0,9 bara niższe. Taki poziom stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy.


Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Testy dowodzą też, że samochód na oponach o ciśnieniu zaniżonym o 1 bar zużywa średnio o 0,5 litra benzyny więcej na każde 100 kilometrów (przy średnim spalaniu 8 l/100 km). Ponadto, opona o ciśnieniu zaniżonym o 20 proc. (najczęściej spotykany przypadek) ma skrócony przebieg o 20 proc.

Eksperci Michelin radzą, aby ciśnienie w oponach sprawdzać regularnie – raz w miesiącu oraz przed każdą dalszą podróżą. Spadek ciśnienia w oponie następuje w sposób naturalny w wyniku eksploatacji samochodu, ale może być spowodowany także przez obniżenie temperatury otoczenia a nawet niewielkie uszkodzenie bieżnika. Kontrola ciśnienia powinna odbywać się „na zimno" – najwcześniej po godzinie od zatrzymania samochodu lub po przejechaniu do trzech kilometrów przy niewielkiej szybkości.

Organizatorami akcji Ciśnienie pod kontrolą są Michelin i Statoil Poland, partnerami sieć serwisowa Euromaster oraz Polski Czerwony Krzyż.

 

Wojciech Frelichowski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polskie myśliwce w powietrzu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty