Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 110 Shine. Test topowej wersji crossovera

Jakub Mielniczak
Szukasz miejskiego crossovera, a produkty grupy Volkswagena są dla ciebie zbyt nudne? Być może powinieneś się zainteresować jakimś autem z Francji. Oto jedna z propozycji - Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 110 w wersji wyposażenia Shine.Fot. Jakub Mielniczak
Szukasz miejskiego crossovera, a produkty grupy Volkswagena są dla ciebie zbyt nudne? Być może powinieneś się zainteresować jakimś autem z Francji. Oto jedna z propozycji - Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 110 w wersji wyposażenia Shine.Fot. Jakub Mielniczak
Szukasz miejskiego crossovera, a produkty grupy Volkswagena są dla ciebie zbyt nudne? Być może powinieneś się zainteresować jakimś autem z Francji. Oto jedna z propozycji - Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 110 w wersji wyposażenia Shine.

W ostatnich latach niczym grzyby po deszczu wyrastają kolejne modele SUV-ów i crossoverów. Popyt na auta tego rodzaju wymusza na producentach poszukiwanie coraz to nowych nisz, które można zapełnić. Jeszcze 10 lat temu o segmencie miejskich crossoverów nikt nie słyszał, a dziś to właśnie tu trwa zażarta walka o klienta. Zapewne wiele osób zastanawiających się nad zakupem takiego auta rozważa czy wybrać coś bardziej zachowawczego z niemieckim DNA, czy może dać ponieść się finezji i skierować w stronę któregoś z aut francuskich. Być może ten test pomoże podjąć decyzję. Opisywane przez nas auto zadebiutowało w 2017 roku i jest technicznym bliźniakiem Opla Crosslanda X. Francuska interpretacja miejskiego crossovera jest w pewnym sensie powrotem do korzeni, gdy przed laty Citroen słynął z niecodziennych rozwiązań stylistycznych. To auto dla lubiących się wyróżniać i dla tych, dla których samochód jest czymś więcej niż tylko narzędziem do przemieszczania się punktu A do B.


Szukasz miejskiego crossovera, a produkty grupy Volkswagena są dla ciebie zbyt nudne? Być może powinieneś się zainteresować jakimś autem z Francji. Oto
Szukasz miejskiego crossovera, a produkty grupy Volkswagena są dla ciebie zbyt nudne? Być może powinieneś się zainteresować jakimś autem z Francji. Oto jedna z propozycji - Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 110 w wersji wyposażenia Shine.

Fot. Jakub Mielniczak

Nadwozie/wnętrze

Chociaż to, czy auto się komuś podoba, czy nie, jest wyłącznie kwestią gustu, to trzeba przyznać, że C3 Aircross wygląda ciekawie. Lakier Passion Red (1350 zł dopłaty) dobrze współgra z nieco uterenowioną stylistyką miejskiego auta. Wszystkim tym, którzy chcieliby mieć samochód w wyróżniającym się kolorze, Citroen proponuje lakiery takie jak „Breathing Blue” za 2300 zł oraz Spicy Orange wymagający takiej samej dopłaty. Z przodu uwagę przykuwają podwójne lampy, z których te, umieszczone w górnej części służą do jazdy dziennej, lampy tylne w kształcie prostokąta (motyw ten pojawia się też w innych miejscach auta) także mają ciekawy design. Do tego dochodzi dach wraz ze słupkami polakierowany na czarno. Kupujący Aircrossa ma duże możliwości personalizacji jego wyglądu - dostępnych jest ok. 80 kombinacji lakieru, dachu, relingów oraz lusterek zewnętrznych. Trzeba przyznać, że w niemal każdym detalu widać uwagę i pracę, jaką włożyli styliści, by zaprojektowane przez nich auto było jedyne w swoim rodzaju.

Plastikowe nakładki na nadkola, osłony dolnych części zderzaków, czy relingi dachowe - te elementy z kolei powodują, że ten mały mieszczuch wygląda zadziornie i chce pokazać, że nadaje się też do jazdy poza utwardzonym szlakiem. O tym, czy jest to możliwe powiemy później, a póki co przyjrzyjmy się detalom wnętrza, bo z całą pewnością jest ono udaną kontynuacją stylistyki karoserii. Po otwarciu drzwi tym, co przykuwa uwagę jest jasna tapicerka z czerwonymi akcentami oraz takież same obramowania prostokątnych (a jakże!) kratek nawiewu. Taka kombinacja kolorystyczna kosztuje 1540 zł i trzeba przyznać, że w znaczący sposób przyczynia się do ożywienia tego wnętrza. Przednie fotele są miękkie, co może być męczące w długich trasach, ale z drugiej strony w mieście jest niezwykle komfortowe. Trzymanie boczne jest pojęciem obcym, nie ma za to problemu ze znalezieniem właściwej pozycji do prowadzenia - zakres regulacji samego fotela, jak i kierownicy jest więcej jak wystarczający. Kabina pasażerska jest stosunkowo przestronna - czworo pasażerów o wzroście ok. 180 cm będzie podróżowało C3 Aircrossem w niezłym komforcie. Zestaw wskaźników jest czytelny, ale obsługa systemu inforozrywki wymaga chwili przyzwyczajenia. Nie podoba nam się, że nie pozostawiono fizycznych przycisków do sterowania ogrzewaniem i klimatyzacją. Każdorazowa zmiana temperatury czy kierunku nawiewu wymaga szukania odpowiednich ustawień w menu, co powoduje niepotrzebne odrywanie uwagi kierowcy od tego, co dzieje się na drodze. Ciężko zrozumieć też dlaczego uchwyty na napoje w konsoli środkowej są tak płytkie - umieszczone w nich puszki czy butelki kołyszą się na zakrętach, a ciecz w nich umieszczona może wówczas łatwo się wylać. Pasażerowie tylnej kanapy docenią rolety przeciwsłoneczne szyb bocznych - to rzecz bardzo praktyczna i niespotykana w tym segmencie. Ponadto tylna kanapa jest przesuwana wzdłużnie, a jej oparcie ma regulowany kąt nachylenia. 410 l standardowej pojemności bagażnika to wynik pozwalający na bezproblemowe zabranie weekendowego ekwipunku, dalsze wyjazdy w 4 osoby będą wymagały instalacji boxa dachowego. Kufer jest wyposażony w podwójną podłogę i haczyki na torby z zakupami. Dzięki tylnej kanapie składanej w proporcji 40:20:40, można łatwo przewieźć dłuższe przedmioty. Ogólne rzecz biorąc wnętrze C3 Aircrossa robi dobre wrażenie solidnością wykonania i dopracowanymi rozwiązaniami podnoszącymi funkcjonalność, z drugiej strony zaś obsługa auta w niektórych miejscach jest niepotrzebnie skomplikowana.


Szukasz miejskiego crossovera, a produkty grupy Volkswagena są dla ciebie zbyt nudne? Być może powinieneś się zainteresować jakimś autem z Francji. Oto
Szukasz miejskiego crossovera, a produkty grupy Volkswagena są dla ciebie zbyt nudne? Być może powinieneś się zainteresować jakimś autem z Francji. Oto jedna z propozycji - Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 110 w wersji wyposażenia Shine.

Fot. Jakub Mielniczak

Napęd/prowadzenie

W założeniu C3 Aircross większość swojego życia spędzi w mieście. Trzeba przyznać, że samochód ten w takim środowisku czuje się znakomicie. Trzycylindrowy, 110-konny silnik zapewnia wystarczające osiągi, by sprawnie ruszać spod świateł (katalogowo 0-100 km/h w 10 sekund), a dzięki 205 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego przy 1500 obr/min jest też wystarczająco elastyczny. Zastrzeżenia budzi praca systemu start-stop - rozruch silnika jest na tyle gwałtowny, że może uprzykrzyć jazdę miejską, dlatego radzimy, by system ten wyłączyć. Trudno pochwalić też pracę dźwigni zmiany biegów - skoki lewarka są długie i zdarza się haczenie. Dobrze, że przedział pasażerski jest nieźle wytłumiony - hałas powietrza opływającego samochód zaczyna przeszkadzać dopiero powyżej ok. 130 km/h. Realne zużycie paliwa opisywanej wersji C3 Aircrossa wynosi ok. 8,5 l/100 km w mieście i dwa litry mniej podczas jazdy pozamiejskiej. Układ jezdny zachęca raczej do spokojnej jazdy - zawieszenie jest zestrojone komfortowo i dość miękko. Napęd na 4 koła nie występuje, nawet za dopłatą, co nie jest zaskoczeniem w segmencie miejskich crossoverów. Za dopłatą 2660 zł można zamówić system Grip Control z układem kontroli zjazdu ze wzniesienia, ale testowe auto nie było w niego wyposażone. 175-milimetrowy prześwit pozwala za to z dużą dozą pewności atakować nawet wyższe krawężniki bez obawy urwania elementów podwozia. Układ kierowniczy daje względną informację zwrotną o tym, co w danej chwili dzieje się z przednimi kołami. Generalnie rzecz biorąc, auto spodoba się kierowcom o spokojnym usposobieniu, którzy nie oczekują sportowych doznań w czasie jazdy.


Szukasz miejskiego crossovera, a produkty grupy Volkswagena są dla ciebie zbyt nudne? Być może powinieneś się zainteresować jakimś autem z Francji. Oto
Szukasz miejskiego crossovera, a produkty grupy Volkswagena są dla ciebie zbyt nudne? Być może powinieneś się zainteresować jakimś autem z Francji. Oto jedna z propozycji - Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 110 w wersji wyposażenia Shine.

Fot. Jakub Mielniczak

Ceny

Opisywana wersja Shine stoi na szczycie cennika C3 Aircrossa. Co to oznacza w praktyce? Aby wejść w posiadanie auta takiego, jak testowe trzeba przygotować ok. 77 tys. zł. W standardowym wyposażeniu znajdziemy m.in.: nawigację, automatyczną dwustrefową klimatyzację oraz 4 elektrycznie sterowane szyby. Oprócz opisywanego silnika, dostępna jest też jego mocniejsza, droższa o 4000 zł, 130-konna odmiana, którą wiosną testowaliśmy już w Motofaktach. Alternatywnie, można wybrać jedną z niższych wersji wyposażeniowych (np. Feel za 65 550 zł). Konkurencyjne Suzuki Vitara napędzane porównywalnym, litrowym silnikiem Boosterjet, w zależności od wersji kosztuje 64 900 zł (Comfort) lub 71 900 zł (Premium).

Podsumowanie
C3 Aircross spodoba się każdemu, kto szuka nietuzinkowego auta miejskiego o dużych możliwościach personalizacji wyglądu i wysokim komforcie jazdy. Cieszmy się, że Citroen wrócił do konstruowania aut ciekawych stylistycznie, które stoją w kontrze do dopracowanych, acz najczęściej nudnych produktów koncernów niemieckich. Testowany samochód ma swoje wady, ale z całą pewnością nie można mu zarzucić braku swojego własnego charakteru, który bardzo doceniamy.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

PLUSY:
- ciekawy wygląd, duże możliwości personalizacji;
- komfort jazdy;
 -funkcjonalne wnętrze.

MINUSY:
- braki w ergonomii obsługi;
- mało precyzyjna obsługa skrzyni biegów.

 

Dane techniczne Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 110 Shine i wybrani konkurenci


Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech110 Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet 111 KM Seat Arona 1.0 EcoTSI 115 KM
Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1199 cm3, R3, benzynowy turbo 998 cm3, R3, benzynowy turbo 999 cm3, R3, benzynowy
Moc 110 KM przy 5750 obr./min 111 KM przy 5500 obr/min 115 KM przy 5000 obr/min
Moment obrotowy 205 Nm przy 1500 obr./min 170 Nm przy 2000-3500 obr/min 200 Nm przy 2000-3500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa manualna, napęd przedni 5-biegowa manualna, napęd przedni 6-biegowa manualna, napęd przedni
Liczba miejsc 555
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1513\1491 1535\1505 1525\1505
Rozstaw osi (mm) 260425002564
Pojemność bagażnika (l) 410375400
Pojemność zbiornika paliwa (l) 424740
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4154/1756/1597 4175/1775/1610 4138/1787/1543
Typ nadwozia/liczba drzwi Crossover / 5 Crossover / 5 Crossover / 5
Prędkość maksymalna 188 km/h 180 km/h 182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10129,8
Średnie zużycie paliwa 4,8 l/100 km (producent) 5,7 l/100 km (producent) 5,0 l/100 km (producent)
Emisja CO2 (g/km) 109162114
Masa własna (kg) 115911551165
Cena od 65 550 zł od 64 900 zł od 69 300 zł
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty