Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36061 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Citroen C3 kontra Hyundai Getz

Data publikacji: Autor: Bartłomiej Bałdyga

Fot. Ryszard Polit: Nadwozie C3 nie wydaje się już tak oryginalne jak przed laty Modele Getz i C3 dowodzą, że małe auto może być tanie i wygodne. Co jeszcze kryją te niedoceniane na rynku maluchy?

Modele Getz i C3 dowodzą, że małe auto może być tanie i wygodne. Co jeszcze kryją te niedoceniane na rynku maluchy? Fot. Ryszard Polit: Nadwozie C3 nie wydaje się już tak oryginalne jak przed laty

 

Citroen C3 zadebiutował w 2001 roku. Getz pojawił się rok później, a do Polskich salonów trafił dopiero w marcu 2003 roku. Mimo obowiązującego w tym czasie wysokiego cła importowego na auta spoza Europy, cena koreańskiego malucha była bardzo atrakcyjna.

 

Wydawało się, że przebojem podbije rynek. Tymczasem klienci niechętnie wybierali Getza. Największą popularność zdobył na zachodzie Europy. Tam, największym powodzeniem cieszyła się Fot. Bartłomiej Bałdyga: To auto nie wyróżnia się na drodze, ale okazuje się dość praktyczne w codziennym użytkowaniu wersja z silnikiem diesla, u nas niedostępna.

 

Citroen C3 już na starcie mógł liczyć na duże powodzenie. Przede wszystkim za sprawą oryginalnej stylistyki. Od debiutu obu aut upłynęło jednak sporo czasu. Przybyło konkurencji, zmieniły się ceny i wyposażenie. Ale we Francji i Korei nie zasypywano gruszek w popiele.

 

Obie firmy odświeżyły swoje maluchy przeprowadzając face lifting. W Hyundaiu pojawiły się nowe silniki, poprawiono Fot. Ryszard Polit: Mankamentem Citroena okazują się hałasy dochodzące do wnętrza podczas pokonywania dużych nierówności wystrój wnętrza, delikatnie zmieniły się zderzaki i światła.

Citroen postawił na elegancję. Upiększono przód auta i poprawiono deskę rozdzielczą. Czy te zmiany jednak wystarczą, aby wzmocnić pozycję na rynku?

 

Cechy szczególne

 

Zaokrąglona linia C3 to wyraźne nawiązanie do sylwetki legendarnego 2CV. Mały Citroen od razu przypadł do gustu miłośnikom francuskiej marki. Linia nadwozia jest nie tylko ładna, ale i praktyczna. Jej kształt pozwolił wygospodarować bardzo dużo miejsca we wnętrzu.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wadą Hyundaia jest mało precyzyjny układ kierowniczy i głośna praca silnika przy wyższych obrotach  

Koreański rywal Citroena pod tym względem niewiele ustępuje konkurentowi. We wnętrzu jest równie przestronnie jak w C3. Wizja stylistyczna projektantów Getza nie była tak oryginalna, ale udało się na tyle umiejętnie dobrać proporcję, by dynamiczny charakter połączyć z funkcjonalnym wnętrzem.

 

Dzięki temu oba samochody wyróżniają się na tle konkurencji. Są nie tylko ładne, kryją w sobie przestrzeń małych minivamów. Duże drzwi w Citroenie ułatwiają dostęp do środka, a wysoko poprowadzona linia dachu i duże powierzchnie szyb Fot. Ryszard Polit: W C3 wygodne fotele spodobają się rosłym kierowcom potęgują wrażenie przestrzeni. Kształt bagażnika nie jest regularny, choć jego pojemność powinna zadowolić (305 l).

 

Atutem Getza jest głęboka podłoga przedziału pasażerskiego. W tej klasie aut nie można liczyć na zbyt wiele, ale nawet wysokie osoby nie będą miały problemów z miejscem na nogi. Materiały użyte do wykończenia wnętrza Hyundaia nie są najwyższej jakości, jednak dopasowano je dość starannie.

 

Silnik

 

W tym porównaniu najważniejszym kryterium jest niska cena. Do testu wybraliśmy podstawowe wersje z najsłabszymi silnikami. W obu przypadkach pod maskami pracują motory o pojemności 1,1 l. W Citroenie kierowca ma do dyspozycji zaledwie 61 KM. Niewielka moc pozwala poruszać się Fot. Bartłomiej Bałdyga: Projektanci Getza postawili na wygodne i funkcjonalne wnętrze w zatłoczonym mieście, ale to zbyt mało, aby pewnie i bezpiecznie wyprzedzać inne samochody zwłaszcza na trasie.

 

Hyundai Getz oferuje o 5 KM więcej od C3. Mimo niewielkiej różnicy, wyraźnie czuć że Koreańczyk lepiej radzi sobie poza miastem. Wyprzedzanie na trzecim i czwartym biegu trwa krócej. Hyundai przewyższa Citroena także podczas przyspieszania od 0 do 100 km/h. Na tym dystansie Getz jest szybszy 1,7 s. Zużycie paliwa tylko w przypadku C3 pokrywa się z danymi producenta. Hyundai przekroczył deklarowany rezultat i zużywał średnio 8,0 l/100km

 

Wrażenia z jazdyFot. Ryszard Polit: Kształt bagażnika nie jest regularny, choć jego pojemność powinna zadowolić (305 l)

 

Za kierownicą C3 siedzi się wysoko, a szerokie wygodne fotele spodobają się rosłym kierowcom. Brakuje im jedynie dobrego bocznego trzymania, ale w aucie z najsłabszym silnikiem nie jest to wadą. Komfortowo zestrojone zawieszenie Citroena heroicznie walczy z naszymi drogami. Mankamentem okazują się hałasy dochodzące do wnętrza podczas pokonywania dużych nierówności. C3 zdradza również tendencje do nadmiernych przechyłów przy pokonywaniu zakrętów.

 

Mimo niewielkiej różnicy wysokości (2,9 cm), Hyundai pewniej trzyma się drogi. Jego wadą jest mało precyzyjny układ kierowniczy i głośna praca silnika przy Fot. Bartłomiej Bałdyga: Koreańskie auto posiada mniejszy bagażnik, ale atutem Getza jest „głęboka podłoga” przedziału pasażerskiego wyższych obrotach.

 

Podsumowanie

 

Obu autom nie brakuje uroku i przestrzeni we wnętrzu. Citroen zapewnia klientom bezpłatne naprawy przez dwa lata w ramach gwarancji. Hyundai, wzorem aut z Japonii, udziela na swe produkty trzyletniej gwarancji. Nieco tańszy Getz oferuje słabsze wyposażenie i mocniejszy silnik.

 

Citroen nawet w podstawowej wersji wyposaża auto w centralny zamek i komputer pokładowy. Cztery gwiazdki w teście EuroNCAP to w klasie B dobry wynik, a oba samochody mogą się pochwalić takim rezultatem. 

 

Wybrane dane techniczne:  

 

 

Citroen C3 1.1i

Hyundai Getz 1.1 l SOHC

Typ silnika

Benzynowy

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

4/12

Pojemność skokowa (cm3):

1124

1086

Moc maksymalna (KM/obr./min):

61/5500

66/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

94/3200

99/3200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

17,3

15,6

Prędkość maksymalna (km/h):

157

150

Pojemność bagażnika (l):

305/1310

254/977

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

5,0/7,8

4,7/6,9

Długość x szerokość x wysokość (cm):

385 x 166,7 x 151,9

382,5/166,5/149,0

Rozstaw osi (cm):

246,0

245,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

3/6

Cena (zł):

36 150

35 700

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Citroen C3 FURIO

Hyundai Getz CLASSIC

Poduszki powietrzne

2

1

Układ ABS

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

284 zł

Elektrycznie sterowane szyby przednie

-

-

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

-

-

Klimatyzacja manualna

4550 zł

3477 zł

Komputer pokładowy

S

-

Radioodtwarzacz CD

1600 zł

-

S - wyposażenie seryjne

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Citroen C3

FURIO

Hyundai Getz

CLASSIC

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

 

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

 +

 

Cena

Remis

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • juniores

    Hyundai przekroczył deklarowany rezultat i zużywał średnio 8,0 l/100km - ALE SMOK !

  • peppek

    Tak się akurat składa że moi teściowie jeżdżą Geztem a rodzice C3. Hyundai moim zdaniem jest samochodem lepszym prawie pod każdym względem. Głównie mam na myśli właściwości jezdne i skrzynię biegów która w Getzie chodzi jak w najlepszych japońcach. Naprawdę, byłem bardzo zaskoczony. Poza tym ilość miejsca w środku i fotele przemawiają na korzyść koreańca. Citroen to prawdziwy dramat. Poza stylistyką która może się podobać to straszna tandeta. Najgorcza jest skrzynia, fotele i zawieszenie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Citroen C3 zdjęcia

Citroen C3 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Hyundai Getz dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Citroen C3 Cena

Części dla marki Citroen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

561 zł