Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Citroën Berlingo (od 1996)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Citroen: Berlingo zaprezentowano po raz pierwszy w 1996 r. Samochody z pierwszych lat produkcji miały tylko dwoje przednich drzwi.
Fot. Citroen: Berlingo zaprezentowano po raz pierwszy w 1996 r. Samochody z pierwszych lat produkcji miały tylko dwoje przednich drzwi.
Citroën Berlingo zapoczątkował nową gamę samochodów – kombivanów. Idealnych dla maleńkich firm, gdzie w tygodniu auto służy do pracy, a w weekend do rekreacji.

   

Fot. Citroen: Berlingo zaprezentowano po raz pierwszy w 1996 r. Samochody z pierwszych lat produkcji miały tylko dwoje przednich drzwi.
Fot. Citroen: Berlingo zaprezentowano po raz pierwszy w 1996 r. Samochody z pierwszych lat produkcji miały tylko dwoje przednich drzwi.

 

Citroën Berlingo (wraz z bliźniakiem – Peugeotem Partnerem) pokazał, że samochód użytkowy może ładnie wyglądać i być funkcjonalny. Wnętrze zostało zaprojektowane jak w aucie osobowym. Ma czytelny i ergonomiczny kokpit, bez żadnych stylistycznych udziwnień. Tak z przodu, jak i z tyłu jest w nim

Fot. Citroen: W 1999 r. wprowadzono wersję Multispace z dosuwanymi prawymi bocznymi drzwiami.
Fot. Citroen: W 1999 r. wprowadzono wersję Multispace z dosuwanymi prawymi bocznymi drzwiami.

sporo miejsca dla pasażerów. Samochody z pierwszych lat

produkcji miały tylko dwoje przednich drzwi. Powodowało to utrudnienia w zajmowaniu miejsc na tylnej kanapie. Ten problem przestał istnieć po w prowadzeniu w 1999 r. wersji Multispace z odsuwanymi tylnymi, prawymi drzwiami.

 

Wielkim atutem Berlingo jest pojemność bagażnika – 625 l. Jeżeli złożymy tylną kanapę, przestrzeń bagażowa zwiększy się aż do 2800 l. Ponadto w środku jest sporo schowków, m.in. pojemna półka nad przednią szybą, siatkowe półki nad oknami

Fot. Citroen: Berlingo najczęściej można spotkać z silnikiem wysokoprężnym 1,9 l/71 KM.
Fot. Citroen: Berlingo najczęściej można spotkać z silnikiem wysokoprężnym 1,9 l/71 KM.

drugiego rzędu siedzeń. W zależności od wersji nadwozia, dostęp do bagażnika był przez tylne drzwi dwuskrzydłowe lub podnoszoną klapę.

 

Berlingo prowadzi się dobrze i przyjemnie. Kierowca siedzi wysoko i ma dobrą widoczność, a układ kierowniczy działa dość precyzyjnie. Nie ma także zastrzeżeń do zawieszenia. Najwięcej uwag jest do hamulców – obciążony samochód ma zbyt długą drogę hamowania. Kierowca musi się też przyzwyczaić do sporych przechyłów na zakrętach i wrażliwości auta na podmuchy wiatru.

 


Fot. Citroen: Zaletą Berlingo jest pojemność bagażnika wynosząca 625 l. Jeżeli złożymy tylną kanapę, przestrzeń bagażowa zwiększy się aż do 2800 l.
Fot. Citroen: Zaletą Berlingo jest pojemność bagażnika wynosząca 625 l. Jeżeli złożymy tylną kanapę, przestrzeń bagażowa zwiększy się aż do 2800 l.

Silniki

 

Berlingo miał kilka silników do wyboru. Najczęściej można spotkać silnik wysokoprężny 1,9 l o mocy 71 KM. Jest on co prawda ekonomiczny, ale z kiepskimi osiągami i głośny. Dużo lepszym dieslem jest 90-konnny 2.0 HDi, z bezpośrednim wtryskiem. Ma podobne zużycie paliwa jak 1,9 l, ale jest dynamiczniejszy i z większą kulturą pracy.

Wśród benzynowych prym wiedzie silnik 1,4 l/75 KM, 4-cylindrowy, rzędowy. Przy niezbyt ciężkim Berlingo jego

Fot. Citroen: Czytelny i ergonomiczny kokpit, bez żadnych stylistycznych udziwnień.
Fot. Citroen: Czytelny i ergonomiczny kokpit, bez żadnych stylistycznych udziwnień.

osiągi są przyzwoite, a zapotrzebowanie na paliwo umiarkowane. Warta polecenia jest także 16-zaworowa jednostka 1,6 l/109 KM.

 

Eksploatacja

 

Citroën Berlingo jest samochodem popularnym w Polsce i można go zaliczyć do czołówki segmentu. Nadwozie auta jest dobrze zabezpieczone przed korozją, na rdzę można jedynie trafić na elementach podwozia. Do typowych usterek należy zaliczyć wycieki oleju z układu napędowego, awarie pompy wspomagania kierownicy i pompy paliwowej, problemy z przednim zawieszeniem (wybicie wahaczy i łącznika stabilizatora). Użytkownicy sygnalizowali też małą trwałość elementów układu hamulcowego.

Berlingo w 2002 r. przeszedł gruntowną modernizację – m.in. z przodu auto nabrało bardziej masywnego wyglądu, kabina stylistyką bardziej przypomina „osobówkę”, lepiej wyciszono wnętrze, wprowadzono lepsze hamulce, ABS, wzmocniono konstrukcję nadwozia w przedniej części.

 

Na rynku jest sporo wersji samochodu. Najprostsze, to trzydrzwiowe tzw. blaszaki. W wersjach „przeszklonych”, czyli osobowo-towarowych jest kilka poziomów wyposażenia. W najprostszych, z oznaczeniem X, można nawet trafić na brak wspomagania kierownicy (w autach z silnikiem diesla występuje w standardzie), brak dzielonej tylnej kanapy, mało schowków wewnątrz. Bogatsze wersje, jak Multispace, Multispace Plus i Sun czy Modutop, mają już wiele dodatków, łącznie z otwieranym szklanym dachem. Przy kupnie samochodu warto sprawdzić czy był prawidłowo serwisowany. Gwarantuje to mało awaryjną eksploatację. Szczególnie uważnie trzeba się przyjrzeć przedniemu zawieszeniu, które z racji stanu naszych dróg ulega szybszemu zużyciu.

 

Citroëny Berlingo oferowane na rynku wtórnym w zdecydowanej większości pochodzą z polskiej sieci sprzedaży. Powypadkowych aut jest mało, natomiast wszystkie maja bardzo duże przebiegi. Część aut benzynowych ma założone instalacje gazowe.

           

Wady:                                             

- głośny w środku,

- niedopracowane detale,

- średnia jakość wykończenia.

 

Zalety:

- wygodne wnętrze,

- pojemny bagażnik,

- oszczędne silniki wysokoprężne.

 

 Ważniejsze daty z historii modelu

 

1996 – debiut Citroëna Berlingo, silniki 1,4 l benzynowy i 1,9 l diesel,

1997 – umowa na montaż Berlingo w Nysie,

1999 – wersja Multispace z dosuwanymi prawymi bocznymi drzwiami,

2000 – w ofercie silnik 2.0HDi/90 KM; w opcji przesuwane lewe drzwi,

2001 – nowy silnik 1.6 16V w miejsce 1.8,

2002 – face lifting modelu.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

1.4

9,4 -14,2

10,9 – 14,9

11,9 – 20,1

16,6 – 22,5

17,0 – 21,9

-

21,9 – 32,0

1.6

-

-

-

-

-

20,5

32,9

1.8

-

-

14,6

18,2 – 19,3

-

-

-

1.9D

7,5 – 9,9

12,9 – 17,8

12,0 – 18,5

15,9 – 19,9

15,5 – 22,7

20,0 – 26,9

27,2 – 28,9

2.0HDi

-

-

-

16,0 – 22,9

19,9 – 24,0

23,8 – 26,8

29,5 – 36,8

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

Wybrane dane techniczne:

 

Silnik

1.4

1.6 16V

1.8

1.9 D

2.0 HDi

Pojemność skokowa (cm³)

1361

1587

1762

1868

1997

Moc (KM/obr./min.)

75/5500

109/5750

90/5000

71/4600

90/4000

Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.)

111/3400

147/4000

147/2600

125/2500

205/1900

Prędkość maks. (km/h)

150

172

150

142

159

Przyspieszenie 0-100 km (s)

14,6

12,7

12,2

16,3

15,0

Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km)

5,9/9,5/7,2

6,2/7,4/9,5

7,1/11,9/8,9

5,4/8,6/6,6

4,7/7,0/5,5

Opony

175/65 R14

 

195/65 R15

175/65 R14

 

Zbiornik paliwa (l)

55

Objętość bagażnika (dm³)

625/2800

Rozstaw osi (cm)

269

Rozstaw kół przód/tył (cm)

142,5/144

Średnica zawracania (m)

11,5

Wymiary: dł./szer./wys. (cm)

411/172/180

Masa własna (kg)

1125

1170

1185

1170

1280

Masa całkowita (kg)

1780

1780

1840

1780

1920

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty