Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36920 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Citroen C1 kontra VW Fox

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. Ryszard Polit: Citroen C1 wyróżnia się oryginalnym kształtem nadwozia o długości zaledwie 343 cm – to typowe auto miejskie. Sprzedawcy przekonują, że nowe auto za 32 tys. zł kosztuje tyle co nic, a nawet jeszcze mniej. Za pół darmo oddają swoje produkty Citroen i Volkswagen.

Sprzedawcy samochodów przekonują, że nowe auto za 32 tys. zł kosztuje tyle co nic, a nawet jeszcze mniej. Za pół darmo oddają swoje produkty Citroen i Volkswagen. Czyżby dlatego, że C1 produkowany jest w Czechach, a Fox - w Brazylii? Fot. Ryszard Polit: Citroen C1 wyróżnia się oryginalnym kształtem nadwozia o długości zaledwie 343 cm – to typowe auto miejskie.

 

Volkswagen przyzwyczaił nabywców, że jego produkty są wysokiej jakości i dlatego nie mogą być tanie. Tymczasem model Fox w cenie 31 990 zł jest tylko o 190 zł droższy od Citroena C1, a przecież francuska marka zasłynęła z Fot. Ryszard Polit: Volkswagen Fox wykorzystuje płytę podłogową Polo i produkowany jest w Brazylii. To najtańszy, nowy Volkswagen na naszym rynku. gigantycznych opustów. Dla porządku trzeba jednak dodać, że cena 31 800 zł za C1 dotyczy wersji 3-drzwiowej. Za odmianę 5-drzwiową trzeba zapłacić 33 100 zł. W każdym razie pojawienie się Foxa zadało kłam twierdzeniom, że najtańszym Volkswagenem jest Skoda.

 

Cechy szczególneFot. Ryszard Polit: C1 oferowany jest z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym i napędzany benzynowym silnikiem 1 l o mocy 68 KM. Jego zaletą jest małe zużycie paliwa, szczególnie w mieście.

 

Wydaje się, że poza ceną oba auta nic nie łączy. A jednak - Fox i C1 są rejestrowane jako auta 4-osobowe, napędzane silnikiem 3-cylindrowym i mają podobną konstrukcję układu zawieszenia. Fox jest pojazdem zdecydowanie większym od Citroena, a różnica długości wynosi aż 40 cm. Volkswagen, Fot. Ryszard Polit: Fox oferownay jest wyłącznie z nadwoziem 3-drzwiowym i napędzany silnikiem 1,2 l o mocy 55 KM. Ten silnik, wbrew pozorom, nie jest taki zły. wykorzystujący płytę podłogową Polo, ma także o 16 cm większy rozstaw osi i przez to przestronniejsze wnętrze od Citroena. Jednak długość siedzisk foteli przednich obu aut jest niemal identyczna. Na tylnej kanapie Foxa miejsca jest całkiem sporo. Niestety pojazd ten oferowany jest wyłącznie w wersji 3-drzwiowej, co utrudnia zajmowanie miejsca z tyłu. Na środku tylnej kanapy Foxa umieszczono plastikowe Fot. Ryszard Polit: Bagażnik C1 ma objętość 139 l. Niewiele się zmieści. uchwyty na kubki, zapewne po to, by nikt tam nie usiadł.

 

Nabywca C1 może wybrać wersję 3- lub 5-drzwiową, ale w każdej z nich tablica przyrządów wygląda bardzo skromnie, a plastikowe pokrętła do ustawiania nawiewu powietrza nie wyglądają zbyt solidnie. Wrażenie daleko posuniętych oszczędności C1 potęgowane jest przez nieosłonięte blachy Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Foxa ma objętość 260 l, ale można złożyć tylną kanapę. drzwi. Blachy we wnętrzu Foxa są zasłonięte i przez to auto wygląda solidniej, ale nie aż tak, jak np. w Polo. Fox ma zupełnie inną tablicę przyrządów niż europejskie modele VW i pozbawioną wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Nota bene wskaźnik ten wyeliminowano również w Citroenie. Bagażnik francuskiego auta ma objętość zaledwie 139 l, a w VW – 260 Fot. Ryszard Polit: W wersji 5-drzwiowej Citroena na tylnej kanapie wcale nie jest aż tak ciasno, ale zawodnika koszykówki lepiej posadzić z przodu. l.

 

Silniki

 

Wygląda na to, że silnik 4-cylindrowy w małym aucie to teraz luksus. Według nowej, proekologicznej koncepcji malucha napędza benzynowy silnik 3-cylindrowy, bo jest oszczędny i mniej wydziela zanieczyszczeń. I tak jest w C1 i Foxie. Do Citroena montowany jest nowoczesny, 12-zaworowy silnik Toyoty, który z pojemności 1 l osiąga 68 KM mocy i ma Fot. Ryszard Polit: Na środku kanapy Foxa są plastikowe uchwyty na napoje – pojazd rejestrowany jest jako 4-osobowy. układ zmiennych faz rozrządu.

 

W Foxie wykorzystano jednostkę napędową o pojemności 1,2 l i mocy 55 KM, lecz mającą tylko 6 zaworów. Za to w niemieckim silniku umieszczono wałek wyrównoważający, który przynajmniej teoretycznie ma niwelować drgania. Po silnikach 3-cylindrowych nie można oczekiwać zbyt wysokiej kultury pracy. Pod tym względem jednostki napędowe Citroena i Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów C 1 zaprojektowana jest oryginalnie, może nawet awangardowo. Volkswagena mają zbliżone walory. Oszczędniejszym autem jest jednak C1, który w mieście zużywa ok. 6,3 l/100 km, o blisko 2 l mniej od Foxa. Za to silnik Foxa jest cichszy.

 

Wrażenia z jazdy

 

Ze względu na większe rozmiary i rozstaw osi autem bardziej komfortowym jest Fox. Jednak oba pojazdy mają całkiem Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest zupełnie inna niż w europejskich modelach VW. Z lewej strony jest obrotomierz, a nie wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej. przyzwoite własności jezdne i nie sprawiają kłopotu w zakrętach. Konstrukcja układu zawieszenia jest podobna i typowa dla małych aut – z przodu kolumna McPhersona, z tyłu belka skrętna. Na dalsze trasy lepszy wydaje się Fox, gdyż jest lepiej wyciszony. Przy prędkości 100 km/h poziom hałasu jest dwukrotnie niższy w aucie francuskim. Citroen szybciej rozpędza się ze startu stojącego Fot. Ryszard Polit: Nieosłonięte blachy C1 niektórym mogą kojarzyć się nie najlepiej. Więcej optymizmu – odpowiada producent. do prędkości 100 km/h, natomiast Fox ma krótsze czasy rozpędzania na wyższych biegach. To bodaj największa niespodzianka w Volkswagenie, po którym nie spodziewaliśmy się aż tak dobrej dynamiki, biorąc pod uwagę 55 KM jego silnika. Układ hamulcowy obu aut nie jest ich mocną stroną. Fox i C1 Fot. Ryszard Polit: W Foxie blachy drzwi są osłonięte. zatrzymują się z prędkości 100 km/h po przebyciu drogi 42 m.

 

Podsumowanie

 

Citroen C1 to typowy pojazd miejski, o małych wymiarach zewnętrznych i niewielkim zużyciu paliwa. Auto francuskie z wrodzonym sobie wdziękiem nie udaje lepszego niż jest. VW Fox ma przestronniejsze wnętrze i bagażnik, ale i on daje do zrozumienia, żeby nie oczekiwać zbyt wiele. Więcej jest na liście wyposażenia dodatkowego. W standardzie Fox ma tylko 2 poduszki powietrzne, a C1 – 2 poduszki i układ ABS. Wyrabianie bicepsów mamy za darmo, bo w żadnym z aut nie ma standardowego wspomagania układu kierowniczego. Trzeba myśleć pozytywnie, albo dopłacić. Wybór tylko pozornie należy do nabywcy. Tak naprawdę, decyzja zależy od grubości jego portfela. 

  

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Citroen C1

Volkswagen Fox 

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

 

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

Remis

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Citroen C 1

Volkswagen Fox

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

3/12/benzynowy

3/6/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3 )

998

1198

Moc maksymalna (KM/obr/min)

68/6000

55/4750

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

93/3600

108/3000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

13,7

17,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

16,1

13,1

Prędkość maksymalna (km/h)

157

148

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

73

69

Droga hamowania od 100 km/h (m)

41,9

42,0

Pojemność bagażnika (dm3 )

139

260

Pojemność zbiornika paliwa (dm3 )

35

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km)

4,1/5,5

5,0/7,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

343 x 163 x 147

383 x 166 x 154

Rozstaw osi (cm)

234

246

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena zalecana przez generalnego importera (zł)

31 800**

31 990

* - pomiar wg ADAC

** - cena wersji 3-drzwiowej, wersja 5-drzwiowa Flirt kosztuje 33 100 zł

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Citroen C1 Flirt

VW Fox Base

Poduszki powietrzne

2

2

Układ ABS

S

O - dopłata 800 zł

s - wyposażenie seryjne

o – wyposażenia za dopłatą

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów C 1 zaprojektowana jest oryginalnie, może nawet awangardowo. Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest zupełnie inna niż w europejskich modelach VW. Z lewej strony jest obrotomierz, a nie wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Citroen C1 zdjęcia

Citroen C1 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Citroen C1 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Citroen C1 Cena

Części dla marki Citroen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

561 zł