Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Citroen C4 1.5 BlueHDi 130 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie i ceny

Kamil Rogala
W segmencie C jest bardzo tłoczno i trzeba wykazać się nie lada fantazją lub solidnością, aby cokolwiek namieszać. Citroen postanowił zaskoczyć wszystkich i zamiast kolejnego wcielenia C4 w tradycyjnej formie, zaprezentował coś, co teraz sprzedaje się najlepiej – kompaktowego crossovera. Czy to się przyjmie? Sprawdzamy to na przykładzie modelu z silnikiem 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM.Fot. Kamil Rogala
W segmencie C jest bardzo tłoczno i trzeba wykazać się nie lada fantazją lub solidnością, aby cokolwiek namieszać. Citroen postanowił zaskoczyć wszystkich i zamiast kolejnego wcielenia C4 w tradycyjnej formie, zaprezentował coś, co teraz sprzedaje się najlepiej – kompaktowego crossovera. Czy to się przyjmie? Sprawdzamy to na przykładzie modelu z silnikiem 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM.Fot. Kamil Rogala
W segmencie C jest bardzo tłoczno i trzeba wykazać się nie lada fantazją lub solidnością, aby cokolwiek namieszać. Citroen postanowił zaskoczyć wszystkich i zamiast kolejnego wcielenia C4 w tradycyjnej formie, zaprezentował coś, co teraz sprzedaje się najlepiej – kompaktowego crossovera. Czy to się przyjmie? Sprawdzamy to na przykładzie modelu z silnikiem 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM.

Citroen C4. Odrobina historii

Historia Citroena C4 jest dość krótka i dość zróżnicowana. W przeciwieństwie do Volkswagena Golfa, gdzie z generacji na generację mamy ewolucję modelu, Francuzi za każdym razem serwowali nam rewolucję, eksperymenty i poważne zmiany. Pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 2004 roku po prezentacji na Salonie Samochodowym w Paryżu. Auto było oferowane w odmianie trzydrzwiowej Coupe oraz pięciodrzwiowej (Berline). Co ciekawe, na kilku rynkach pojawiał się także wariant sedan. Co ważne, obie wersje nadwoziowe – 3- i 5-drzwiowa – dość poważnie różniły się od siebie.

Druga generacja diametralnie spoważniała i straciła swój francuski charakter. Producent chciał zaoferować auto, które mogło być alternatywą dla stonowanego Golfa. Po prezentacji w 2010 roku wielu miłośników poprzedniej generacji było mocno rozczarowanych. Czarę goryczy przelał brak wersji 3-drzwiowej. Po siedmiu latach auto zniknęło z salonów i dopiero w 2020 roku doczekaliśmy się pełnoprawnej nowej generacji C4, która miała być powrotem Citroena do odważnej stylistyki.
Auto produkowane jest na platformie CMP i jest produkowane w hiszpańskich zakładach w Villaverde.

Citroen C4. Stylistyka nadwozia

W segmencie C jest bardzo tłoczno i trzeba wykazać się nie lada fantazją lub solidnością, aby cokolwiek namieszać. Citroen postanowił zaskoczyć wszystkich
W segmencie C jest bardzo tłoczno i trzeba wykazać się nie lada fantazją lub solidnością, aby cokolwiek namieszać. Citroen postanowił zaskoczyć wszystkich i zamiast kolejnego wcielenia C4 w tradycyjnej formie, zaprezentował coś, co teraz sprzedaje się najlepiej – kompaktowego crossovera. Czy to się przyjmie? Sprawdzamy to na przykładzie modelu z silnikiem 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM.
Fot. Kamil Rogala

Francuzi niejednokrotnie pokazywali, że nie boją się eksperymentować i uwielbiają stylistyczną awangardę, choć bywały momenty, gdy do głosu dochodzili rozsądni księgowi. Co prawda obecnie nie ma miejsca na takie cuda, jak Citroen CX czy też Xantia, ale od kilku lat francuski producent bardzo śmiało podchodzi do rysowania nowych modeli. W całej gamie modelowej mamy interesujące okazy, które wyróżniają się na tle konkurencji nietypowymi elementami np. dzielonymi światłami, szerokimi listwami (tzw. airbumpami) czy dwukolorowym nadwoziem. Podobnie jest z nowym Citroenem C4, który bez wątpienia zwraca na siebie uwagę.

Jeśli jednak komuś podobała się poprzednia C4-ka, nową generację przyjmie… ze sporym dystansem. Auto jest diametralnie inne, o wiele ciekawsze, odważniejsze i nietypowe. To nadal samochód kompaktowy, ale producent na każdym kroku podkreśla, że postanowił iść za modą i popularnością samochodów podniesionych. Tak, nowe C4 ma wszystkie składniki crossovera m.in. zwiększony do 156 mm prześwit. Daje to nie tylko pewność podczas jazdy po mieście, drogach podmiejskich i osiedlowych, które do równych nie należą, ale przede wszystkim wyższą pozycję za kierownicą.

W segmencie C jest bardzo tłoczno i trzeba wykazać się nie lada fantazją lub solidnością, aby cokolwiek namieszać. Citroen postanowił zaskoczyć wszystkich
W segmencie C jest bardzo tłoczno i trzeba wykazać się nie lada fantazją lub solidnością, aby cokolwiek namieszać. Citroen postanowił zaskoczyć wszystkich i zamiast kolejnego wcielenia C4 w tradycyjnej formie, zaprezentował coś, co teraz sprzedaje się najlepiej – kompaktowego crossovera. Czy to się przyjmie? Sprawdzamy to na przykładzie modelu z silnikiem 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM.
Fot. Kamil Rogala

W sumie z każdej strony Citroen C4 jest bardzo ciekawy i nietuzinkowy. Czy ładny? Jedni powiedzą, że ma nienachalną urodę, inni, że ma w sobie to coś i wyróżnia się z tłumu. Przede wszystkim na żywo samochód prezentuje się o wiele korzystniej niż na zdjęciach. Przednia część zdominowana jest przez dwa duże klosze lamp, ale to nie one odgrywają pierwszoplanową rolę. Tutaj za stylistykę odpowiadają charakterystyczne światła LED w kształcie litery V, które są jakby przedłużeniem wąskiego grilla. Tradycyjny dla marki „szewron” został przedłużony i podkreśla wspomniane światła LED. Wygląda to naprawdę zgrabnie i elegancko. Na uwagę zasługują także reflektory przeciwmgielne LED w zderzaku, które mogą posiadać ramkę w jednym z kilku wybranych kolorów. Na samym dole mamy solidną dokładkę z tworzywa sztucznego, która chroni przed drobnymi uszkodzeniami i podkreśla wspomniany już charakter crossovera.

Linia boczna Citroena C4 ma przywodzić na myśl starsze modele marki. Czy to się udało? Styliści pokazali, że można łączyć tradycję z nowoczesnością. Mamy tu nawiązania do modnych ostatnio 5-drzwiowych coupe o podniesionym nadwoziu. Ładnie prezentuje się chromowana listwa w dolnej części okien oraz słupek D przechodzący na klapę bagażnika, w którą wkomponowano spojler. Oczywiście nie zabrakło czarnych wstawek na nadkolach oraz szerokich nakładek w dolnej partii drzwi. Co mamy z tyłu? Powyżej mocno stylizowanego zderzaka mamy m.in. czarną listwę, w której skrywają się światła LED w kształcie litery V. Nad listwą jest także zintegrowany spojler, który dzieli tylną szybę poziomą linią. Wygląda to ciekawie, ale niestety nie wpływa pozytywnie na widoczność w lusterku wstecznym. W praktyce okazuje się jednak, że co prawda widoczność jest trochę ograniczona, ale bardziej przeszkadza brak wycieraczki niż wspomniany spojler. Podczas silnych opadów deszczu widoczność jest mocno ograniczona.

Citroen C4. Stylistyka i wykończenie wnętrza

W segmencie C jest bardzo tłoczno i trzeba wykazać się nie lada fantazją lub solidnością, aby cokolwiek namieszać. Citroen postanowił zaskoczyć wszystkich
W segmencie C jest bardzo tłoczno i trzeba wykazać się nie lada fantazją lub solidnością, aby cokolwiek namieszać. Citroen postanowił zaskoczyć wszystkich i zamiast kolejnego wcielenia C4 w tradycyjnej formie, zaprezentował coś, co teraz sprzedaje się najlepiej – kompaktowego crossovera. Czy to się przyjmie? Sprawdzamy to na przykładzie modelu z silnikiem 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM.
Fot. Kamil Rogala

Wnętrze Citroena C4 również jest bardzo oryginalne i wpisuje się w obecną gamę francuskiego producenta. Pojawia się połączenie nowoczesnych rozwiązań z francuskim szykiem i odrobiną ekstrawagancji. Z jednej strony znajdziemy tu minimalistyczne linie i niewiele przycisków, z drugiej zaś praktyczne rozwiązania tj. tradycyjny panel do sterowania klimatyzacją z pokrętłami i kilkoma fizycznymi przyciskami. Co ważne, duży dotykowy ekran w centralnej części o panoramicznych proporcjach jest dostępny nawet w najtańszej wersji. Za to duży plus.

Kolejny ekran umieszczono przed oczami kierowcy. To 5,5-calowy wyświetlacz TFT (5-calowy LCD w bazowej wersji), który pokazuje podstawowe informacje tj. dane tempomatu, spalania itd. Dodatkowo ekran ma delikatne podświetlenie ambientowe, które nadaje mu odrobiny głębi i po prostu ładnie wygląda. Podobne rozwiązanie znamy np. z Volkswagena ID.3. Tutaj też zrezygnowano z ogromnego wyświetlacza z mnóstwem informacji. Czy to dobry zabieg? I tak i nie.

Zaletą jest przede wszystkim fakt, że kierowca ma przed oczami tylko najważniejsze informacje uzupełnione tym, co pokazuje wyświetlacz head-up (w dwóch najwyższych wersjach wyposażenia). To sprawia, że można skupić się na drodze, bowiem cała reszta jest na ekranie głównym. Z drugiej strony jednak nieco bardziej zaawansowany wyświetlacz pozwala pokazać niemal wszystko i jest to dostępne w zasięgu wzroku kierowcy, a nie gdzieś na ekranie centralnym po prawej stronie. Myślę, że wszystko jest kwestią przyzwyczajenia i preferencji.

W segmencie C jest bardzo tłoczno i trzeba wykazać się nie lada fantazją lub solidnością, aby cokolwiek namieszać. Citroen postanowił zaskoczyć wszystkich
W segmencie C jest bardzo tłoczno i trzeba wykazać się nie lada fantazją lub solidnością, aby cokolwiek namieszać. Citroen postanowił zaskoczyć wszystkich i zamiast kolejnego wcielenia C4 w tradycyjnej formie, zaprezentował coś, co teraz sprzedaje się najlepiej – kompaktowego crossovera. Czy to się przyjmie? Sprawdzamy to na przykładzie modelu z silnikiem 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM.
Fot. Kamil Rogala

Jeśli chodzi o jakość wykończenia, nie ma się do czego przyczepić. Nic nie skrzypi i jest solidnie spasowane. Mam jednak pewne zastrzeżenia co do doboru materiałów. Ilość błyszczącego, czarnego plastiku jest moim zdaniem zbyt duża. Ładne, ale skrajnie niepraktyczne w codziennej eksploatacji wykończenie „piano black” wylądowało wokół ekranu centralnego i to jeszcze mógłbym zrozumieć, ale cały panel tego typu na konsoli centralnej wokół schowka, miejsca na kubki, selektora skrzyni biegów itp. to moim zdaniem zdecydowanie chybiony pomysł.

Poza tym irytującym detalem trudno mieć do czegokolwiek zastrzeżenia. Na pochwałę zdecydowanie zasługują fotele. Tak, są nieco kanapowe, miękkie i średnio trzymają w zakrętach, ale idealnie pasują do charakteru samochodu. Ponadto świetnie współgrają z niezwykle komfortowym zawieszeniem. Jeśli chodzi o walory praktyczne, pojemność bagażnika to 380 litrów, zaś po złożeniu oparć kanapy, uzyskujemy 1250 litrów do linii dachu. Warto zwrócić uwagę na specjalny uchwyt na tablet nad schowkiem przed pasażerem. Pomysł ciekawy, ale mam wrażenie, że to lekki przerost formy nad treścią. Zdecydowanie bardziej doceniłbym jakiś dedykowany uchwyt na telefon na wzór tego, który pojawia się w nowej Dacii Sandero.

Citroen C4. Silnik, spalanie i wrażenia z jazdy

W segmencie C jest bardzo tłoczno i trzeba wykazać się nie lada fantazją lub solidnością, aby cokolwiek namieszać. Citroen postanowił zaskoczyć wszystkich
W segmencie C jest bardzo tłoczno i trzeba wykazać się nie lada fantazją lub solidnością, aby cokolwiek namieszać. Citroen postanowił zaskoczyć wszystkich i zamiast kolejnego wcielenia C4 w tradycyjnej formie, zaprezentował coś, co teraz sprzedaje się najlepiej – kompaktowego crossovera. Czy to się przyjmie? Sprawdzamy to na przykładzie modelu z silnikiem 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM.
Fot. Kamil Rogala

Citroen niedawno zapowiedział, że zrezygnuje z silników Diesla w swoich modelach. To trochę szkoda, bo zastosowany w testowanym egzemplarzu silnik 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM (300 Nm), zespolony z 8-biegową skrzynią automatyczna to naprawdę udane połączenie. Owszem, nie dynamiczne i w niskich temperaturach mało kulturalne, ale potrafiące się zadowolić naprawdę niewielką ilością paliwa. Według producenta (cykl WLTP) jest to średnio 4,6 l/100km i jest to wartość mocno wyidealizowana. Ale okolice 5 l/100km w trasie (droga ekspresowa) jest jak najbardziej do osiągnięcia. Jazda autostradą będzie wiązała się ze spalaniem 6-6,5 l/100km, w mieście około 7 l/100km. Przeciętna dynamika – 9,5 sekundy od 0 do 100 km/h – jest wynagradzana niezłym spalaniem.

A jak z prowadzeniem? Jest niezwykle komfortowo, przyjemnie i relaksująco. Komfort akustyczny również jest na wysokim poziomie, resorowanie jest rewelacyjne, fotele są wygodne, ale zarówno one, jak i zawieszenie oraz układ kierowniczy na każdym kroku przypomina, że to auto nie ma nawet krzty sportowego charakteru. Czy to źle? Moim zdaniem nie i doceniam to, że Citroen nie starał się pogodzić dwóch światów, co w rezultacie dałoby przeciętne wrażenia pod względem komfortu i dynamiki, tylko skupił się na tym, w czym czuje się świetnie od lat – na komforcie. To wyszło znakomicie i jeśli ktoś szuka wygodnego auta kompaktowego, trudno będzie znaleźć lepszą propozycję.

Citroen C4. Oferta i ceny

Cennik Citroena C4 startuje od kwoty 74 800 złotych za odmianę bazową Live Pack i z silnikiem 1.2 PureTech 100 z manualną skrzynią biegów. Ja testowałem odmianę Shine z silnikiem wysokoprężnym 1.5 BlueHDi 130 z automatyczną skrzynią. Koszt takiego auta, nie licząc dodatków, to 114 700 złotych. Droższe są tylko odmiany elektryczne, które startują od ceny 136 400 złotych.

Citroen C4. Podsumowanie

W segmencie C jest bardzo tłoczno i trzeba wykazać się nie lada fantazją lub solidnością, aby cokolwiek namieszać. Citroen postanowił zaskoczyć wszystkich
W segmencie C jest bardzo tłoczno i trzeba wykazać się nie lada fantazją lub solidnością, aby cokolwiek namieszać. Citroen postanowił zaskoczyć wszystkich i zamiast kolejnego wcielenia C4 w tradycyjnej formie, zaprezentował coś, co teraz sprzedaje się najlepiej – kompaktowego crossovera. Czy to się przyjmie? Sprawdzamy to na przykładzie modelu z silnikiem 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM.
Fot. Kamil Rogala

Segment C jest tak rozbudowany, że każdy znajdzie coś dla siebie. Citroen C4 to bardzo ciekawa propozycja, która wprowadza powiew świeżości i odrobiny ekscentryzmu. Do tej pory po nietypowe i nacechowane innością auta musieliśmy sięgać do segmentu premium. Czy to się przyjmie? Biorąc pod uwagę fakt, że cena startowa jest na dość atrakcyjnym poziomie, już wkrótce na ulicach może pojawić się więcej C4-ek. Co prawda w ofercie brakuje mi kilku elementów oraz odmiany z nutką sportu, we mogłoby być mniej fortepianowego plastiku, ale poza tym C4 to ciekawa i nietuzinkowa opcja, nie tylko dla indywidualistów.

ZALETY:

  • fantastyczny komfort jazdy;
  • ciekawa, nietuzinkowa stylistyka;
  • bardzo dobrze wykonane i spasowane wnętrze;
  • kilka interesujących rozwiązań praktycznych;
  • szeroka oferta;
  • bardzo oszczędny silnik.

WADY:

  • za dużo fortepianowego plastiku, który strasznie się rysuje;
  • nieco ospały układ napędowy;
  • kiepska widoczność do tyłu.

Porównanie Citroen C4 1.5 BlueHDi 130 (AT8) do wybranych konkurentów:

 

Citroen C4 1.5 BlueHDi 130 KM (AT8)

Ford Focus 1.5 EcoBlue 120 KM (AT8)

Renault Megane 1.5 Blue dCi 115 KM (AT7)

Cena (zł, brutto)

od 102 700

od 100 250

od 94 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback /5

hatchback /5

Długość/szerokość (mm)

4360/1800

4378/1825

4359/1814

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1560/1545

1572/1553

1591/1586

Rozstaw osi (mm)

2670

2700

2669

Pojemność bagażnika (l)

380/1250

375/1354

335/1247

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1324

1319

1320

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

51

45

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1499

1499

1461

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

130

120

115

Moment obrotowy (Nm)

300

300

270

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,5

10,6

11

Prędkość maksymalna (km/h)

206

193

190

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

4,6 (wg. WLTP)

4,6 (wg. WLTP)

4,6 (wg. WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

122

119

120

Zobacz także: Nowa Toyota Mirai. Auto na wodór oczyści powietrze podczas jazdy!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty