Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Citroen. Projekt Ami, czyli czterokołowy elektryczny miejski skuter

Wojciech Frelichowski
We Francji pierwsze pojazdy trafią do klientów indywidualnych w czerwcu. Fot. Citroen
We Francji pierwsze pojazdy trafią do klientów indywidualnych w czerwcu. Fot. Citroen
Producenci wciąż poszukują ekologicznych rozwiązań komunikacyjnych dopasowanych do wielkich aglomeracji. Jeden z takich projektów o nazwie Ami zaprezentował Citroen.

Pełna nazwa tego rozwiązania to Ami - 100% ëlectric i jest efektem prac badawczych, które zapoczątkował koncepcyjny model AMI ONE Concept. Głównym elementem projektu jest dwumiejscowy, elektryczny samochód Ami (po francusku - przyjaciel). Jego nieszablonowa koncepcja wyłamuje się ze wszystkich dotychczasowych kanonów.

Ami ma być pojazdem ukierunkowanym pod wynajem. Dla indywidualnych i biznesowych klientów, którzy potrzebują na stałe tego typu środka transportu, jako pierwszego, drugiego lub trzeciego pojazdu w rodzinie lub w firmie. Według producenta to idealna oferta do dojazdów do pracy, przewożenia dzieci czy też do mikro przejazdów seniorów lub przedsiębiorców. We Francji Ami jest oferowany za 19,99 euro miesięcznie.

Ami może też być wynajmowany na krótsze okresy - na minuty, godziny czy dni. W Paryżu auto będzie można wypożyczyć już od 0,26 euro za minutę dla posiadaczy abonamentu. To cena porównywalna bądź niższa od większości ofert na skutery, standardowe współużytkowanie czy nawet na hulajnogi. W tej formule wynajem auta jest podobny, jak wynajem elektrycznej hulajnogi, czyli poprzez specjalną aplikację.

AMI ma 2,40 m długości, 1,39 m szerokości i 1,52 m wysokości. W codziennym użytkowaniu wyróżnia się zwrotnością i dużą łatwością parkowania dzięki małej średnicy zawracania (7,20 m).

Auto ma napęd elektryczny, z zasięgiem do 70 km (prędkość maksymalna to 45 km/h). Doładowywanie akumulatora trakcyjnego o mocy 5,5 kWh, który jest zamontowany poziomo pod podłogą, odbywa się w prosty sposób za pomocą pokładowego przewodu ładowania znajdującego się w otworze drzwiowym po stronie pasażera. Po podłączeniu przewodu wystarczą trzy godziny do pełnego naładowania akumulatora ze standardowego gniazdka 220 V.

Jak zapowiada producent, Ami jest dostępny dla wszystkich, bo nie wymaga posiadania prawa jazdy. We Francji można go prowadzić po ukończeniu 14 lat, pod warunkiem zdania egzaminu z bezpieczeństwa ruchu drogowego, który jest obowiązkowy dla osób urodzonych po 1987 roku. Dzięki temu Ami jest dostępny dla dużej grupy użytkowników, którzy ukończyli 14 lat w przypadku Francji i na ogół 16 lat w innych krajach europejskich, w zależności od krajowych przepisów.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty