Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36838 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Citroën Grand C4 Picasso

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Citroën Grand C4 Picasso Fot: Citroen Minivan i monotonia nie muszą iść w parze. Nowy Citroën jest tyleż rodzinny, co towarzyski.

Szczególnie w wersji Grand, która mieści 7 osób. Rozciągnięte C4 Picasso ma wyjątkowo długi rozstaw osi w porównaniu do Citroën Grand C4 Picasso Fot: Citroenkonkurentów. Wynosi on 284 cm. Miejsca jest dużo. Ostatni rząd zadowoli dorosłych średniego wzrostu i z powodzeniem przechowa dwumetrowych dryblasów. Gdy jest niepotrzebny, fotele można złożyć, uzyskując bagażnik o pojemności 645 l. Zmiana „ustawienie mebli” w środku jest dziecinnie prosta.

W przeciętnym samochodzie każdy chce siedzieć z przodu. Lecz Citroën nie jest przeciętny. Z tyłu, u dołu konsoli środkowej jest zestaw gniazdek przypominający tylną ścianę telewizora. Do auta można podłączyć prawie wszystko, co ma ekran lub klawisze. Za 5 tys. zł firma proponuje system multimedialny z odtwarzaczem DVD i dwoma, działającymi niezależnie ekranami w zagłówkach przednich foteli. Każdy ogląda, co chce i bawi się tak, jak lubi.

Do standardu w najdroższej wersji Exclusive należą z przodu podgrzewane fotele z masażem. Funkcjami samochodu takimi jak klimatyzacja, nawigacja, czy system audio steruje się za pomocą 7-calowego, dotykowego tabletu, umieszczonego pośrodku deski rozdzielczej. Wyżej, przynajmniej w bogatych wersjach, jest panoramiczny ekran 12-calowy, które spełnia funkcję zestawu wskaźników. Prezentowane informacje kierowca może w pewnej mierze wybierać samodzielnie. Obrotomierz czy temperatura cieczy chłodzącej? Do wyboru, do koloru. Można nawet ustawić sobie własną tapetę, np. umieszczając w tle zdjęcie z wakacji, przechowywane na USB.

Za pomocą 7-calowego tabletu kierowca uzyskuje też dostęp do systemu Citroën Multicity Connect, który pomoże odnaleźć najbliższą lub najtańszą stację benzynową, ostrzeże o korkach i patrolach w ramach systemu typu „Coyote” oraz zaproponuje hotel lub restaurację. Multicity Connect będzie dostępny w Polsce w 2014 r.

Citroën Grand C4 Picasso Fot: CitroenSamochód ma mnóstwo schowków, w tym pod fotelami, w panelach drzwi oraz pod podłogą, przed tylnymi siedzeniami. Oparcia przednich miejsc wyposażone są w siatki i rozkładane stoliki. Z tyłu naprawdę można się oddać relaksowi, jak w pociągu czy samolocie. Poziom zaufania do kierowcy wzmacniają systemy wspomagające bezpieczną jazdę: „inteligentny” tempomat i system ostrzegania przed kolizją pilnujące bezpiecznego odstępu od auta z przodu, a także układ kontroli martwego pola, ostrzegający podczas zmiany pasa przed pojazdami jadącymi po bokach.

Na liście opcji są także pomocnicy parkowania. Najbardziej rozbudowany Park Assist 360 pokazuje obraz z czterech kamer: przedniej, tylnej i dwu bocznych. Na 7-calowym ekranie kierowca ogląda własne auto z lotu ptaka. Taka „pozacielesna wizja” pozwala bezpiecznie i precyzyjnie manewrować i parkować. Citroën może zresztą czasem wyręczyć kierowcę. Znajdzie odpowiednie miejsce, a gdy prowadzący je zaakceptuje, auto samodzielnie parkuje: równolegle lub prostopadle. Kierowca kontroluje jedynie prędkość i hamulec.

Podwozie auta to modułowa płyta podłogowa EMP2, ta sama, która zadebiutowała w „krótkim” C4 Picasso. Do wyboru są silniki benzynowe: 1,6 VTi o mocy 120 KM oraz 1,6 THP o mocy 150 KM oraz Diesle: 1,6 e-HDi o mocy 90 lub 115 KM. Najsłabsze wersje: benzynowa i diesel mają skrzynki 5-biegowe, pozostałe korzystają ze skrzyń z 6 przełożeniami. Do Diesli Citroën Grand C4 Picasso Fot: Citroenproponowany jest również 6-biegowy automat, sterowany elektronicznie. Łopatki pod kierownicą umożliwiają w każdej chwili ręczną zmianę przełożenia. Można również całkowicie przejść na tryb manualny. Skrzynia działa płynnie, a jej smukła dźwigienka pod kierownicą jest jednym z ciekawych akcentów, które wzbogacają wnętrze Grand C4 Picasso.

Minivan Citroëna jest przede wszystkim ucztą dla oka. Z zewnątrz urzeka szczelina wlotu powietrza, łącząca znak firmowy i światła do jazdy dziennej. Z tyłu są światła uformowane na kształt litery C, charakterystyczne dla Grand C4 Picasso. Przednie słupki są raczej wąskie i tak ustawione, że nie przeszkadzają w obserwacji podczas wjazdu na skrzyżowanie, co zdarza się w innych minivanach. Projektanci Citroëna mówią, że wnętrze jest ukształtowane jak loft. Coś w tym jest. Szczególnie w najbogatszej wersji, wyposażonej w ciekawe zestawienie kolorystyczne i przezroczysty dach. Przestrzeń, światło, ekrany i szkło. To robi wrażenie.

Pewnym zaskoczeniem jest sposób, w jaki auto współpracuje z kierowcą. Silnik 1.6 e-HDi, nawet w połączeniu z automatem, chętnie je rozpędza, a zawieszenie pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów. Podróż w pojedynkę z wtyczkami dla multimediów ziejącymi pustką też może być dużą przyjemnością.

Wybrane dane techniczne Citroena Grand C4 Picasso i konkurentów:

Marka/model Citroën Grand
C4 Picasso Seduction
Ford Grand C-Max
Trend 1,6 l Duratorq TDCi
Opel Zafira Tourer
Enjoy 1,6 CDTI
Cena (zł) 93 900 83 300

103 250

Typ nadwozia/liczba drzwi minivan/5 minivan/5 minivan/5
Liczba miejsc 7 7 7

Wymiary i masy

Długość/szerokość
/wysokość (mm)
4597/1826/1638 4520/1828/1684 4656/1884/1685
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1573/1587 1544/1559 1577/1577
Rozstaw osi (mm) 2840 2788

2760

Masa własna (kg) 1393 1496 1701
Pojemność bagażnika* (l) 170/1843 92/1742

152/1792

Pojemność zbiornika paliwa (l) 55 60 58

Układ napędowy

Rodzaj paliwa olej napędowy olej napędowy olej napędowy
Pojemność (cm3) 1560 1560

1598

Liczba cylindrów 4 4 4
Napędzana oś przednia przednia przednia
Skrzynia biegów typ/
liczba przełożeń
manualna/6 manualna/6 manualna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min 115 przy 3600 115 przy 3600

136 przy 4000

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min
270 przy 1750 270 przy 1750-2500

320 przy 2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,6 bd

11,2

Prędkość maksymalna (km/h) 189 180

193

Średnie spalanie (l/100 km) 4 4,9

4,1

Emisja CO2 (g/km) 105 129

109

*za trzecim rzędem siedzeń/maksymalna

Citroën Grand C4 Picasso Fot: Citroen

Citroën Grand C4 Picasso Fot: Citroen

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Znawca (gość)

    proszę tylko dodać, że auto zawiera niezwykle trujący czynnik chłodniczy i w zasadzie jest jeżdżącą bombą pod tym względem, gdyby doszło do rozszczelnienia.

  • ddeenniiss

    Z tego co słyszałem, to nowy C4 powstał w oparciu o starą homologację, więc powinien mieć czynik taki sam jak wcześniej, czyli R134a. Czemu ekologiczna bomba? Więcej dwutlenku węgla wyprodukuje krowa za jednym pierdem, jak klima nowoczesnego auta.

  • ddeenniiss

    C4 oglądałem w wersji krókiej i robi świetne wrażenie. Może tylko ten amerykański look mniej mnie przekonuje. Zdecydowanie brakuje tu francuskiej lekkości. Grandy zawsze były brzydsze i "cięższe" od krótszych wersji.

  • jacek (gość)

    Żałuje zakupu. Po 7 tyś km w 8 miesięcznym samochodzie pada sprzęgło i dwumasa. Koszt wymiany 7000pln w samochodzie który JEST NA GWARANCJI (oczywiście te części nie są nią objęte. Kicha jakich mało. Silnik mało dynamichny w werski 1.6 THP - zero przyśpieszenia, w słabszych wersjach muusi być jeszcze gorzej Fotele pojazdu zmniejszone w stosunku do normalnych pojazdów, dla tego miesczą się trzy w rzędzie z tyłu. Jdyna zaleta to w miarę pojemny bagażnik i niskie spalanie - ok 12l benzyny w mieście, w trasie uda się zejść do 10.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Citroen C4 Picasso zdjęcia

Citroen C4 Picasso dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Citroen C4 Picasso opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Citroen C4 Picasso Cena

Części dla marki Citroen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

561 zł