Xsara zadebiutowała w 1997 r. zastępując model ZX. Zmodernizowany pojazd zaprezentowano w 2000 r.
Do budowy Xsary wykorzystano niektóre elementy modelu ZX, włącznie z płytą podłogową, którą na potrzeby Xsary zmodernizowano, usztywniono, aby zmniejszyć drgania i poprawić bezpieczeństwo. Zawieszenie również ma taką samą
koncepcję konstrukcyjną jak w ZX.
Modernizacja
W październiku 2000 r. pojawiła się zmodernizowana Xsara. Unowocześniając samochód poprawiono bezpieczeństwo, np. wzmocniono strukturę nadwozia poprzez zmodyfikowanie podłużnic i
słupków środkowych, wprowadzono zmienne, zależnie od prędkości jazdy wspomaganie kierownicy i poprawiono układ hamulcowy. Modernizacji poddano też nadwozie, zwłaszcza jego przednią część, upodabniając Xsarę do większego modelu C5. Niewielkie zmiany poczyniono we wnętrzu. Po modernizacji 2000 r. samochód zyskał na walorach użytkowych, dlatego warto polecać model po
przeprowadzonych ulepszeniach.
Nadwozie
Ulepszenia nadwozia i innych zespołów sprawiły, że Xsara była najlepiej sprzedawanym modelem Citroëna w Europie. Oferowana była z nadwoziem 3-lub 5-drzwiowym oraz kombi. Wnętrze Xsary jest dość przestronne. Wygodne są przednie fotele i tylna kanapa, na której zmieszczą się nawet trzy
osoby. Bagażnik najpopularniejszej wersji 5-drzwiowej ma objętość 440 l, a po złożeniu tylnego siedzenia objętość tę zwiększamy do 1190 l.
Zaletą jest dobre zabezpieczenie nadwozia przed korozją.
Silniki
Do Xsary II oferowano szeroka gamę silników benzynowych – 1,4 l (75 KM), 1,6 l (109 KM), 2,0 l (136 KM) i 2,0 l(163 KM) wbudowywany do usportowionej wersji pojazdu VTS oraz silniki wysokoprężne – 1,9 D (71 KM) i 2,0 HDi (90 KM. Wszystkie silniki mają po 4-cylindry. Silnik 1,4 l ma po 2 zawory w każdym cylindrze, a
pozostałe- po 4. Oba diesle mają rozrząd 8-zaworowy z pojedynczymi wałkami. Jednostka 1,9D bez doładowania ma wstępną komorą spalania, natomiast silnik 2.0 HDi - bezpośredni wtrysk paliwa typu common-rail. Od stycznia 2003 r. do gamy oferowanych silników przybył diesel 1,4 HDi o mocy 70 KM. Tak więc w ostatnim, 2004 roku produkcji wersja hatchback była dostępna aż w 8 wersjach silnikowych. Ta ósma wersja to silnik 2.0 HDi o mocy 110 KM uzyskanej przez zwiększenie ciśnienia turbodoładowania i wprowadzenia chłodzenia powietrza doładowywanego (intercooler).
Walory ruchowe
Najsłabszą dynamikę ma Xsara napędzana dieslowskim silnikiem 1,9D – do 100 km/h rozpędza się w 18 s., nieco lepszą z 1.4 HDi – do 100 km/h w 16,7 s. Silnik 1.4 HDi jest najekonomiczniejszy w eksploatacji, średnie spalanie to 4,5 l/100 km. Mierną dynamikę prezentuje też pojazd napędzany benzynowym silnikiem 1,4 l – rozpędzanie do 100 km/h trwa 14,8 s. Optymalnym wyborem jest samochód z silnikiem benzynowym 1,6 l. Oprócz dynamiki istotne są bezpieczeństwo i wygoda jazdy. Tymi właściwościami może poszczycić się Xsara. Pojazd wykazuje bowiem dobrą stateczność w ruchu i jest wygodny. W dużej mierze przyczynia się do tego zawieszenie kół. Jest ono jednak największą bolączką auta, gdyż dość szybko ulega zużyciu.
Zalety:
- wygoda jazdy wynikająca z przestronnego wnętrza nadwozia i dobranego zawieszenia kół,
- stateczność w ruchu,
- duży wybór silników.
Wady:
- drobne usterki, np. w instalacji elektrycznej
- duże zużycie paliwa w mieście samochodu napędzanego silnikami benzynowymi i dieslem 1.9D
Orientacyjne ceny (w ASO) oryginalnych części zamiennych (w zł)
lampa przednia (reflektor) | 420 |
nakładki (klocki) hamulcowe przednie, kpl (4 szt.) | 300 |
sprzęgło kpl. do silnika benzynowego 1.4i | 600 |
błotnik przedni | 550 |
zderzak przedni/tylny | 580/1200 |
szyba przednia | 790 |
Wybrane dane techniczne modelu 2000 r.
Oznaczenie wg silnika | 1.4i | 1.6i 16V | 2.0i 16V | VTS: 2.0i 16V | 1.9D | 2.0 HDi |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1361 | 1587 | 1997 | 1998 | 1868 | 1997 |
Moc maks. (KM-obr/min) | 75-5500 | 109-5750 | 136-6000 | 163-6500 | 71-4600 | 90-4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm-obr/min) | 120-3400 | 147-4000 | 190-4100 | 193-5500 | 125-2500 | 205-1900 |
Czas rozpędzania 0 - 100 km/h (s) | 14,8 | 10,9 | 9,6 | 8,7 | 18,0 | 13,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 195 | 210 | 220 | 162 | 180 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 6,7 | 6,9 | 7,7 | 9,3 | 6,2 | 5,4 |
Orientacyjne ceny aut używanych 5-drzw. hatchback (zł)
Rok produkcji | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
1.4i | 21 000 | 23 500 | 26 500 | 31 000 | 37 000 |
16i 16V | 24 200 | 26 500 | 28 700 | 34 000 | 40 500 |
2.0i 16V | 26 100 | 28 700 | 31 500 | 36 900 | 44 400 |
VTS: 2.0i 16V (3-drzw.) | 31 200 | 34 500 | 38 500 | 45 000 | 54 000 |
1.9D | 23 000 | 24 000 | 27 000 | 32 000 | 36 700 |
2.0 HDi | 26 000 | 29 000 | 32 100 | 38 200 | 44 500 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?