Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36195 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Citroën C5 następcą Xantii

Data publikacji: Autor: Motoexpress

 W C5 hydropneumatyczne zawieszenie osiągnęło już bardzo dojrzały poziom konstrukcyjny. Automatycznie reguluje prześwit samochodu zależnie od prędkości jazdy.

Przejdź do: Styl nadwozia | Bezpieczna konstrukcja | Aktywne zawieszenie | Silniki | Jazda

Model C5 zastępuje, produkowaną przez 8 lat Xantię. Najnowszego Citroena zaprezentowano w ruchu na drogach Hiszpanii.

Styl nadwozia
Przyzwyczailiśmy się, że od Citroena należy oczekiwać oryginalnych rozwiązań konstrukcyjnych i ciekawej stylizacji nadwozia. Pierwsze spojrzenie na C5 może rozczarować. Dopiero dokładniejsze oględziny pozwalają dostrzec oryginalny styl. Mało który z konkurentów ma np. tak silnie pochyloną ku przodowi i łagodnie przechodzącą w słupki dachu linię przednich błotników. Poza tym nadwozie - w stosunku do kół jezdnych - przesunięto ku przodowi, nawiązując do przodków sprzed dziesięcioleci. W stylizacji C5 można się doszukać podobieństwa do Picasso i Xsary.

Bezpieczna konstrukcja
Pod tym względem C5 należy do czołówki. Szkielet środkowej części nadwozia jest wzmocniony, bardzo sztywny, połączony z dopracowaną nową płytą podłogową. Jest to najnowsza płyta w koncernie PSA. Na niej ma być budowane nadwozie największgo, luksusowego citroena C6 i następcy Peugeota 406.
Nad bezpieczeństwem czuwa elektronika, np. w przypadku ograniczonej widoczności - w tunelach, po zmierzchu - samoczynnie włączają się światła mijania, przy cofaniu pomocne są czujniki odległości, jest wskaźnik ciśnienia w ogumieniu. Stabilność pojazdu zapewnia oryginalne zawieszenie kół. Seryjnie otrzymujemy tarczowe hamulce przy 4 kołach z układem ABS.

Aktywne zawieszenie
Hydropneumatyczne zawieszenie osiągnęło już bardzo dojrzały poziom konstrukcyjny. W C5 to hydractive 3 - trzecia generacja hydroaktywnego zawieszenia. Automatycznie reguluje prześwit samochodu zależnie od prędkości jazdy, może nawet zmniejszyć prześwit o 15 mm z przodu i o 11 mm z tyłu. Tym samym poprawia się stateczność pojazdu i zmniejsza zużycie paliwa. Zawieszenie reaguje też na nierówną nawierzchnię, zwiększając prześwit; regulowane są również sprężystość i amortyzacja. O dojrzałości konstrukcyjnej tego zawieszenia świadczy to, że nie wymaga ono serwisowania przez 5 lat lub 200 tys. km przebiegu.

Silniki
Do napędu samochodu przewidziano wybór spośród 5 silników. Są to 3 silniki benzynowe i 2 wysokoprężne. Wśród benzynowych jest ten o najnowszej konstrukcji układu bezpośredniego wtrysku HPi, a oba diesle mają bezpośredni wtrysk paliwa systemu common rail i filtr neutralizujący cząstki stałe.
Mamy też wybór skrzyni biegów - mechaniczną i automatyczną z sekwencyjną ścieżką zmiany przełożeń.

Jazda
Najnowszym Citroenem jedzie się wygodnie. Wynika to z obszernego wnętrza nadwozia i zastosowanego hydropneumtycznego zawieszenia kół. W samochodzie jest przyjemnie i cicho. Praca silników, włącznie z dieslowskimi, jest mało słyszalna, a pracy na biegu jałowym po prostu nie słyszymy - tak dobra jest izolacja akustyczna.
Hiszpańskie drogi, nawet te drugorzędne, mają na tyle gładkie nawierzchnie, że nie odczuwa się zapowiadanej, większej niż w xantii, twardości zawieszenia. Odczuwa się natomiast niespotykaną w innych pojazdach stabilizację pojazdu poruszającego się na łukach dróg.
Citroen C5 nawet z "najsłabszym" silnikiem ma wystarczającą dynamikę, tym bardziej, że jest to diesel HDi o dużej kulturze pracy i dużej elastyczności.
Nowy samochód wszedł już do sprzedaży we Francji, u nas pojawi się wiosną br. Nie znamy jego polskiej ceny - ma być niewiele droższy od podobnej wersji Xantii. Będzie groźnym konkurentem dla Laguny II, Vectry, Mondeo, Avensisa i Peugeota 406.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Citroen C5 zdjęcia

Citroen C5 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Citroen C5 Cena

Części dla marki Citroen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

561 zł