Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Citroën C5 następcą Xantii

Motoexpress
W C5 hydropneumatyczne zawieszenie osiągnęło już bardzo dojrzały poziom konstrukcyjny. Automatycznie reguluje prześwit samochodu zależnie od prędkości jazdy.

|
|
|
| Model C5 zastępuje, produkowaną przez 8 lat Xantię. Najnowszego Citroena zaprezentowano w ruchu na drogach Hiszpanii.

Citroën C5 następcą Xantii

Styl nadwozia
Przyzwyczailiśmy się, że od Citroena należy oczekiwać oryginalnych rozwiązań konstrukcyjnych i ciekawej stylizacji nadwozia. Pierwsze spojrzenie na C5 może rozczarować. Dopiero dokładniejsze oględziny pozwalają dostrzec oryginalny styl. Mało który z konkurentów ma np. tak silnie pochyloną ku przodowi i łagodnie przechodzącą w słupki dachu linię przednich błotników. Poza tym nadwozie - w stosunku do kół jezdnych - przesunięto ku przodowi, nawiązując do przodków sprzed dziesięcioleci. W stylizacji C5 można się doszukać podobieństwa do Picasso i Xsary.
Bezpieczna konstrukcja
Pod tym względem C5 należy do czołówki. Szkielet środkowej części nadwozia jest wzmocniony, bardzo sztywny, połączony z dopracowaną nową płytą podłogową. Jest to najnowsza płyta w koncernie PSA. Na niej ma być budowane nadwozie największgo, luksusowego citroena C6 i następcy Peugeota 406.
Nad bezpieczeństwem czuwa elektronika, np. w przypadku ograniczonej widoczności - w tunelach, po zmierzchu - samoczynnie włączają się światła mijania, przy cofaniu pomocne są czujniki odległości, jest wskaźnik ciśnienia w ogumieniu. Stabilność pojazdu zapewnia oryginalne zawieszenie kół. Seryjnie otrzymujemy tarczowe hamulce przy 4 kołach z układem ABS.
Aktywne zawieszenie
Hydropneumatyczne zawieszenie osiągnęło już bardzo dojrzały poziom konstrukcyjny. W C5 to hydractive 3 - trzecia generacja hydroaktywnego zawieszenia. Automatycznie reguluje prześwit samochodu zależnie od prędkości jazdy, może nawet zmniejszyć prześwit o 15 mm z przodu i o 11 mm z tyłu. Tym samym poprawia się stateczność pojazdu i zmniejsza zużycie paliwa. Zawieszenie reaguje też na nierówną nawierzchnię, zwiększając prześwit; regulowane są również sprężystość i amortyzacja. O dojrzałości konstrukcyjnej tego zawieszenia świadczy to, że nie wymaga ono serwisowania przez 5 lat lub 200 tys. km przebiegu.
Silniki
Do napędu samochodu przewidziano wybór spośród 5 silników. Są to 3 silniki benzynowe i 2 wysokoprężne. Wśród benzynowych jest ten o najnowszej konstrukcji układu bezpośredniego wtrysku HPi, a oba diesle mają bezpośredni wtrysk paliwa systemu common rail i filtr neutralizujący cząstki stałe.
Mamy też wybór skrzyni biegów - mechaniczną i automatyczną z sekwencyjną ścieżką zmiany przełożeń.

Citroën C5 następcą Xantii

Jazda
Najnowszym Citroenem jedzie się wygodnie. Wynika to z obszernego wnętrza nadwozia i zastosowanego hydropneumtycznego zawieszenia kół. W samochodzie jest przyjemnie i cicho. Praca silników, włącznie z dieslowskimi, jest mało słyszalna, a pracy na biegu jałowym po prostu nie słyszymy - tak dobra jest izolacja akustyczna.
Hiszpańskie drogi, nawet te drugorzędne, mają na tyle gładkie nawierzchnie, że nie odczuwa się zapowiadanej, większej niż w xantii, twardości zawieszenia. Odczuwa się natomiast niespotykaną w innych pojazdach stabilizację pojazdu poruszającego się na łukach dróg.
Citroen C5 nawet z "najsłabszym" silnikiem ma wystarczającą dynamikę, tym bardziej, że jest to diesel HDi o dużej kulturze pracy i dużej elastyczności.
Nowy samochód wszedł już do sprzedaży we Francji, u nas pojawi się wiosną br. Nie znamy jego polskiej ceny - ma być niewiele droższy od podobnej wersji Xantii. Będzie groźnym konkurentem dla Laguny II, Vectry, Mondeo, Avensisa i Peugeota 406.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty