Citroen C3 Pluriel
Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Pluriel jest odmianą Citroena C3. Ze względu na odkryte nadwozie, struktura nośna Pluriela została wzmocniona, chociaż wykorzystuje on tę samą płytę podłogową. Zaprojektowanie auta odkrytego jest o wiele trudniejsze niż zamkniętego, ze względu na konieczność uzyskania odpowiedniej sztywności nadwozia. Sztywność ta ma wpływ na bezpieczeństwo, komfort jazdy, hałas i inne podstawowe czynniki. Pluriel jest tak oryginalną konstrukcją, że w zasadzie nie ma konkurencji. Samochody ze składanym, sztywnym dachem, np. Peugeot 206 CC, nie dają aż tylu możliwości kształtowania nadwozia, co Pluriel.
Cechy szczególne
Oryginalnym pomysłem zastosowanym w Plurielu jest sposób przesuwania brezentowego dachu po dwóch pałąkach umieszczonych z obu stron nadwozia. Dzięki temu dach może być całkowicie
zamknięty lub zsunięty do tyłu. Przesuwanie dachu odbywa się za naciśnięciem guzika. Po ręcznym zdemontowaniu pałąków, elektrycznym opuszczeniu bocznych szyb i sprytnym umieszczeniu dachu w bagażniku otrzymujemy nadwozie typu kabriolet. Procedura chowania dachu do bagażnika wymaga jednak przeczytania instrukcji obsługi. Większy kłopot sprawiają ważące po 12 kg pałąki, które trzeba schować w garażu lub w piwnicy. Gdy wyruszymy na wycieczkę z nadwoziem kabriolet i zacznie padać deszcz, po prostu zmokniemy. Istnieje też możliwość złożenia tylnej kanapy i opuszczenia pokrywy bagażnika, dzięki czemu otrzymujemy pikapa. Nie można nim jednak wyjechać na publiczną drogę, gdyż niewidoczny jest wtedy numer rejestracyjny samochodu.
Pluriel ma 2-drzwiowe nadwozie i zajmowanie miejsc na tylnej kanapie nie jest wygodne. W porównaniu z modelem C3 w Purielu pasażerowie tylnej kanapy mają mniej miejsca na nogi i nad głową. Wnętrze i tablica przyrządów pochodzą z modelu C3.
Silnik
Pluriel oferowany jest z silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM lub 1,6 l /110 KM. Wybraliśmy wersję słabszą, kierując się gównie ceną zakupu – różnica wynosi bowiem aż 8 900 zł. Silnik 1,4 l to nieco staromodna jednostka napędowa z 2 zaworami w cylindrze. Jej główną zaletą jest elastyczność, zresztą typowa dla silników o takiej konstrukcji. Z powodu niewielkiej mocy silnik ten nie zapewnia autu oszałamiającej dynamiki, a co gorsza – ma spore zużycie paliwa. W mieście mały, ale ciężki Pluriel zużywa prawie 9 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Podczas jazdy z zamkniętym dachem, hałas wewnątrz auta jest dość znaczny i rośnie wraz z
prędkością jazdy. To cena zastosowania brezentowego dachu. Jednak przy prędkości 100 km/h poziom hałasu nie przekracza „granicy przyzwoitości” określonej dla pojazdów o zbliżonej długości z nadwoziem zamkniętym. Podczas jazdy po naszych drogach odkrytym autem bez pałąków można zaobserwować nadmierne drgania. Bardzo przyjemna jest natomiast jazda z założonymi pałąkami i opuszczonym dachem. Byłoby jeszcze przyjemniej, gdyby nie słaby układ hamulcowy.
Podsumowanie
Pluriel to bardzo sympatyczny pojazd, z racji brezentowego dachu zbliżony do koncepcji słynnego Citroena 2 CV, który też miał taki dach. Z silnikiem 1,4 l nie jest zbyt szybki, ale czy trzeba się spieszyć? Wydaje się, że pojazd ten mógłby się stać ulubieńcem nabywców ceniących oryginalność i tężyznę fizyczną. Wszak zdejmowanie i wkładanie pałąków z powodzeniem zastąpi bezproduktywne wizyty w siłowni. W każdym razie Citroen C3 Pluriel jest jednym z najtańszych kabrioletów na naszym rynku, na co zwracamy uwagę u progu sezonu wakacyjnego.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika benzynowy
Ilość cylindrów/zaworów 4/8
Pojemność skokowa (cm3): 1361
Moc maksymalna (KM/obr/min): 75/5400
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 118/3300
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 13,9
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): 12,9
Prędkość maksymalna (km/h): 160
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): 69*
Droga hamowania od 100 km/h (m): 41,7
Pojemność bagażnika (dm3): 265
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 47
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 5,5/8,9
Długość x szerokość x wysokość (cm): 394 x 170 x 156
Rozstaw osi (cm): 246
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 2/12
Cena (zł): 61 800
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza
****
na przednich fotelach ilość miejsca wystarczająca, na tylnej kanapie dość ciasno – mniej niż w C3
Silnik
***
przestarzały silnik nie zapewnia dobrej dynamiki, jest jednak dość elastyczny
Poziom hałasu
***
w Plurielu jest ciszej niż w Hyundaiu Getz 1,3 l/82 KM, Fiacie Seicento i równie głośno jak w Fordzie Fusion 1,4/80 KM.
Hamulce
***
droga hamowania jest dłuższa niż w Hyundaiu Getz 1,3 l i Fordzie Fusion 1,4
Dynamika
***
dynamika Pluriela jest zbliżona do dynamiki Forda Fusion 1,4
Zużycie paliwa
***
oszczędność nie jest mocną stroną Pluriela, co wynika z konstrukcji silnika i znacznej masy pojazdu
Nowoczesność konstrukcji
*****
konstrukcja Pluriela jest bardzo oryginalna, bez względu na to, czy zawsze przydatna.
Wyposażenie
****
dość bogate wyposażenie standardowe – 4 poduszki powietrzne, układ ABS.
Wyposażenie seryjne:
Citroen C3 Pluriel 1.4
Poduszki powietrzne 4
Układ ABS s
Wspomaganie układu kierowniczego s
Centralny zamek s
Elektrycznie sterowane szyby s
Klimatyzacja o
Radioodtwarzacz s
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą