Nie jest to już właściwie Citroen, ale auto nowej, należącej do niego marki: DS. Ma ona skupiać najszlachetniejsze cechy nie tylko dawnych Citroenów, ale francuskiego dizajnu w ogóle. Przywoływać na myśl paryski szyk i bezustanny ruch, który wywołuje erupcję nowych pomysłów.
Z zewnątrz DS4 zmienił się tylko tak, aby wyglądać bardziej świeżo. Obecnie oferowany jest w dwukolorowym malowaniu. Kontrastowy odcień może zdobić dach i spojler, a na niektórych rynkach również obudowy lusterek wstecznych. Paleta barw dekoracyjnych jest niezwykle oryginalna. Do wyboru są trzy warianty: czarny, błękitno-purpurowy „Whisper” oraz szafirowy „Virtual Blue”. Podkreślają urodę samochodu, który chce być inny niż wszystkie. Wyróżnia się m.in. ukrytymi klamkami tylnych drzwi oraz obrotowymi światłami ksenonowymi, które są nawiązaniem do dawnego, niezapomnianego DS.
Głębsze zmiany zaszły w pod maską. Pojawił się nowy, trzycylindrowy silnik benzynowy oraz wzmocniony diesel 1,6. Obie jednostki spełniają normę emisji spalin Euro 6. Wyróżniają się wysoką mocą i momentem obrotowym przy obniżonym zużyciu paliwa.
Citroen, choć nigdy nie słynął z potężnych silników, również wziął się za „downsizing”. Trzycylindrowy, turbodoładowany, benzynowy PureTech 130 S&S jest produkowany od marca 2014 r. i na początek trafił do C4 oraz Peugeota 308. Ma pojemność zaledwie 1,2 l, ale osiąga 130 KM przy 5500 obr/min. Moment obrotowy dochodzi do 230 Nm i jest dostępny już przy 1750 obr/min. Inżynierowie poprawili przebieg procesu spalania zwiększając ciśnienie wtrysku maksymalnie do 200 bar, lokując wtryskiwacz „centralnie” oraz kształtując odpowiednio „chmurę” paliwa za pomocą wykonanych wyjątkowo precyzyjnie, techniką laserową otworów w rozpylaczu (końcówce wtryskiwacza). Paliwo może być podawane nawet w trzech porcjach na cykl pracy tłoka. Zastosowano również zmienne fazy rozrządu. Za sprawą pierścieni tłokowych i kilku innych elementów pokrytych powłoką DLC (diamond-like carbon) zmniejszono tarcie wewnętrzne, co w połączeniu z elektronicznie sterowaną pompą oleju powoduje dalsze ograniczenie strat energii. Każdy detal silnia sprzyja zmniejszeniu zużycia paliwa. W efekcie wynosi ono średnio 5 l/100 km.
Diesel 1,6 należy do znanej rodziny HDi. Jego moc podniesiono jednak do 120 KM przy 3500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy to 300 Nm przy 1750 obr/min. Silnik wypełnia ostrą normę emisji spalin m.in. za pomocą katalizatora SCR, który rozbija tlenki azotu na azot i parę wodną przy użyciu roztworu mocznika, znanego pod handlową nazwą AdBlue. Wcześniej uciążliwych tlenków pozbywano się kształtując odpowiednio proces spalania, co było trudnym chwytaniem równowagi między sprzecznymi wymaganiami kierowców oczekujących dobrych osiągów i prawodawców żądających „czystych” spalin. Teraz, gdy w układzie wydechowym jest SCR, silnik wyregulowano na dużą moc, pamiętając o niskim zużyciu paliwa. DS4 z nowym dieslem może zejść nawet do 3,7 l/100 km. Obydwa silniki, wysokoprężny i benzynowy występują z systemem „start & stop” i sześciobiegowymi skrzynkami ręcznymi.
DS4 ma więc nie tylko wyrafinowany styl, ale jest również wyrafinowany technicznie. I ma bogate wnętrze. Pokładowy system informacji i rozrywki DS Connect BOX został uzupełniony o nowe funkcje. „Mapping” pozwala ze spokojem użyczyć samochodu innemu kierowcy, np. dziecku, które chce pożyczyć auto „na godzinę”. Dzięki tej funkcji można nakreślić granice czasowe i przestrzenne, w jakich samochód może być używany, np. do siedemnastej i nie dalej niż w promieniu ośmiu kilometrów od miejsca zamieszkania. Jeśli parametry zostaną przekroczone, właściciel jest o tym powiadamiany. Ponadto może sprawdzić, gdzie znajduje się samochodu za pomocą aplikacja na smartofna. Funkcja „Tracking” śledzi natomiast położenie auta non stop i ułatwia jego odnalezienie w razie kradzieży.
DS Connect BOX umożliwia też szybkie wezwanie pomocy, gdy dojdzie do awarii na drodze lub kierowca źle się poczuje. W razie poważnego wypadku automatycznie wzywa pomoc. Przypomina również o przeglądach oraz dostarcza informacji pomocnych w doskonaleniu technik ekonomicznej jazdy. Aplikacja ScanMyDS pozwala zasięgnąć informacji o funkcjach pojazdu i znaczeniu poszczególnych kontrolek i komunikatów. Można ją ściągnąć na telefon z App Store lub Google Play.
Nowy DS4 pojawi się u dilerów na początku 2015 r.
Citroen DS4 i konkurenci
Marka/model | DS4 PureTech 130 S&S | Hyundai i30 Style 1.6 MPI | Seat Leon Style 1.4 TSI 125 KM |
Cena (zł) | bd | 75 300 | 75 600 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4275/1810/1526 | 4300/1780/1470 | 4263/1816/1459 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1535/1530 | 1563/1571 | 1533/1549 |
Rozstaw osi (mm) | 2612 | 2650 | 2618 |
Masa własna (kg) | 1205 | 1187 | 1233 |
Pojemność bagażnika (l) | 360/1021 | 378/1316 | 380/1210 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 53 | 50 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1199 | 1591 | 1395 |
Liczba cylindrów | 3 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min. | 130 KM przy 5500 | 120 przy 6300 | 125 przy 5000-6000 |
Moment obrotowy (Nm) | 230 przy 1750 | 156 przy 4850 | 200 przy 1400-4000 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | bd | 10,9 | 9,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | bd | 192 | 203 |
Średnie spalanie benzyny (l/100 km) | 5 | 6,4 | 5,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 116 | 146 | 120 |
*za trzecim rzędem siedzeń/maksymalna
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?