Citroen XM. Hydropneumatyczny youngtimer

Jakub Mielniczak
W 2017 roku Citroen zakończył produkcję C5 - ostatniego modelu w gamie, w którym zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne. Przez dziesięciolecia to rozwiązanie techniczne było wyróżnikiem francuskiej marki i jej modeli z klas średniej i wyższej. Jednym z nich był Citroen XM.Fot. materiały producenta
W 2017 roku Citroen zakończył produkcję C5 - ostatniego modelu w gamie, w którym zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne. Przez dziesięciolecia to rozwiązanie techniczne było wyróżnikiem francuskiej marki i jej modeli z klas średniej i wyższej. Jednym z nich był Citroen XM.Fot. materiały producenta
W 2017 roku Citroen zakończył produkcję C5 - ostatniego modelu w gamie, w którym zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne. Przez dziesięciolecia to rozwiązanie techniczne było wyróżnikiem francuskiej marki i jej modeli z klas średniej i wyższej. Jednym z nich był Citroen XM.

Następca CX-a został zaprezentowany wiosną 1989 roku. Nowy model w stosunku do swojego poprzednika produkowanego od połowy lat 70. był dużym skokiem technologicznym. Za projekt nadwozia odpowiadała włoska firma Bertone. Po latach można stwierdzić, że jest bardzo oryginalne i nie da się pomylić XM-a z żadnym innym autem. Chociaż samochód dzielił płytę podwoziową z inną francuską limuzyną przełomu lat 80. i 90. - Peugeotem 605, w przeciwieństwie do niego, XM nigdy nie był oferowany jako sedan. W ofercie znalazła się wersja liftback oraz kombi (Break). Prezentując model XM, Citroen zakładał, że będzie on konkurował nie tylko z Oplem Omegą czy Fordem Scorpio. Mierzono znacznie wyżej - do poziomu BMW serii 5, Audi 100 i Mercedesa W124. Czas pokazał, że na założeniach się skończyło - mimo otrzymania nagrody Car Of The Year 1990, XM nie sprzedawał się dobrze - zakładana produkcja na poziomie 150 tys. egzemplarzy rocznie nigdy nie została osiągnięta, a przez 11-letni okres obecności na rynku, z fabryki wyjechało zaledwie nieco ponad 333 tys. aut.

Nadwozie/wnętrze

W 2017 roku Citroen zakończył produkcję C5 - ostatniego modelu w gamie, w którym zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne. Przez dziesięciolecia to
W 2017 roku Citroen zakończył produkcję C5 - ostatniego modelu w gamie, w którym zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne. Przez dziesięciolecia to rozwiązanie techniczne było wyróżnikiem francuskiej marki i jej modeli z klas średniej i wyższej. Jednym z nich był Citroen XM.


Fot. materiały producenta

W obu wersjach nadwoziowych, Citroen XM oferuje przestronne wnętrze. Odmiana Break jest bezkonkurencyjna w kwestii pojemności bagażnika - 720 l przy standardowym położeniu tylnej kanapy jest wynikiem nieosiągalnym również dla większości aut produkowanych współcześnie. Kufer liftbacka jest mniejszy - 455 l. To wynik przeciętny w klasie. W liftbacku zastosowano ciekawe rozwiązanie z podwójną szybą tylną, dzięki której po otwarciu klapy bagażnika przedział pasażerski jest odizolowany od otoczenia. Materiały zastosowane do wykończenia wnętrza nie są tak dobrej jakości jak u niemieckiej konkurencji.

Zobacz także: Volkswagen up! w naszym teście

 

W Citroenie XM można znaleźć dwa rodzaje tablicy przyrządów - ta przed liftingiem (do 1994 r.) ma futurystyczny, kanciasty kształt doskonale oddający klimat lat 80. Po liftingu design deski rozdzielczej „ugrzeczniono”, za to poprawiła się jej jakość i ergonomia. Chociaż nietrudno znaleźć egzemplarz z bogatym wyposażeniem, to nie jest rzeczą oczywistą pełna jego sprawność. Automatyczna klimatyzacja, pełna „elektryka”, czy skórzana tapicerka nie są rzeczami wyjątkowymi. Ciekawostką najwyższych wersji jest środkowy podłokietnik regulowany elektrycznie. Brak świecących kontrolek i komunikatów o usterkach wyświetlanych na jednym z wyświetlaczy obok koła kierownicy należy uznać za sukces. Usterkowa elektronika była problemem XM-a w czasie, gdy był nowy. Po latach może być tylko gorzej, a jej awarie są trudne w diagnozie i naprawie. Albo przyjmiemy kaprysy starego Citroena, albo powinniśmy zainteresować się innym autem.

Napęd

W 2017 roku Citroen zakończył produkcję C5 - ostatniego modelu w gamie, w którym zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne. Przez dziesięciolecia to
W 2017 roku Citroen zakończył produkcję C5 - ostatniego modelu w gamie, w którym zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne. Przez dziesięciolecia to rozwiązanie techniczne było wyróżnikiem francuskiej marki i jej modeli z klas średniej i wyższej. Jednym z nich był Citroen XM.


Fot. materiały producenta

Pod maski Citroena XM trafiały zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne. Najsłabszy był wolnossący diesel o pojemności 2,1 l. Osiemdziesiąt dwa konie mechaniczne nie wystarczały do zapewnienia dobrej dynamiki - przyspieszenie do „setki” zajmowało w tym przypadku 18 sekund. Szybsze były wersje z doładowaniem - 2,1-litrowa miała 109 KM, a większa 2,5-litrowa wprowadzona w 1994 roku - 125 KM. Ponieważ znalezienie nie wyeksploatowanego diesla graniczy z cudem, trzeba wziąć pod uwagę wersje benzynowe. Podstawowe mają pojemność 2 litrów, a silnik najczęściej spotykany na rynku wtórnym ma moc 121 KM (132 KM po liftingu) i można go potraktować jako absolutne minimum. Na szczycie gamy stoją dość paliwożerne, trzylitrowe jednostki V6 - zależnie od wariantu i roku produkcji mają: 167, 190 lub 200 KM. Za złoty środek można uznać doładowaną benzynową dwulitrówkę - ma 141 lub 147 KM i zapewnia dużemu Citroenowi rozsądne spalanie i przyspieszenie do „setki” w czasie poniżej 10 sekund. Po wielu latach od zakończenia produkcji, trudno wskazać typowe usterki silników, których należy się spodziewać po zakupie. Tu najważniejszym kryterium powinna być udokumentowana historia serwisowa danego egzemplarza i jego stan techniczny dokładnie sprawdzony przy oględzinach. Profilaktycznie, jak w każdym wiekowym aucie oprócz standardowej wymiany płynów i filtrów, powinniśmy zainteresować się stanem przewodów układu chłodzenia i paliwowego.

[page_break]

Podwozie

Komfort jazdy to główny i niepodważalny atut Citroena XM. Pod tym względem przewyższa bardziej „nobilitowaną” konkurencję z lat swojej świetności. Zawieszenie hydropneumatyczne dba o utrzymanie stałego prześwitu, daje też możliwość jego regulacji. Na zakrętach nadwozie praktycznie nie przechyla się na boki, a w czasie hamowania nie nurkuje. Centralny układ hydrauliczny oprócz zawieszenia obsługuje wspomaganie kierownicy i hamulce. Wbrew pozorom i pod warunkiem odpowiedniej obsługi nie jest to system nadmiernie awaryjny. Kluczem do sukcesu jest regularna wymiana płynu LHM oraz sfer - najczęściej w okolicach 200 tys km przebiegu. Używane Citroeny XM ten zabieg mają już z pewnością za sobą. Ze zużytymi sferami auto będzie bardzo twarde, z zawieszenia mogą też dochodzić stuki. Jazda „hydropneumatykiem” zmusza do przyzwyczajenia się do pewnych zachowań - nie jest wskazane natychmiastowe ruszenie po uruchomieniu silnika, a po dłuższym postoju auto może się opuścić (dotyczy głównie wersji przed liftingiem) - wówczas będzie potrzebna dłuższa chwila zanim system wytworzy odpowiednie ciśnienie niezbędne do jego podniesienia. Hamulec pomocniczy jest uruchamiany nogą i działa nietypowo - na przednie koła.

[page_break]

Sytuacja rynkowa

Citroen XM to youngtimer z powodzeniem nadający się do codziennej eksploatacji. Podaż egzemplarzy na polskim rynku jest niewielka. Najdroższe auta kosztują ponad 20 tys. zł. Najtańsze są w cenie średniej jakości roweru, ale należy je traktować wyłącznie jako dawców części. Trzeba założyć, że mając 10-15 tys. zł można kupić egzemplarz, na którym po dopieszczeniu będzie można polegać. Pewną trudnością może być dostępność niektórych części zamiennych. O ile z eksploatacyjnymi nie ma żadnego problemu, to w przypadku części karoseryjnych lub detali wnętrza trzeba korzystać z rynku wtórnego. ASO Citroena wspierają starsze modele nie w tak szerokim zakresie, jak ma to miejsce w przypadku marek niemieckich (Mercedes, BMW).
Za granicą najdroższe auta kosztują ponad 10 tys. EUR i są to poliftingowe wersje V6 z przebiegiem poniżej 100 tys. km. Pewne jest jedno - mając solidny i zadbany egzemplarz, na pewno na nim nie stracimy. Poza tym, z pewnością nie pozostaniemy niezauważeni zarówno w ruchu ulicznym, jak i na zlocie miłośników klasycznej motoryzacji.

Plusy:
niesamowity komfort;
przestronne wnętrze;
bogate wyposażenie wielu egzemplarzy;
niezła odporność na korozję.

Minusy:
awaryjność, zwłaszcza elektroniki;
paliwożerne silniki;
konieczność serwisowania auta w wyspecjalizowanym warsztacie.

 

Silniki benzynowe         
TypLata produkcjiKod/SilnikZawory (v)Poj. skok. cm³TurbodoładowanieMoc maksymalna (KM)Maks. Moment obrotowy (Nm)0-100 km/hPrędkość maks. km/h
XM 2.0[2]1989-1994XU10 2C (4-cyl. rzędowy)81998 cm³84 kW / (114 KM) @ 5800 obr/min(164 Nm) @ 2250 obr/min12,2 s193 km/h
XM 2.0i1989-1994XU10 (4-cyl. rzędowy)81998 cm³81 kW / (110 KM) @ 5600 obr/min(164 Nm) @ 3500 obr/min12.4 sek190 km/h
XM 2.0i cat[3]1989-1994XU10 J2C (4-cyl. rzędowy)81998 cm³89 kW / (121 KM) @ 5600 obr/min(170 Nm) @ 4000 obr/min11,9 s201 km/h
XM 2.0i 16v1994-2000XU10 J4R (4-cyl. rzędowy)161998 cm³97 kW / (132 KM) @ 5500 obr/min(180 Nm) @ 4200 obr/min10.8 sek205 km/h
XM 2.0i Turbo CT1992-1994XU10 J2TE (4-cyl. rzędowy)81998 cm³X104 kW / (141 KM) @ 4400 obr/min(225 Nm) @ 2200 obr/min9.8 sek212 km/h
XM 2.0i Turbo CT1994-2000XU10 J2TE (4-cyl. rzędowy)81998 cm³X108 kW / (147 KM) @ 5300 obr/min(235 Nm) @ 2500 obr/min9.3 sek215 km/h
XM 3.0i V61989-1994PRV (6-cyl. V6)122975 cm³123 kW / (167 KM) @ 5600 obr/min(235 Nm) @ 4600 obr/min9.7 sek222 km/h
XM 3.0i V61994-1997PRV (6-cyl. V6)122963 cm³123 kW / (167 KM) @ 5600 obr/min(235 Nm) @ 4600 obr/min9.7 sek222 km/h
XM 2.9i V6 24v1997-2000ES9 J4 (6-cyl. V6)242946 cm³140 kW / (190 KM) @ 5500 obr/min(267 Nm) @ 4000 obr/min8.4 sek233 km/h
XM 3.0i V6 24v1990-1997PRV (6-cyl. V6)242975 cm³147 kW / (200 KM) @ 6000 obr/min(260 Nm) @ 3600 obr/min8.6 sek235 km/h
Silniki wysokoprężne         
XM 2.1 D121989-1994XUD11 A (4-cyl. rzędowy)122138 cm³60 kW / (80 KM) @ 4600 obr/min(147 Nm) @ 2000 obr/min17.6 sek173 km/h
XM 2.1 Turbo D121989-1994XUD11 ATE (4-cyl. rzędowy)122088 cm³X80 kW / (109 KM) @ 4300 obr/min(235 Nm) @ 2000 obr/min12.9 sek192 km/h
XM 2.1 Turbo D1994-2000XUD11 BTE (4-cyl. rzędowy)122088 cm³X80 kW / (109 KM) @ 4300 obr/min(250 Nm) @ 2000 obr/min12.9 sek192 km/h
XM 2.5 Turbo D1994-2000DK5 ATE/L (4-cyl. rzędowy)122446 cm³X95 kW / (129 KM) @ 4300 obr/min(285 Nm) @ 2000 obr/min12.1 sek201 km/h
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty