Citroën C3 kontra Ford Fiesta

Zdzisław Podbielski
Fot. Citroen: Citroën C3 ma łukowo zarysowane nadwozie, stylizacją nawiązujące do legendarnego modelu 2CV
Fot. Citroen: Citroën C3 ma łukowo zarysowane nadwozie, stylizacją nawiązujące do legendarnego modelu 2CV
Samochody segmentu B w 2005 r. stanowiły 33 proc. europejskiego rynku nowych pojazdów osobowych. Citroën C3 i Ford Fiesta to jedne z ciekawszych przedstawicieli tej kategorii.

Fot. Citroen: Citroën C3 ma łukowo zarysowane nadwozie, stylizacją nawiązujące do legendarnego modelu 2CV
Fot. Citroen: Citroën C3 ma łukowo zarysowane nadwozie, stylizacją nawiązujące do legendarnego modelu 2CV

 

Auta tego segmentu także u nas cieszą się dużą popularnością z kilku zasadniczych powodów: są uniwersalne, zazwyczaj z nadwoziami dwubryłowymi typu hatchback, nadają się do eksploatacji w mieście i na dalsze wyjazdy, a ich cena - w porównaniu do reprezentantów segmentu C - jest umiarkowana. Wymienione zalety wynikają z niewielkich wymiarów zewnętrznych tych pojazdów w stosunku do pojemności użytecznej i wygody jazdy.

 

Do porównania wybraliśmy modele Citroëna i Forda. Wprawdzie obie firmy w segmencie B mają też i innych przedstawicieli (Citroën C2 i Ford

Fot. Ford: Fiesta należy do najlepiej sprzedawanych samochodów Forda
Fot. Ford: Fiesta należy do najlepiej sprzedawanych samochodów Forda

Fusion), ale bliższe sobie są C3 i Fiesta.

Pierwszy z wymienionych trafił na rynki zbytu w 2002 r., drugi w 2001 r., ale jego polska premiera odbyła się rok później. Tak więc oba modele u nas pojawiły się równocześnie. Citroën od razu w czterech wersjach silnikowych, natomiast Ford z dwoma silnikami do wyboru.

Do porównania wybraliśmy pojazdy 5-drzwiowe gdyż Citroën nie oferuje wersji 3-drzwiowej modelu C3 (taka dotyczy modelu C3 Pluriel). Natomiast Fiesta jest dostępna z nadwoziem 3-drzwiowym, nieznacznie tylko tańsza, ale mniej funkcjonalna jako samochód rodzinny. Ze względu na cenę

Fot. Citroen: Po uniesieniu drzwi w ścianie tylnej odsłaniamy duży bagażnik
Fot. Citroen: Po uniesieniu drzwi w ścianie tylnej odsłaniamy duży bagażnik

wybraliśmy też pojazdy z silnikami benzynowymi o podobnej pojemności skokowej i mocy.

Oba porównywane pojazdy w swojej konstrukcji nie mają wybitnych cech szczególnych, jeśli takie są, to dotyczą one nadwozi.

 

Nadwozie

 

W obu pojazdach nadwozie opracowano z uwzględnieniem bezpiecznej i wieloletniej ich eksploatacji. Zadbano o bezpieczeństwo traktując je jako najważniejsze w budowie niewielkiego przecież pojazdu, a więc trudniej osiągalne niż w większych nadwoziach. Tym trudniej, że C3 i Fiesta mają nadwozia o dużej powierzchni przeszklonej. W C3 zastosowano podłużnice wzmacniające płytę nośną, które z przodu i tyłu zakończono elementami pochłaniającymi energię zderzenia, a progi, przednie i środkowe słupki oraz poprzeczkę

Fot. Ford:
Fot. Ford:

dachową wykonano ze stali o dużej wytrzymałości. W Fieście również zastosowano profile szkieletu nadwozia wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości i o zróżnicowanej grubości blach.

Nadwozia obu pojazdów dobrze zabezpieczono przed działaniem korozji, m.in. stosując blachy ocynkowane i wielokrotnie nakładane powłoki ochronne. Zadbano też o łatwość wykonywania napraw powypadkowych obniżających ich koszt, np. w nadwoziach obu pojazdów przednie błotniki są mocowane śrubami.

Wnętrze obu pojazdów jest funkcjonalne, dostępne przez pięcioro drzwi. W C3 bagażnik jest większy, natomiast w Fieście pasażerowie z tyłu mają dużo miejsca na nogi.

 

Silniki

 

Jak już wspomniano do porównania wybraliśmy samochody napędzane silnikami benzynowymi. Są to jednostki o tradycyjnych rozwiązaniach konstrukcyjnych układu rozrządu z pojedynczym

Fot. Citroen: Deska rozdzielcza C3 ma interesujące wzornictwo ze wskaźnikami w formie wyświetlacza
Fot. Citroen: Deska rozdzielcza C3 ma interesujące wzornictwo ze wskaźnikami w formie wyświetlacza

wałkiem umieszczonym w głowicy, sterującym dwoma zaworami przy każdym z czterech cylindrów.

W obu silnikach wał korbowy osadzono na pięciu łożyskach, ale od niego przenoszony napęd na wałek rozrządu odbywa się innym elementem: w C3 paskiem zębatym, w Fieście łańcuchem. Inaczej też wykonano bloki cylindrów - w C3 jest to blok żeliwny, w Fieście blok ze stopów lekkich, natomiast głowice są ze stopów lekkich. Oba silniki mają sterowany elektronicznie układ wielopunktowego wtrysku benzyny.

Zaletami silników napędzających C3 i Fiestę jest równomierna, cicha i elastyczna praca. Wykazują się też niezawodnością w pracy, ale silnik Fiesty nadaje jej mierną dynamikę.

Fot. Ford: W 2005 r. Fiestę zmodernizowano, m.in. wprowadzając nową deskę rozdzielczą
Fot. Ford: W 2005 r. Fiestę zmodernizowano, m.in. wprowadzając nową deskę rozdzielczą

 

Wrażenia z jazdy

 

W ubiegłym roku samochody poddano niewielkiej modernizacji. W stylizacji wnętrza spokojniejsza jest Fiesta, bardziej awangardowy C3. Francuski pojazd ma też korzystniej ukształtowane fotele przednie, lepiej podtrzymujące tułów podczas jazdy na łukach. W przypadku Fiesty uznano, że fotele mogą być bardziej płaskie bo samochód wykazuje dużą stabilność na zakrętach - znacznie mniej pochyla się niż C3.

Pod względem osiąganej dynamiki z dużą przewagą wygrywa C3, po prostu silnik Fiesty jest jakby "ospały" i zadowoli tylko tych, którzy lubią spokojniejszą jazdę. A jechać w Fieście można wygodnie z tyłu, tam jest dużo miejsca na nogi, oczywiście w porównaniu z samochodami segmentu B.

 

Podsumowanie

 

Już sam wygląd zewnętrzny Citroëna C3, nawiązujący do legendarnej "kaczuchy" - 2CV wskazuje na samochód o oryginalnym wzornictwie nadwozia; zarówno zewnętrznym jak i wewnętrznym. Ci odbiorcy, którzy lubią tradycyjne rozwiązania, np. wnętrza nadwozia, znajdą je w Fieście.

Samochód niemieckiej konstrukcji jest też "stateczny" w ruchu, dobrze stabilizowany. Z silnikiem 1,3-litra ustępuje rywalom pod względem dynamiki, ale ma skuteczniejsze hamulce. Co prawda niewiele, ale jest tańszy od lepiej wyposażonego francuskiego rywala.

 

 

, Ford

 

Podpisy pod zdjęcia:

Citroen 1 -

Citroen 2 -

Citroen 3 -

Ford 1 -

Ford 2 - Charakterystycznie dla Fiesty wysoko umieszczone lampy tylne

Ford 3 -

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

Model pojazdu

Citroën C3 1.4i

Ford Fiesta 1.3

Przestronność wnętrza

remis

Poziom hałasu

remis

Hamulce

 

+

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa (średnio)

remis

Wyposażenie

+

 

Cena

 

+

 

 

Wybrane dane techniczne

Model pojazdu

Citroën C3 1.4i

Ford Fiesta 1.3

Liczba cyl./zaworów

4/8

Pojemność skokowa(cm3
)

1360

1299

Moc maksymalna (KM - obr/min)

75-5400

70-5600

Maks. moment obr. (Nm - obr/min)

118-3300

106-2600

Prędkość maksymalna (km/h)

167

161

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

12,4

17,3

Droga hamowania 100 - 0 km/h (m)

43,0

39,5

Długość/szer./wysokość pojazdu (mm)

3860/1667/1510

3918/1685/1464

Rozstaw osi (mm)

2460

2486

Pojemność bagażnika (l)

305-1310

284-947

Pojemność zbiornika paliwa (l)

47

45

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem

(dm3
/100 km)

8,2/4,9

8,1/4,9

Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata)

2 (bez limitu km)/12

Cena - nadwozie 5-drzwiowe (zł.)*)

35650

32500

*)
cena z rabatem

 

Wybrane wyposażenie seryjne

Model pojazdu

Citroën C3 1.4 i Furio

Ford Fiesta 1.3

Wspomaganie ukł. kierowniczego

+

+

Układ ABS

+

-

Poduszki bezpieczeństwa

2

1

Klimatyzacja

-

-

Elektr. sterowanie szyb w drzwiach

2

-

Centralny zamek

+

-

Radio z CD

-

-

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty