Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36543 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Citroen C4 Picasso kontra Seat Altea XL

Data publikacji: Autor: Maciej Pobocha

Fot. Maciej Pobocha: Citroen C4 Picasso charakteryzuje się dużą powierzchnią szyb. Przednia, panoramiczna, zachodzi nieco na dach. Jak skusić klienta szukającego auta dla rodziny? Należy mu zaoferować samochód z dużym bagażnikiem i wnętrzem dającym się różnorodnie konfigurować.

Jak skusić klienta szukającego auta dla rodziny? Należy mu zaoferować samochód z dużym bagażnikiem i wnętrzem dającym się różnorodnie konfigurować. Fot. Maciej Pobocha: Citroen C4 Picasso charakteryzuje się dużą powierzchnią szyb. Przednia, panoramiczna, zachodzi nieco na dach.

 

Citroena C4 Picasso i Seata Alteę XL przygotowano z myślą o tych, którzy chcą wygodnie przewieźć do czterech pasażerów bez obaw o możliwość spakowania się na wakacyjny wyjazd. Koncepcja leżąca u podstaw powstania samochodów była ta sama, ale sposoby jej realizacji okazały się odmienne.

 

Fot. Maciej Pobocha: Altea XL może mniej rzuca się w oczy niż C4 Picasso, ale kształty jej nadwozia są miłe dla oka. Cechy szczególne

 

Specjaliści z Citroena nadali C4 Picasso miano visiovana. Nazwa związana jest ze znaczną powierzchnią przeszkloną, dzięki której do wnętrza dociera duża ilość światła. Przednia szerokokątna, panoramiczna szyba zachodząca nieco na dach ma 2 m2 . Dodatkowo w rozwidlonym przednim słupku Fot. Maciej Pobocha: Wersja Picasso wykorzystuje tę samą płytę podłogową, co C4 w wersji hatchback, ale jest od niego zdecydowanie większa. nadwozia znajdują się pokaźne szybki. Takie zabiegi z jednej strony ułatwiły obserwację drogi, a z drugiej zapewniły autu atrakcyjny wygląd.

 

Podobnie jak w odmianie hatchback modelu C4, także w Picasso zastosowano niekonwencjonalną kierownicę. Obraca się Fot. Maciej Pobocha: W porównaniu do standardowej Altei wersja XL jest dłuższa o prawie 19 cm, dzięki czemu wzrosła ilość miejsca wewnątrz auta. jedynie jej wieniec, podczas gdy cały środek pozostaje nieruchomy. Ponadto zegary są elektrycznie i umieszczono w górnej części panelu centralnego.

 

Wnętrze C4 Picasso można konfigurować na wiele sposobów. Tylne fotele przesuwają się wzdłuż nadwozia (zakres regulacji 13 cm) oraz składają. Zabiegi te zwiększają pojemność Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze z centralnie umieszczonymi, elektronicznymi zegarami i kierownicą, której środek jest nieruchomy, wyróżnia C4 Picasso z grona innych minivanów. przestrzeni bagażowej z 500 do nawet 1 734 l. Dostęp do przestrzeni bagażowej możliwy jest także przez dostępne opcjonalnie otwierane niezależnie okno bagażnika.

 

Altea XL to przedłużona o prawie 19 cm wersja Altei. Podobnie jak w Citroenie konstruktorzy postawili na dużą użyteczność. Po przesunięciu tylnych siedzeń o 14 cm do przodu objętość bagażnika wzrasta z 532 do 635 l, a po ich złożeniu do 1 604 l. To o 130 l mniej niż w C4 Picasso.

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze jest bardziej tradycyjne niż w C4 Picasso, dzięki czemu obsługa urządzeń pokładowych sprawia mniej kłopotów.  

W oparciach przednich siedzeń obu samochodów umieszczono składane stoliki służące osobom podróżującym z tyłu np. do postawienia napoju.

 

Silniki

 

Testowane przez nas C4 Picasso i Alteę XL napędzały silniki wysokoprężne: w Citroenie 1,6 l/110 KM, a w Seacie 1,9 l/105 KM. Diesel C4 Picasso pracuje ciszej – dźwięk jego pracy Fot. Maciej Pobocha: Tylne fotele o równej szerokości siedzisk można przesuwać wzdłuż nadwozia. zaczyna przeszkadzać przy ok. 3200 obr./min. W Altei XL głośniej robi się przy ok. 2800 obr./min. Zapotrzebowanie na paliwo w Citroenie wyniosło w trasie 5,2 – 5,3 l/100 km (prędkości do 110 km/h, włączona klimatyzacja), a w mieście 7,8 – 7,9 l/100 km (prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja). W podobnych warunkach Seat zużywał nieco mniej paliwa: w trasie 4,9 – 5,1 l/100 km, w mieście 7,3 – 7,4 l/100 km. Osiągi obu aut okazały się Fot. Maciej Pobocha: Przesuwane fotele pozwalają na różnorodną konfigurację wnętrza. porównywalne.

 

Wrażenia z jazdy

 

Na pochwałę zasługuje ilość miejsca we wnętrzach C4 Picasso i Altei XL. Miejsca z przodu i z tyłu nie powinno zabraknąć nawet wyższym osobom, a system przesuwania foteli tylnych ułatwia dostosowanie pojemności bagażnika to aktualnych potrzeb. Niezbyt zadowalająca jest praca systemu składania i przesuwania tylnych foteli w Citroenie. Pociągnięcie za wykonany z materiału uchwyt nie zawsze skutkuje zamierzonym, całkowitym złożeniem siedzeń. Zaletą jest natomiast identyczna szerokość trzech siedzeń. Dużo łatwiej siedzenia składa się i przesuwa w Seacie.Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 500 l, ale można ją zwiększać do 1734 l.

