Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36490 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Citroen Berlingo 1.6 HDI XTR

Data publikacji: Autor: Przemysław Pepla

Citroen Berlingo 1.6 HDI XTR Fot: Przemysław Pepla Od kilku lat w ofercie Citroena brakuje kombi segmentu C. Zamiast niego Francuzi proponują model Berlingo. Auto stanowi połączenie klasycznego kombi z minivanem. Najtańsza odmiana tego pojazdu została wyceniona na 58 400 zł.

Pomimo 17 lat od rozpoczęcia produkcji, na rynku dostępna jest dopiero druga generacja kombivana Berlingo. Citroen Berlingo 1.6 HDI XTR Fot: Przemysław PeplaZaprojektowane przez Gilles'a Vidala nadwozie nie zaskakuje oryginalnością. Jego kształt podyktowany jest przede wszystkim walorami praktycznymi. Karoseria pojazdu mierzy 4380 mm długości, zaś wysokość oraz szerokość wynoszą dokładnie po 1810 mm.

Podczas liftingu, który miał miejsce w 2012 roku, zmieniono kształt grilla, nieznacznie przeprojektowano reflektory, zaś w przedni zderzak wkomponowano światła do jazdy dziennej LED. Zmiany objęły również lusterka boczne. Niestety, zmniejszenie ich szerokości negatywnie wpłynęło na pole widzenia.

Dzięki "pudełkowatym" kształtom nadwozia, wnętrze Berlingo skrywa ogromną przestrzeń, która co ważne, została bardzo mądrze wykorzystana. Praktyczne półki i schowki odnajdziemy m.in. przy podsufitce, pod fotelem kierowcy, nad daszkami przeciwsłonecznymi, za deską rozdzielczą, a także nad bagażnikiem. Dodatkowo, ten ostatni otwiera się z dwóch stron.

Zajęcie miejsca w kabinie nie powinno stanowić problemu za sprawą dwustronnie rozsuwanych tylnych drzwi. Takie rozwiązanie docenią zwłaszcza osoby korzystające z ciasnych parkingów. Z kolei po zajęciu miejsca na fotelu kierowcy, natychmiast można odczuć dostawcze "korzenie" Berlingo. Nawet po maksymalnym opuszczeniu siedziska, znajduje się ono stosunkowo wysoko.

Citroen Berlingo 1.6 HDI XTR Fot: Przemysław PeplaZastosowane we wnętrzu plastiki są twarde, lecz sprawiają wrażenie solidnych i odpornych na zadrapania. Co więcej, podczas jazdy nie wydają z siebie żadnych niepokojących dźwięków. W testowanej wersji XTR znalazł się przeszklony dach, składający się z czterech małych okien. To ciekawe rozwiązanie ma jednak pewną wadę. Dachu nie można w żaden sposób zasłonić, co w słoneczne dni może powodować dyskomfort pasażerów.

Berlingo doskonale sprawdza się w roli pojazdu rodzinnego. Szeroki i długi bagażnik o pojemności 675 litrów pozwala bez trudu zapakować dziecięcy wózek. Warto także zwrócić uwagę na możliwość otwarcia tylnej szyby niezależnie od pokrywy bagażnika. W razie potrzeby, kufer można powiększyć składając każdy z trzech tylnych foteli oddzielnie. Co ważne, ich demontaż jest bardzo prosty. Kolejnym atutem, przemawiającym na korzyść Berlingo jest podwójne lusterko wewnętrzne. Za pomocą jednego, kierowca może obserwować sytuację na drodze za samochodem, zaś drugie służy do podglądu pasażerów drugiego rzędu siedzeń.

Choć auto powstało na płycie podłogowej PF2 (tej samej, którą wykorzystano do budowy m.in. Citroena C4 czy Peugeota 308), to wysoko położony środek ciężkości nie pozwala na dynamiczną jazdę po ciasnych zakrętach, jak w przypadku tradycyjnych aut kompaktowych. Zawieszenie jest jednak bardzo komfortowe. Skutecznie izoluje pasażerów od nierówności Citroen Berlingo 1.6 HDI XTR Fot: Przemysław Peplana drogach.

Pod maską testowanego egzemplarza pracował najmocniejszy z silników HDI o pojemności 1.6-litra. Motor ten generuje 110 KM i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pozwala to rozpędzić ważące ok. 1500 kg Berlingo do 100 km/h w czasie 12,5 sekundy. Jednak jazda powyżej tej prędkości okupiona jest znacznym hałasem w kabinie, nie tylko z powodu dźwięku silnika, lecz również szumu powietrza.

W testowanej wersji, motor HDI połączono z manualną, pięciostopniową skrzynią biegów. To zdecydowanie najsłabszy element całego układu napędowego. Droga, jaką musi pokonać lewarek podczas zmiany przełożeń jest stanowczo za długa, a przez to mało precyzyjna. Dodatkowo, w trakcie jazdy poza obszarem zabudowanym brakuje szóstego biegu, który pozwoliłby na oszczędności paliwa.

Jeśli jednak kierowca stosuje się do wskazań ekonomizera, silnik 1.6 HDI zadowala się średnio 6,4 l oleju napędowego na 100 km. W trasie, bez znacznego obciążenia, wynik ten może być o co najmniej 1 litr niższy.

Na koniec pozostaje kwestia ceny. Widoczna na zdjęciach wersja XTR, wyposażona m.in. w automatyczną klimatyzację, nawigację GPS, skórzaną kierownicę, relingi dachowe, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, to wydatek rzędu 84 250 zł. Osoby, które nie przywiązują aż tak dużej wagi do zużycia paliwa, mogą zdecydować się np. na wersję XTR z benzynowym silnikiem 1.6 VTi (120 KM), która jest o ok. 8 tys. zł tańsza.

Wybrane dane techniczne Citroena Berlingo i konkurentów:

Marka/Model

Citroen Berlingo 1.6 HDI Attraction

Renault Kangoo 1.5 dCi Oasis

Fiat Doblo 1.3 JTD Active

Pojemność silnika (ccm)

1560

1461

1248

Moc (KM)

75

75

90

Moment obrotowy (Nm)

175

180

200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)

17,1

17,5

14,9

Prędkość maksymalna (km/h)

150

151

158

Średnie spalanie (l./100 km)

5,7

5,2

4,8

Emisja CO2 (g/km)

150

140

150

Skrzynia biegów

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Pojemność bagażnika (l.)

675

660

790

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4380/1810/1810

4213/1829/1819

4390/1832/1845

Rozstaw osi (mm)

2728

2697

2755

Masa własna (kg)

1410

1319

1270

Cena (zł)

63 700

64 900

59 200

Citroen Berlingo 1.6 HDI XTR Fot: Przemysław Pepla

Citroen Berlingo 1.6 HDI XTR Fot: Przemysław Pepla

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • FX (gość)

    Od lat eksploatuje VW Caddy kombi 1.9TDI 90KM. Jest klima, manualna skrzynia, zbliżone parametry silnika tylko spalanie o litr mniejsze niż prezentowanego Berlingo. Bardzo brakuje mi przesuwnych drzwi drugiego rzędu (problem rozwiązany dopiero w III generacji Caddy) ale za te niedogodności pojazd odwdzięcza mi się już od 250 tyś km bezawaryjnością, bardzo niskimi kosztami eksploatacji i znacznie niższym spalaniem. Średnie spalanie cały czas oscyluje w okolicach 5,1-5,2/100km (spokojny styl jazdy) natomiast w trasach wakacyjnych wypadów w okolicach 4,7/100km. Fenomenalny silnik !!

  • Wróg drogiej tandety. (gość)

    Zgadza się 1.9 TDI 90 km to prawdopodobnie najlepszy turobodiesel, szkoda ze nie produkowany, znalazłby zapewne całą rzeszę nabywców.

  • turbo (gość)

    ponad 17 sekund do setki to gdzie tym jeździć z rodzinką to ile wtedy 20 ?. Na trasie to chyba tylko z górki można wyprzedzać i to z zamkniętymi oczami :)

  • FX (gość)

    No to jest właśnie najbardziej zadziwiające w tym aucie i silniku - problem chyba leży w skrzyni biegów albo wydumanych wyliczeniach mocy i momentu (trzeba by sprawdzić na hamowni ile to faktycznie generuje) bo przyspieszenie do setki czy v-max są dramatycznie niskie jak na dzisiejsze standardy. Wrzucić teraz do tego auta 4 dorosłe osoby + bagaże i wypuścić się na jakąś wyprawę to albo jedziemy w konwoju TIR`ów z akceptowalnym spalaniem albo zaczynamy wyprzedzać i spalanie szybuje w przedział 8-9 litrów

  • stolar (gość)

    szkoda tylko ze co innego pisze citroen do setki 12.5 inne spalenie itp.

  • Bulek (gość)

    Jestem zadowolony. Świetne auto.

  • Bulek (gość)

    Auto mam od nowości, przejechałem 116000 km. Xtr wersja jest mega osobowa :) Bardzo fajne powiązanie osobówki z autem dostawczym. Ktoś wspomniał o słabej mocy, o braku 6 biegu itp. Auto pali 6.5 litra po mieście. W trasie schodzi do 6.0 litra. Jeżdzę do 100 km na/ h. Jechałem też z Danii 150 nawet do 170 chyba max prędkość. Spalanie to 8.5 litr. Auto rewelacyjne. Składam wszystkie 5 siedzeń rozkładam półkę samodziełkę pompuję materac i śpie w aucie. Jak ktoś pyta jakie mam auto. To odpowiadam : Osobowo, Dostawczy, Camper Van :)

  • Piotr (gość)

    Jakie auto wybrac. Bo mam dylemat 100 KM czy 120 KM? Jak to w praktyce wyglada. Dziekuje za info

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Citroen Berlingo zdjęcia

Citroen Berlingo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Citroen Berlingo Cena

Części dla marki Citroen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

561 zł