Sprawdzamy, czy Citroenem jeździ się tak samo eksluzywnie, jak Peugeotem sportowo.
Obaj konkurenci to pojazdy, które są ostatnim szczeblem rozwoju klasycznych limuzyn, nie aspirujących do segmentu premium, czyli aut luksusowych. Zapewniają jednak wystarczający komfort jazdy, by każdy kierowca poczuł się dowartościowany. Na poziom wyposażenia narzekać zaś będą tylko najbardziej wybredni.
Mocny silnik diesla z dwiema turbosprężarkami, to serce obu samochodów koncernu PSA.
Cechy szczególne
Citroen od lat kojarzy się z nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi, ale pracując nad modelem C5 konstruktorzy stworzyli po prostu wygodne, niezbyt wymyślne auto. Limuzyna typu liftback, z założenia miała być obszerna i wygodna. Ten
drugi warunek udało się spełnić sprawdzonym sposobem, dobrze znanym z Citroenów - zastosowaniem zawieszenia hydroaktywnego.
W Peugeocie nigdy nie było takich rozwiązań, co nie oznacza, że jeździ się nim gorzej. Peugeot jest nieco mniej obszerny w środku od Citroena. Wynika to z większego rozstawu osi w C5, dzięki czemu udało się wygospodarować więcej miejsca na
bagażnik. Także pod względem ilości i pojemności schowków Citroen góruje nad swoim kuzynem z lwem na masce.
Także z wyglądu Citroen C5 i Peugeot 407 to inne auta. Spokojna, stonowane nadwozie C5 w niczym nie przypomina zadziornej, sportowej linii Peugeota. W wersji Sport dodatkowo zadbano, aby wrażenie to pogłębić - choćby przez standardowe
wyposażenie auta w 18-calowe felgi aluminiowe. Najważniejsze jest jednak ukryte przed oczami ciekawskich - to mały przycisk, zmieniający nastawy pracy amortyzatorów, który utwardza zawieszenie na zakrętach.
Silniki
W gamie modelowej Citroena C5 jest to najmocniejsza jednostka napędowa. U Peugeota do modelu 407 można zamówić najmocniejszy silnik 2.7 V6 HDi o mocy 204 KM (taki sam pracuje w Citroenie C6).
Motor 2.2 HDi, dysponującego mocą 170 KM. To ciekawa konstrukcja, wyposażona w dwie turbosprężarki. Pierwsza działa w zakresie 0-2700 obr/min, druga włącza się powyżej tych prędkości obrotowych. To powoduje, że silnik równomiernie przyspiesza, nie ma tzw. "turbodziury" i jest bardzo elastyczny. Współpracująca z jednostką napędową skrzynia biegów z 6. przełożeniami działa precyzyjnie i pomaga
utrzymać spalanie na przyzwoitym poziomie. Minimalnie cichszy jest Peugeot, za to minimalnie mniejszym apetytem na paliwo mógł się poszczycić Citroen.
Wrażenia z jazdy
Oznaczenia "Exclusive" i "Sport" zobowiązują i w przypadku Citroena nikt nie może się przyczepić. Wnętrze jest obszerne, choć nudne, materiały wykończeniowe dobrej jakości, zaś naciśnięcie pedału gazu za każdym razem wywołuje uśmiech. Z takim silnikiem niestraszna jazda
na zatłoczonej ulicy, wyprzedzanie także nie stanowi problemu, natomiast hydroaktywne zawieszenie pilnuje, abyśmy jechali prawie nie odczuwając wybojów. Miękkie zawieszenie powoduje, że na szybko pokonywanych łukach auto czasem nieprzyjemnie się przechyla, a dodatkowo C5 "nurkuje" podczas hamowania.
Nerwowe zachowanie jest z kolei obce Peugeotowi. W wersji
"Sport" utwardzenie nastawów amortyzatorów powoduje, że auto pokonuje zakręty bardzo pewnie. Przeciwnicy francuskich aut byliby zdziwieni, że w odróżnieniu od tradycyjnej "kanapy" samochód jeździ w stylu dość twardych, niemieckich samochodów. Auto trochę traci na komforcie, jednak w zamian zyskujemy większe poczucie bezpieczeństwa.
Podsumowanie
Dla każdego coś miłego - zdają się mówić producenci. W przypadku konkurentów z koncernu PSA to powiedzenie sprawdza się w całości. Zbudowane na tej samej płycie podłogowej i dzielące ten sam silnik auta są adresowane do dwóch różnych grup kierowców. Citroen C5 to stateczna, duża limuzyna, zaś Peugeot 407 sprawia wrażenie samochodu, który może więcej, niż w rzeczywistości. Kompletnie wyposażone, z mocnymi i oszczędnymi dieslami pod maską będą świetnymi kompanami w podróży.
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Citroen C5 | Peugeot 407 |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | | + |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | Remis | |
Cena | Remis |
Wybrane dane techniczne
| Citroen C5 HDi 16V | Peugeot 407 HDi 16V |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/diesel | 4/16/diesel |
Pojemność skokowa (cm3 | 2179 | 2179 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 170/4000 | 170/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,3 | 8,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 222 | 225 |
Pojemność bagażnika (l) | 471/1315 | 410 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 | 66 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 6,1/8,5 | 6,2/8,9 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 474,5/178/147,5 | 467,5/181/144,5 |
Rozstaw osi (cm) | 275 | 272,5 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł) | 111 900 | 111 600 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Citroen C5 Exclusive | Peugeot 407 Sport |
Poduszki powietrzne | 7 | 7 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S/S | S/S |
Klimatyzacja | S | S |
Radioodtwarzacz z CD | S | S |
S- wyposażenie standardowe
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?