Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37015 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Citroen C-Elysee

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Citroen C-Elysee, Fot: Citroen Po latach posuchy mamy ofensywę niedużych sedanów. Dołącza do niej Citroën ze swoim C-Élysée, który kosztuje 39 900 zł.

Citroen C-Elysee, Fot: CitroenSamochód, który się nie wygłupia. Taki jest nowy haczyk na klienta. W pstrokatym tłumie wyróżnić się schludną prostotą. Sedan to klasyczna elegancja, wygoda i prestiż. Również w klasie kompaktowych aut, które w imię wszechstronności mają przeważnie troje lub pięcioro drzwi.

C-Élysée powstał z wykorzystaniem płyty podłogowej C3. Nie jest jednak zwykłą przeróbką hatchbacka. Styliści narysowali karoserię od nowa. Składa się z trzech „pudełek”: silnika, kabiny i bagażnika. „Przymrużone” reflektory, wyostrzone przetłoczenia na bokach oraz rozciągnięte tylne światła korygują proporcje nadwozia, aby wydawało się dłuższe, szersze i niższe. Ten sam zabieg zastosowali konkurenci w Skodzie Rapid i Seacie Toledo. Jest skuteczny. Przynajmniej tak długo, dopóki obok nie stanie inny, większy sedan. Chromowane ozdoby działają jak spinki przy mankietach koszuli. Niby nic, a samochód zyskuje na powadze.

Wnętrze również jest spokojne. Konserwatywne i konformistyczne, ale przyjemne. Nie przytłacza. Błyskotki i tutaj tworzą Citroen C-Elysee, Fot: Citroenoficjalną atmosferę. Niektóre drobiazgi są rozmieszczone „po francusku”. Np. pokrętło do elektrycznego sterowania lusterkami zostało umieszczone pod kierownicą, nie w pobliżu drzwi, gdzie się go odruchowo szuka. Cztery klawisze do otwierania okien są obok dźwigni zmiany biegów. Rozkładany, prawy podłokietnik dla kierowcy sprawia, że w tej okolicy jest dość ciasno. Ogólnie rzecz biorąc C-Élysée jest jednak dostatecznie obszerny w środku. Płaska, tylna kanapa nie dyskryminuje żadnego z trzech pasażerów, którzy na niej usiądą.

Bagażnik jest głęboki, choć przeciętnej wielkości. 506 l to nie rekord. Ograniczają go zawiasy klapy. Oparcie tylnej kanapy może być podzielone w proporcji 60/40 i składane, co pozwala przewozić długie przedmioty. Wśród fabrycznych akcesoriów jest stelaż dla rowerów, mocowany do zderzaka.

W Citroënie montowane są trzy silniki. Benzynowe należą do rodziny VTi. Podstawowy ma pojemność 1,2 l i moc 72 KM. Następny jest 1,6 l o mocy 115 KM. Jedyny diesel typu HDI ma 1,6 l i 92 KM. Razem z nimi montowane są pięciobiegowe, ręczne skrzynie. Ponadto silnik 1.2 jest dostępny ze skrzynką zautomatyzowaną, a 1.6 z automatyczną.

Citroen C-Elysee, Fot: CitroenSamochód będzie sprzedawany na całym świecie. Przede wszystkim na bogacących się rynkach azjatyckich i afrykańskich. Do ważnych odbiorców ma należeć Rosja i Chiny. Przed wprowadzeniem do produkcji prototypy były testowane na dystansie 4 milionów kilometrów w różnych warunkach klimatycznych: od dalekiej, mroźnej północy, po skwar i kurz pustyni. Inżynierowie wyciągnęli wnioski. Auto jeździ na kołach „piętnastkach” lub „szesnastkach” i ma prześwit około 14 cm. Dolna część nadwozia ma staranne zabezpieczenie antykorozyjne. Pewne uproszczenia w konstrukcji uodparniają C-Élysée na zły stan dróg i zmniejszają ryzyko kosztownych napraw. W zawieszeniu przednim są kolumny McPhersona, tylne zaś to belka skrętna. Hamulce tarczowe są tylko z przodu, z tyłu założono bębny.

Przy całej elegancji projektu, Citroën zdecydował się na zastosowanie materiałów wykończeniowych raczej praktycznych niż modnych dziś tworzyw pieszczących miękko palce. Plastiki mają wysoką jakość, ale są twarde. Za to łatwo je oczyścić. Na liście opcji jest zarówno klimatyzacja, jak i ogrzewana przednie szyba. Jak na samochód spokrewniony duchowo z Polami Elizejskimi (C-Élysée brzmi prawie jak Champs Élysées), najelegantszą ulicą Paryża, nowy model jest nad podziw dobrze przygotowany do spotkań z mniej pięknymi okolicami.

Produkcją małego sedana zajmuje się hiszpańska fabryka w Vigo. Ponadto będzie montowany w Rosji i Chinach. Firma liczy, że sprzedaż przekroczy 100 tys. sztuk rocznie.

Wybrane dane techniczne:

Marka/model Citroën C-Élysée VTi 72 Chevrolet Aveo 1,2 70 KM Skoda Rapid 1,2 75 KM
Cena (zł) 39 900 zł 37 990 zł 43 860 zł
Typ nadwozia/liczba drzwi sedan/5 sedan/5 liftback/5
Liczba miejsc 5 5 5
Wymiary i masy
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4427/1748/1466 4399/1735/1517 4483/1706/1461
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1501/1478 1509/1509 1441/1475
Rozstaw osi (mm) 2652 2525 2589
Masa własna (kg) 1104 1085 1135
Pojemność bagażnika (l) 506 502 550
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 46 55
Układ napędowy
Rodzaj paliwa benzyna benzyna benzyna
Pojemność (cm3) 1199 1229 1198
Liczba cylindrów 4 4 4
Napędzana oś przednia przednia przednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń manualna/5 manualna/5 manualna/5
Osiągi
Moc (KM) przy obr./min 72/5500 70/5600 75/5400
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min 110/3000 115/4000 112/3750
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 14,8 14,3 13,9
Prędkość maksymalna (km/h) 160 162 175
Średnie spalanie (l/100 km) 5,3 5,9 6,1
Emisja CO2 (g/km) 124 138 137
Citroen C-Elysee, Fot: Citroen

Citroen C-Elysee, Fot: Citroen

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • rtw (gość)

    COz test to nie jest. Ale przynajmniej redakcja trafnie zestawila konkurentow.Wspominam o tym bo na innych portalach dla Rapida konkurencja przedstawiali Chevroleta Cruzea a nie Aveo.Zreszta Cruze tez byl od skody tanszy:)

  • Jarpoz (gość)

    Nie mogę przekonać się do stylistyki małych sedanów, chyba niedoścignionym wzorem był i jest Fiat Linea. Generalnie bardziej podobają mi się kombi segmentu B. Ale w tym przypadku i w przypadku Rapida styliści zrobili naprawdę dużo. Wspomnę tylko o wyjątkowo szpetnych przedstawicielach tej klasy jak Fiat Siena, Honda City, pierwsza wersja Renaulta`a Thalii.

  • mototime.pl (gość)

    Zaczyna się robić coraz ciekawiej w tym segmencie.

  • h (gość)

    bardzo fajne auto. Ciekawe ile jest miejsca w kabinie....

  • HAHA

    Wyjątkowo brzydki tył. Ale auto ciekawe.

  • laik (gość)

    4 mln kilometrów ?? czyli 4 mln citroenów po 1 km ?? lub 1 cytryna przez 3 i pół roku przez 24 godziny na dobę z prędkością około 120 km/h jeździła ? a gdzie kupa i siku kierowcy ? o tankowaniu i serwisie nie wspomnę... hi hi hi ... reklama ...

  • marek (gość)

    to fakt !!!! 4 mln km. to dużo i faktycznie trzeba by jeździć koło 5 lat aby zrobić taki wynik . Dużo jest reklam samochodów - szkoda tylko ,że to tylko bajeczki !!!!!!!!!! . gwarancja jak to szumnie brzmi ! ale zawsze udowodnią nam ,że to co się dzieje w naszym aucie to nasza i tylko nasza wina i z gwarancji nici . ale jaki mamy wybór ????

  • antyfan (gość)

    Benzynowe silniki biorą olej ! Co 60000 sypie się katalizator. Wymieniłem już dwa razy do 120 tys.... Słabe zawieszenie. Niewygodny (otwieranie szyb obok dźwigni zmiany biegów :))

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Citroen C-Elysée zdjęcia

Citroen C-Elysée dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Citroen C-Elysée opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Citroen C-Elysée Cena

Części dla marki Citroen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

561 zł