Citroën Xantia (1992 –2001)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Citroen: Citroen Xantia I generacji z lat 1992-1997.
Fot. Citroen: Citroen Xantia I generacji z lat 1992-1997.
W chwili debiutu Citroën Xantia miał opinię jednego z lepiej wykonanych modeli klasy średniej. Nadal trzyma się dobrze, gwarantując wysoki komfort jazdy.

 

 

Nadwozie  
Fot. Citroen: Citroen Xantia I generacji z lat 1992-1997.
Fot. Citroen: Citroen Xantia I generacji z lat 1992-1997.

 

Xantia zadebiutowała w listopadzie 1992 r. Była następcą krytykowanego modelu BX. Na szczęście nie powielono błędów i powstał bardzo komfortowy samochód rodzinny.   Nadwozie projektowane było w znanym włoskim studio Bertone. Choć według mody z tamtych lat trochę kanciaste, ma bardzo dobry współczynnik oporu powietrza Cx – 0,30. We wnętrzu jest wygodnie pięciu osobom. Fotele są sprężyste, z tyłu jest wystarczająco miejsca na nogi. Do wykończenia wnętrza użyto solidnych materiałów, wszystkie w ciemnych kolorach. Kokpit kierowcy jest czytelny i

Fot. Citroen: Citroen Xantia I generacji z lat 1992-1997.
Fot. Citroen: Citroen Xantia I generacji z lat 1992-1997.

ergonomiczny. Auta z pierwszych lat nie miały poduszki powietrznej kierowcy. Także do czasu face liftingu w 1998 r., czyli Xantii II, przycisk sygnału dźwiękowego umieszczony był w dźwigni kierunkowskazu. Wcześniej (w 1995 r.) Xantia przeszła drobną kosmetykę – m.in. zmieniono kształt koła kierownicy, znak firmowy przeniesiono na grill. Xantia ma, w liftbacku i kombi, pojemny i kształtny bagażnik z łatwym dostępem. W pierwszej wersji jego pojemność wynosi 480 l, w drugiej 512 l. Dzielone oparcie kanapy pozwala powiększyć powierzchnię załadunku.

 

Fot. Citroen: Xantia ma hydropneumatyczne zawieszenie, które zapewnia wysoki komfort jazdy, ale wymaga fachowego serwisowania. Na zdjęciu Xantia II generacji
Fot. Citroen: Xantia ma hydropneumatyczne zawieszenie, które zapewnia wysoki komfort jazdy, ale wymaga fachowego serwisowania. Na zdjęciu Xantia II generacji (1998-2001) w wersji liftback.

Zalety Xantii leżą w rozwiązaniach technicznych. Model został wyposażony w hydropneumatyczne zawieszenie. Poza wysokim komfortem podróżowania, zawieszenie to umożliwia regulację prześwitu bez względu na obciążenie samochodu. Wielkość prześwitu ustawia kierowca suwakiem umieszczonym między przednimi fotelami. W najdroższej wersji – Xantii Active mikroprocesor reguluje już nie tylko wychylenia wzdłużne auta, ale także poprzeczne. Dzięki temu podczas skrętu nadwozie pozostaje zawsze w poziomie.

 

Hydropneumatyka zaprzęgnięta została także do układu hamulcowego. Pedał hamulca jest niezwykle sprężysty i wymaga minimalnej siły nacisku.

Wnętrze Xantii I generacji.
Wnętrze Xantii I generacji.

Dodatkowym efektem systemu jest dużo mniejsze nurkowanie auta podczas zatrzymania.

           

Silniki

 

Różnorodność silników w Xantii jest duża i zależy od rocznika produkcji. Najczęściej te same pojemności mają różne moce z racji stałych modernizacji. W silnikach benzynowych bazowym był 1,6 l o mocy 88 KM. Następny to 1,8 l, który w zależności od rocznika ma kolejno: 90, 101 i 110 KM mocy. Jednostka dwulitrowa produkowana była z mocami 121, 132, 147 i 150 KM. Najsilniejszym silnikiem benzynowym jest 3.0 V6 o mocy 190 KM. Jednostki benzynowe uchodzą za paliwożerne. Dlatego też większość użytkowników kilkuletnich Xantii ma zamontowane instalacje gazowe.

Diesle, które też przechodziły ewolucję od wolnossących do turbodiesli w technice commom rail, miały pojemności 1,9 l  i moce od 69 do 92 KM (6 wersji), jedna jednostka 2.1 TD/109 KM i dwie 2.0 HDi odpowiednio 90 i 109 KM.

           

Eksploatacja

 

W latach swojej świetności Xantia była drogim samochodem, nie tylko dla kieszeni Polaka, ale także we Francji czy Niemczech. Również na tamte rynki szykowano uboższe wersje aut, które teraz docierają do nas.      

 

Co najczęściej się psuje? Narzekań jest nadspodziewanie mało. Jeżeli już, to na wycieki oleju z silnika, awarie układu zapłonowego, zapiekanie się klocków hamulcowych w tylnych zaciskach, wycieki płynu zawieszenia, nietrwałe łożyska, pojawianie się ognisk korozji w najstarszych rocznikach.

Pomimo obiegowych opinii o delikatnych autach francuskich, Xantia uchodzi za model wytrzymały i mało awaryjny. Bardzo istotną dla jego sprawności jest historia eksploatacji każdego z samochodów. Zaawansowana technika, jaka znajduje się w tym aucie, nie toleruje partackich warsztatów i mechaników.

 

Wiele dolegliwości tego modelu w Polsce wynikało z mało fachowej obsługi serwisowej. Sporo oferowanych na rynku aut ma przebiegi przekraczające 150 tysięcy kilometrów i najczęściej pochodzą z prywatnego importu. Przed kupnem warto je poddać gruntownemu przeglądowi w fachowym warsztacie. Jeżeli jednak właściciel dbał o samochód, to kolejny użytkownik może mieć dużą przyjemność w podróżowaniu Xantią.

 

Wady:   

- mało ekonomiczne silniki benzynowe,

- wymaga fachowego serwisu,

- ciemne wykończenie wnętrza.  

 

Zalety:

- duży komfort podróżowania,

- niski poziom hałasu,

- bogata paleta silników.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

 

1992 – listopad: prezentacja Xantii w wersji liftback,

1994 – debiut modelu z automatyczną skrzynią biegów,

1995 – jesień: Xantia z nadwoziem kombi oraz wersja Activa,

1998 – face lifting modelu – Xantia II, silnik 2.0 HDi,

2001 – zakończenie produkcji.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

1.6

5,3-

10,7

7,0-

10,8

6,9-

9,9

9,0-

12,4

9,9-

13,5

-

-

-

-

1.8

5,9-

7,9

5,9-

9,6

8,5-

12,8

7,9-

13,8

9,9-

16,7

10,9-

19,0

15,8-1

7,9

18,0-

21,3

-

2.0

7,2-

12,5

5,4-

12,8

7,9-

13,2

8,5-

13,7

7,8-

14,3

15,5-

19,2

13,9-

16,9

23,9-

34,5

38,6

1.9 TD

7,9

8,2-

11,4

7,9-

13,5

9,8-

10,9

10,9-

12,3

11,6-

16,8

24,9-

26,2

-

-

2.1 TD

-

-

-

-

12,9-

23,2

15,9-

24,0

17,9-

24,0

-

-

2.0 HDi

-

-

-

-

-

-

18,5-

24,0

19,9-

32,0

19,9-

34,3

*  na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

Dane techniczne wybranych silników w wersji liftback

 

Silnik

1.6

1.8 16V

2.0 16V

1.9TD

2.1 TD

2.0 HDi

Silnik z lat

1993-1998

1993-1997

1995-2001

1998-2000

1995-1999

1998-2001

Pojemność

skokowa (cm³)

1580

1762

1998

1905

2088

1997

Moc (KM/obr./min.)

88/6000

101/6000

132/5500

90/4000

109/4300

109/4000

Maks. mom. obr.

(Nm/obr./min.)

130/2600

153/3000

180/4200

196/2250

235/2000

250/1750

Prędkość maks.

(km/h)

175

179

203

177

190

191

Przyspieszenie

0-100 km (s)

15,2

14,2

11,0

14,1

12,5

12,5

Zużycie paliwa:

trasa/miasto

(l/100 km)

5,8/10,7

6,0/13,1

6,1/11,3

5,4/9,2

4,9/9,8

4,5/7,3

Opony

175/70 R14

185/65 R15

205/60 R15

Zbiornik paliwa (l)

65

Objętość

bagażnika (dm³)

480/880

Rozstaw osi (cm)

274

Rozstaw kół przód/tył (cm)

I – 148/145;   II - 150/147

Średnica zawracania (m)

I - 11,3;  II – 12,0

Długość/szerokość/

wysokość (cm)

I - 444,5/175,5/138,0;  II – 452,5/175,7/140,0

Masa własna (kg)

1170

1205

1300

1310

1385

1435

Masa całkowita (kg)

1710

1745

1915

1840

1980

1910

 

I – Citroën Xantia 1992-1997,  II – Citroën Xantia 1998-2001.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty