Citroen Berlingo i Peugeot Partner słabo w testach Euro NCAP (WIDEO, ZDJĘCIA)

redakcja.regiomoto
Nissan eNV200 Evalia
Nissan eNV200 Evalia
Nowe zasady testów zderzeniowych Euro NCAP, wprowadzone wiosną, sprawiły, że starsze samochody - nawet po modyfikacjach - nie są w stanie uzyskać maksymalnej oceny pięciu gwiazdek.
Citroen Berlingo
Citroen Berlingo

Przy ocenie poziomu bezpieczeństwa nowych samochodów specjaliści z Euro NCAP biorą teraz pod uwagę nie tylko wyniki testów zderzeniowych, ale też obecność i działanie systemów wspierających kierowce. Producenci samochodów punktują, gdy te systemy sa obecne w większości egzemplarzy danego auta i funkcjonują prawidłowo.

Pod uwagę brane są m.in.: układ stabilizacji toru jazdy ESP/ESC, tempomat, informacja o ograniczeniach prędkości na danym odcinku, przypominacz o zapięciu pasów bezpieczeństwa czy asystent pasa ruchu. Ocenę podnosi też aktywny tempomat połączony z systemem automatycznego hamowania, co zmniejsza ryzyko najechania na tył. Tak rozbudowane wyposażenie posiada niewiele nowych aut, zwłaszcza tańszych lub zmodernizowane wersje starszych modeli. To wpływa ujemnie na ich wyniki.

Oto lista przetestowanych w ostatnich tygodniach samochodów i ich wyniki:

Citroen C1/Peugeot 108/Toyota Aygo (bliźniacze modele) - cztery gwiazdki na pięć

ochrona dorosłych - 80 proc.
ochrona dzieci - 80 proc.
ochrona pieszych - 62 proc.
systemy bezpieczeństwa - 56 proc.

Osoby siedzące z przodu są narażone na obrażenia nóg, spowodowane przez kolumnę kierownicy i ostre krawędzie deski rozdzielczej. Tylko dostateczny jest też poziom ochrony klatki piersiowej przy zderzeniu czołowym i uderzeniu w drzewo lub słup. Wysoki za to jest poziom ochrony w przypadku najechania na tył. Produkowane w czeskim Kolinie auto straciło też punkty za brak asystenta pasa ruchu czy automatycznego hamulca, ale takie wyposażenie nie jest spotykane w miejskich samochodach. Punkty odebrano też za zbyt niski poziom ochrony pieszych.

Citroen Berlingo/Peugeot Partner (bliźniacze modele) - trzy gwiazdki na pięć

ochrona dorosłych - 56 proc.
ochrona dzieci - 74 proc.
ochrona pieszych - 63 proc.
systemy bezpieczeństwa - 48 proc.

Francuskie auto straciło punkty m.in. za niedostateczny poziom ochrony nóg kierowcy i pasażera siedzącego z przodu, a także za brak bocznych poduszek i kurtyn powietrznych. Nie przeprowadzono więc testu uderzenia w słup, ale za poziom ochrony przy zderzeniu bocznym samochód oceniono dobrze. Punkty odebrano też za brak asystenta zmiany pasa ruchu, systemu automatycznego hamowania i przypominacza o zapięciu pasów z tyłu.

Citroen C4 Cactus - cztery gwiazdki na pięć

ochrona dorosłych - 82 proc.
ochrona dzieci - 79 proc.
ochrona pieszych - 80 proc.
systemy bezpieczeństwa - 56 proc.

Poziom ochrony osób siedzących z przodu jest dobry. Niezadowalająca jest tylko ochrona klatki piersiowej przy uderzeniu bokiem w drzewo lub słup. Citroen C4 Cactus dobrze wypadł też w teście poziomu ochrony kręgosłupa szyjnego przy najechaniu na tył. Samochód nie ma systemu automatycznego hamowania i asystenta zmiany pasa ruchu.

Mercedes klasy GLA - pięć gwiazdek na pięć

ochrona dorosłych - 96 proc.
ochrona dzieci - 88 proc.
ochrona pieszych - 67 proc.
systemy bezpieczeństwa - 70 proc.

Poziom ochrony osób siedzących z przodu jest dobry, także w przypadku zderzeń bocznych. Wpływa na niego m.in. boczna poduszka chroniąca miednicę. Wysoko oceniono też poziom bezpieczeństwa w przypadku najechania na tył auta. Niemieckie auto straciło z kolei kilka punktów za ostrą krawędź maski, która może spowodować dodatkowe obrażenia u potrąconych pieszych. Mercedes GLA posiada w większości wersji tempomat i system automatycznego hamowania.

Mercedes klasy V - pięć gwiazdek na pięć

ochrona dorosłych - 93 proc.
ochrona dzieci - 87 proc.
ochrona pieszych - 67 proc.
systemy bezpieczeństwa - 85 proc.

Osoby siedzące z przodu są dobrze chronione przed skutkami zderzeń czołowych i bocznych. W przypadku uderzenia w słup niezadowalający jest jednak poziom ochrony klatki piersiowej. Jako van niemiecki samochód nie przeszedł części testów bezpieczeństwa pieszych. Mercedes V stracił też punkty m.in. za brak przypominacza o zapięciu pasów z tyłu i asystenta pasa ruchu oraz systemu automatycznego hamowania.

Nissan eNV-200 Evalia - trzy gwiazdki na pięć

ochrona dorosłych - 75 proc.
ochrona dzieci - 80 proc.
ochrona pieszych - 60 proc.
systemy bezpieczeństwa - 38 proc.

Elektryczny minivan z Japonii stracił punkty m.in. za zaledwie dostateczny poziom ochrony klatki piersiowej pasażerów i ud. W przypadku uderzenia w drzewo lub słup ochrona jest niezadowalająca. Specjaliści z Euro NCAP odebrali też punkty za zbyt słabą ochronę kręgosłupów szyjnych pasażerów w przypadku najechania na tył, brak tempomatu, asystenta pasa ruchu, czy systemu automatycznego hamowania. Problem był też ze zbyt ostrą krawędzią maski, co stanowi zagrożenie dla pieszych.

Nissan X-Trail - pięć gwiazdek na pięć

ochrona dorosłych - 86 proc.
ochrona dzieci - 83 proc.
ochrona pieszych - 75 proc.
systemy bezpieczeństwa - 75 proc.

Poziom ochrony dorosłych osób siedzących z przodu jest dobry lub - jak w przypadku klatki piersiowej - dostateczny. Kilka punktów Nissan X-Trail stracił za zwiększone ryzyko obrażeń kręgosłupa szyjnego pasażerów siedzących z tyłu. Zyskał punkty za szereg elektronicznych systemów wspomagających kierowcę, w tym system rozpoznający znaki drogowe (w tym ograniczenia prędkości), asystenta pasa ruchu czy automatyczny hamulec.

Renault Twingo - cztery gwiazdki na pięć

ochrona dorosłych - 78 proc.
ochrona dzieci - 81 proc.
ochrona pieszych - 68 proc.
systemy bezpieczeństwa - 56 proc.

Osoby z przodu są dobrze chronione, ale kierowca jest narażony na obrażenia stóp i kostek, spowodowane przez cofający się pedał hamulca. Ochrona klatki piersiowej przy uderzeniu w drzewo lub słup jest słaba. Sporo punktów odjęto też za duże ryzyko obrażeń kręgosłupa szyjnego osób siedzących na kanapie przy najechaniu na tył. Francuski maluch stracił też punkty za brak asystenta pasa ruchu i automatycznego hamulca. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty