Citroen C4
Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

W przeszłości niemal w każdym modelu Citroena wprowadzano oryginalne rozwiązania. Po okresie stagnacji lat 90. model C4 znowu ma wiele awangardowych elementów, niespotykanych w innych autach.
Citroen C4 oferowany jest z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym. Do prezentacji wybraliśmy bardziej praktyczną wersję 5-drzwiową napędzaną benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM.
Cechy szczególne
Największą innowacją C4 jest kierownica z nieruchomym centralnym zespołem przełączników. W dotychczasowych
rozwiązaniach wraz z kierownicą obracają się przełączniki np. sterowania radiem. Utrudnia to ich użycie, gdy kierownica jest skręcona. W Citroenie nie ma tego problemu, a dodatkowo tak rozwiązana kierownica umożliwiła zastosowanie prostokątnej poduszki powietrznej, co jest światową nowością. Prostokątny kształt zapewnia człowiekowi lepszą ochronę. Oryginalne, chociaż nie zawsze ergonomiczne, jest umieszczenie zespołu wskaźników w dwóch różnych miejscach. Wyświetlacz prędkościomierza wraz ze wskaźnikami ilości paliwa i temperatury jest
usytuowany centralnie, natomiast obrotomierz - nad kierownicą. Tylko przez pierwszy kilometr jazdy dostaje się oczopląsu. Kąt pochylenia oparcia foteli przednich zmienia się skokowo, a nie płynnie, co jest mało wygodne, ale charakterystyczne dla tej marki. Za to wnętrze pojazdu jest wystarczająco przestronne, również z tyłu. Bagażnik o pojemności 320 l można powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.
Silnik
Do napędu pojazdu wybraliśmy benzynowy silnik o pojemności 1,6 l o mocy 110 KM, który całkowicie spełnił oczekiwania. Niczym szczególnym się nie wyróżnia, ale jest wystarczająco
silny, by zapewniać autu dobrą dynamikę. Zużycie paliwa w mieście na poziomie 10 l jest do zaakceptowania.
Wrażenia z jazdy
Citroen C4 prowadzi się dość przyjemnie, za sprawą precyzyjnego układu kierowniczego i pewnych własności jezdnych. Konstrukcja układu zawieszenia nie jest zbyt nowatorska – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna, lecz dzięki dość twardej charakterystyce elementów
tłumiących na zakrętach auto nie sprawia niespodzianek. Seryjnie zamontowano układ wspomagania nagłego hamowania oraz ABS. Podczas jazdy z prędkością 100 km/h poziom hałasu jest dość niski, co sprzyja dalszym podróżom. Pojazd ma również dość skuteczny układ hamulcowy, który z prędkości 100 km/h zatrzymuje samochód na drodze 39,6 m.
Podsumowanie
Citroen C4 jest oryginalnym samochodem, co najłatwiej zauważyć we wnętrzu pojazdu. Sprawia korzystne wrażenie i ma duże szanse, by odebrać klientów konkurencyjnym autom kompaktowym. Nowy Citroen z silnikiem 1,6 l w wersji SX kosztuje jednak 67 tys. zł. W cenie aż o 8500 zł niższej oferowana jest wersja napędzana nieco słabszym silnikiem 1,4 l/88 KM i skromniej wyposażona. Wydaje się, że dla mniej wymagających nabywców może to być korzystna oferta.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika |
Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów |
4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): |
1587 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): |
110/5800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): |
147/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): |
11,5 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): |
16,1 |
Prędkość maksymalna (km/h): |
194 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: |
67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): |
39,6 |
Pojemność bagażnika (dm3): |
320 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): |
60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): |
5,7/9,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): |
426 x 177 x 146 |
Rozstaw osi (cm): |
261 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) |
2/12 |
Cena 5-drzwiowej wersji SX (zł): |
67 000 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza |
***** |
Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach. |
Silnik |
*** |
Spore zużycie paliwa, hałaśliwy, niska kultura pracy. |
Poziom hałasu |
*** |
Dość wysoki poziom hałasu. |
Hamulce |
** |
Droga hamowania Logana jest dłuższa niż droga hamowania Fiata Albea 1.2 16V. |
Dynamika |
*** |
Logan jest nieco szybszy od Fiata Albea 1,2 l/80 KM. |
Zużycie paliwa |
*** |
Zużycie paliwa w mieście na poziomie 10 l/100 km wydaje się dość spore. |
Nowoczesność konstrukcji |
**** |
Typowa konstrukcja dla aut tej klasy. |
Wyposażenie podstawowe |
** |
Bardzo skromne – nie ma wspomagania układu kierowniczego. |
Wyposażenie seryjne:
Citroen C4 SX
6 |
|
Układ ABS |
S |
Układ wspomagania nagłego hamowania |
S |
Wspomaganie układu kierowniczego |
S |
Centralny zamek |
S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne |
S/- |
Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie |
S/- |
Klimatyzacja |
S |
Radioodtwarzacz |
O |
Rozpylacz zapachów |
S |
Komputer pokładowy |
S |
s - wyposażenie seryjne
o – wyposażenie za dopłatą