Citroën Berlingo (wraz z bliźniakiem – Peugeotem Partnerem) pokazał, że samochód użytkowy może ładnie wyglądać i być funkcjonalny. Wnętrze zostało zaprojektowane jak w aucie osobowym. Ma czytelny i ergonomiczny kokpit, bez żadnych stylistycznych udziwnień. Tak z przodu, jak i z tyłu jest w nim
sporo miejsca dla pasażerów. Samochody z pierwszych lat
produkcji miały tylko dwoje przednich drzwi. Powodowało to utrudnienia w zajmowaniu miejsc na tylnej kanapie. Ten problem przestał istnieć po w prowadzeniu w 1999 r. wersji Multispace z odsuwanymi tylnymi, prawymi drzwiami.
Wielkim atutem Berlingo jest pojemność bagażnika – 625 l. Jeżeli złożymy tylną kanapę, przestrzeń bagażowa zwiększy się aż do 2800 l. Ponadto w środku jest sporo schowków, m.in. pojemna półka nad przednią szybą, siatkowe półki nad oknami
drugiego rzędu siedzeń. W zależności od wersji nadwozia, dostęp do bagażnika był przez tylne drzwi dwuskrzydłowe lub podnoszoną klapę.
Berlingo prowadzi się dobrze i przyjemnie. Kierowca siedzi wysoko i ma dobrą widoczność, a układ kierowniczy działa dość precyzyjnie. Nie ma także zastrzeżeń do zawieszenia. Najwięcej uwag jest do hamulców – obciążony samochód ma zbyt długą drogę hamowania. Kierowca musi się też przyzwyczaić do sporych przechyłów na zakrętach i wrażliwości auta na podmuchy wiatru.
Silniki
Berlingo miał kilka silników do wyboru. Najczęściej można spotkać silnik wysokoprężny 1,9 l o mocy 71 KM. Jest on co prawda ekonomiczny, ale z kiepskimi osiągami i głośny. Dużo lepszym dieslem jest 90-konnny 2.0 HDi, z bezpośrednim wtryskiem. Ma podobne zużycie paliwa jak 1,9 l, ale jest dynamiczniejszy i z większą kulturą pracy.
Wśród benzynowych prym wiedzie silnik 1,4 l/75 KM, 4-cylindrowy, rzędowy. Przy niezbyt ciężkim Berlingo jego
osiągi są przyzwoite, a zapotrzebowanie na paliwo umiarkowane. Warta polecenia jest także 16-zaworowa jednostka 1,6 l/109 KM.
Eksploatacja
Citroën Berlingo jest samochodem popularnym w Polsce i można go zaliczyć do czołówki segmentu. Nadwozie auta jest dobrze zabezpieczone przed korozją, na rdzę można jedynie trafić na elementach podwozia. Do typowych usterek należy zaliczyć wycieki oleju z układu napędowego, awarie pompy wspomagania kierownicy i pompy paliwowej, problemy z przednim zawieszeniem (wybicie wahaczy i łącznika stabilizatora). Użytkownicy sygnalizowali też małą trwałość elementów układu hamulcowego.
Berlingo w 2002 r. przeszedł gruntowną modernizację – m.in. z przodu auto nabrało bardziej masywnego wyglądu, kabina stylistyką bardziej przypomina „osobówkę”, lepiej wyciszono wnętrze, wprowadzono lepsze hamulce, ABS, wzmocniono konstrukcję nadwozia w przedniej części.
Na rynku jest sporo wersji samochodu. Najprostsze, to trzydrzwiowe tzw. blaszaki. W wersjach „przeszklonych”, czyli osobowo-towarowych jest kilka poziomów wyposażenia. W najprostszych, z oznaczeniem X, można nawet trafić na brak wspomagania kierownicy (w autach z silnikiem diesla występuje w standardzie), brak dzielonej tylnej kanapy, mało schowków wewnątrz. Bogatsze wersje, jak Multispace, Multispace Plus i Sun czy Modutop, mają już wiele dodatków, łącznie z otwieranym szklanym dachem. Przy kupnie samochodu warto sprawdzić czy był prawidłowo serwisowany. Gwarantuje to mało awaryjną eksploatację. Szczególnie uważnie trzeba się przyjrzeć przedniemu zawieszeniu, które z racji stanu naszych dróg ulega szybszemu zużyciu.
Citroëny Berlingo oferowane na rynku wtórnym w zdecydowanej większości pochodzą z polskiej sieci sprzedaży. Powypadkowych aut jest mało, natomiast wszystkie maja bardzo duże przebiegi. Część aut benzynowych ma założone instalacje gazowe.
Wady:
- głośny w środku,
- niedopracowane detale,
- średnia jakość wykończenia.
Zalety:
- wygodne wnętrze,
- pojemny bagażnik,
- oszczędne silniki wysokoprężne.
Ważniejsze daty z historii modelu
1996 – debiut Citroëna Berlingo, silniki 1,4 l benzynowy i 1,9 l diesel,
1997 – umowa na montaż Berlingo w Nysie,
1999 – wersja Multispace z dosuwanymi prawymi bocznymi drzwiami,
2000 – w ofercie silnik 2.0HDi/90 KM; w opcji przesuwane lewe drzwi,
2001 – nowy silnik 1.6 16V w miejsce 1.8,
2002 – face lifting modelu.
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
1.4 | 9,4 -14,2 | 10,9 – 14,9 | 11,9 – 20,1 | 16,6 – 22,5 | 17,0 – 21,9 | - | 21,9 – 32,0 |
1.6 | - | - | - | - | - | 20,5 | 32,9 |
1.8 | - | - | 14,6 | 18,2 – 19,3 | - | - | - |
1.9D | 7,5 – 9,9 | 12,9 – 17,8 | 12,0 – 18,5 | 15,9 – 19,9 | 15,5 – 22,7 | 20,0 – 26,9 | 27,2 – 28,9 |
2.0HDi | - | - | - | 16,0 – 22,9 | 19,9 – 24,0 | 23,8 – 26,8 | 29,5 – 36,8 |
* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia
Wybrane dane techniczne:
Silnik | 1.4 | 1.6 16V | 1.8 | 1.9 D | 2.0 HDi |
Pojemność skokowa (cm³) | 1361 | 1587 | 1762 | 1868 | 1997 |
Moc (KM/obr./min.) | 75/5500 | 109/5750 | 90/5000 | 71/4600 | 90/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.) | 111/3400 | 147/4000 | 147/2600 | 125/2500 | 205/1900 |
Prędkość maks. (km/h) | 150 | 172 | 150 | 142 | 159 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 14,6 | 12,7 | 12,2 | 16,3 | 15,0 |
Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 5,9/9,5/7,2 | 6,2/7,4/9,5 | 7,1/11,9/8,9 | 5,4/8,6/6,6 | 4,7/7,0/5,5 |
Opony | 175/65 R14 | | 195/65 R15 | 175/65 R14 | |
Zbiornik paliwa (l) | 55 | ||||
Objętość bagażnika (dm³) | 625/2800 | ||||
Rozstaw osi (cm) | 269 | ||||
Rozstaw kół przód/tył (cm) | 142,5/144 | ||||
Średnica zawracania (m) | 11,5 | ||||
Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 411/172/180 | ||||
Masa własna (kg) | 1125 | 1170 | 1185 | 1170 | 1280 |
Masa całkowita (kg) | 1780 | 1780 | 1840 | 1780 | 1920 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?