 

Obsługa urządzeń pokładowych (radioodtwarzacza, klimatyzacji) jest łatwiejsza w Seacie. W Citroenie radiem steruje się z kierownicy, a ilość przycisków nieco przytłacza. Początkowo trudno się zorientować, który do czego służy.

 

Zegary Altei XL umieszczono dość głęboko w osłonach, dzięki czemu nawet mocne słońce nie przeszkadza w odczytywaniu ich wskazań. Nieco inne, ale równie efektywne rozwiązanie, zastosowano w C4 Picasso. Elektroniczny wyświetlacz pokazujący m.in. prędkość i obroty silnika znajdują się pod daszkiem..

Fot. Maciej Pobocha: Pojemność bagażnika można zwiększać z 532 do maksymalnie 1604 l  

Zawieszenie Altei XL jest nieco twardsze niż C4 Picasso. Wynika to ze sportowego charakteru hiszpańskiej marki.

 

Podsumowanie

 

Citroen C4 Picasso i Seat Altea XL to nowoczesne, przestronne minivany. Konfrontując je trudno wskazać zwycięzcę. Napędzane dieslami o mocach odpowiednio 110 i 105 KM mają porównywalną dynamikę i zużycie paliwa. Także poziomy wyposażenia są zbliżone. Dużą różnicę w cenach wyjściowych niweluje możliwość kupienia Citroena w promocji oferowanej przez generalnego importera, dzięki której zamiast 91 900 zł zapłacimy za niego 83 900 zł. Na rabaty w przypadku Seata nie ma co liczyć. Francuski samochód wybiorą zapewne ci, którym bardziej zależy na oryginalności i nieszablonowych rozwiązaniach. Hiszpańskie auto jest nieco bardziej tradycyjne, ale nie jest to jego wadą.

 

Wybrane dane techniczne  

 

Citroen C4 Picasso 1.6 HDi

Seat Altea XL 1.9 TDI

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3 )

1560

1896

Moc maksymalna (KM/obr/min)

110/4000

105/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

260/1750

250/1900

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,7

12,6

Prędkość maksymalna (km/h)

180

183

Pojemność bagażnika (l)

500/1734

532/1604

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,1/7,3

4,5/6,9

Długość x szerokość x wysokość (cm)

447 x 183 x 166

446,7 x 176,8 x 158,1

Rozstaw osi (cm)

272,8

257,8

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)*

91 900

85 490

* cena bez rabatów

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Citroen C4 Picasso SX

Seat Altea XL Stylance

Poduszki powietrzne

7

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

2290 zł (+ wspomaganie hamowania + czujnik ciśnienia w oponach)

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu

S

S

Lusterka zewnętrzne sterowane

i podgrzewane elektrycznie

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

-/S

Radioodtwarzacz z CD ze sterowaniem w kierownicy

S

S

Komputer pokładowy

S

S

Tempomat

-

S

Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach

S

S

Lakier metalizowany

1900

1990

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)  

 

Citroen C4 Picasso

Seat Altea XL

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

Remis

Cena

Remis (przy uwzględnieniu promocji)

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Wasyl

    Po kliknięciu na zdjęcia otwierają się okna z miniaturkami, chyba nie tak miało być :)

  • juniores

    altea XL troche straciła proporcje :(

  • Jarpoz

    Wybór byłby trudny. Na pewno jedno i drugie auto mają za słabe silniki. W tym wypadku poprzez łatwy chiptuning Seata - wybrałbym Alteę XL. W mocniejszych 140 konnych wersjach też wybrałbym Alteę, bo ma manualną skrzynię biegów, lub doskonały Automat DSG ( w Citroenie tylko flegmatyczny automat, bez manuala ). Ale tak naprawdę bardziej podoba mi się PICASSO, osobiście uważam że zawieszenia Citroenów też są super. Trochę trudno zrozumieć politykę kompozycji samochodów przez Citroena. W naszych warunkach wersja 140 km HDI w manulau sprzedawała by się chyba najlepiej.

  • driwer

    poz wzgedlem wygody i spalania to pewnie Cytryna by wygrala, szczgolnie ze to diesel natomiast mysle ze awaryjnoscia to jednak SEAT by gorowal....w tym Picasso jest za duzo elektroniki, wpewnym momencie poprostu siadzie bezpiecznik i stoisz w szczerym polu i d...a NIC nie zrobisz:]

  • dlmtb

    Coś mi się wydaje, że autor testu nie jest obiektywny, jeżeli chodzi odczucia z jazdy takie jak hałas w środku oraz wrażenia płynące z obcowania z materiałami, którymi wykończono wnętrza obu pojazdów. Miałem okazję jeździć oboma samochodami i po pierwsze: - w Seacie jest znacznie głośniej niż w Picasso, więc gdzie tu remis. - po drugie 1, 9 TDi Seata to zabytek z lat 70-tych i jego miejsce jest w muzeum i tu również brak znaku równości z Citroenem, że nie wspomnę o wibracjach przenoszących się na kierownicę Altei na postoju np. przed światłami. - i ostatni zarzut to, jakość wnętrza. Plastik

  • dyrres

    ja właśnie się zastanawiam, bo to już sporo czasu po premierze ale właśnie zaprezentowano model C3 Picasso i myslę czy będzie bardziej popularny i z kim może konkurować

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Citroen C4 zdjęcia

Citroen C4 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

SEAT Altea dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Citroen C4 Cena

Części dla marki Citroen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

561 zł