Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36558 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Citroen Xsara Picasso kontra Renault Scenic

Data publikacji: Autor: Maciej Pobocha

Fot. Maciej Pobocha W natłoku rynkowych nowości zapominamy czasem o modelach starszych wiekowo, a wciąż dostępnych jako nowe. Przykładem są Citroen Xsara Picasso i Renault Scenic.

 Fot. Maciej Pobocha

Od chwili wprowadzenia na rynek Xsary Picasso minęło już siedem lat. W 2003 r. auto przeszło co prawda modernizację, ale zmiany były kosmetyczne. Scenic jest młodszy – jego sprzedaż rozpoczęła się cztery lata temu, a w 2006 r. pojazd poddano face liftingowi. Mimo to oba francuskie samochody można uznać za weteranów. Który z nich ma większe szanse na przyciągnięcie uwagi klientów?

 

Cechy szczególne

 

Citroen Xsara Picasso i Renault Scenic to tzw. kompaktowe minivany. Określenie to związane jest z zastosowaniem w ich konstrukcji płyt podłogowych aut Fot. Maciej Pobocha kompaktowych. W przypadku Citroena płyta pochodzi z nieoferowanego już modelu Xsara, a w Renault z wciąż dostępnego Megane.

 

Oba samochody przewidziano dla pięciu osób. W obu zastosowano też systemy składania i przesuwania tylnych foteli wzdłuż nadwozia. W przypadku Citroena wyjąć można każde z Fot. Maciej Pobocha siedzeń (identycznych pod względem szerokości), ale przesuwa się tylko środkowe. W Renault przesuwane i wyjmowane są wszystkie trzy tylne fotele, z których środkowy jest węższy od zewnętrznych.

 

Pod względem pojemności bagażnika wyraźną przewagę ma Citroen. Standardowo wynosi ona 550 l w porównaniu z 406 l Renault (po przesunięciu tylnych foteli maksymalnie do przodu Fot. Maciej Pobocha – 480 l). Objętość bagażnika można zwiększać: w Xsarze Picasso do 2 128 l, a w Scenicu do 1840 l (po wyjęciu tylnych siedzeń).

 

O rodzinnym charakterze Xsary Picasso i Scenica świadczą liczne schowki pozwalające na spakowanie mniejszych przedmiotów. W Citroenie umieszczono je pod fotelami pasażera z tyłu. W Renault schowki znajdują się w podłodze z przodu i z tyłu, a do tego dochodzą szuflady pod przednimi i tylnymi siedzeniami. W obu autach w oparciach przednich foteli standardowo montowane są składane stoliki.Fot. Maciej Pobocha

 

Silniki

 

W testowanych przez nas minivanach pracowały silniki benzynowe o pojemności 1,6 l. W Citroenie jednostka rozwija moc 109 KM, a w Renault 112 KM. Osiągi aut są podobne. Różnica w przyspieszeniu do setki wynosi niespełna pół sekundy na korzyść Xsary Picasso. Jest to związane z wyższą o Fot. Maciej Pobocha 50 kg masą Scenica i nieco inaczej dobranymi przełożeniami ręcznych skrzyń biegów (5-stopniowej w Citroenie i 6-stopniowej w Renault).

 

Silnik Renault jest lepiej wyciszony od tego w Citroenie, ale zużywa nieco więcej paliwa. Podczas naszego testu spalanie w trakcie jazdy po mieście (prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja) wyniosło w Scenicu 10,7 l/100 km, a w Xsarze Fot. Maciej Pobocha Picasso 10,2 l/100 km. To naszym zadaniem za dużo. W trasie (prędkości do 110 km/h, włączona klimatyzacja) pojazdy zużywały odpowiednio 6,6 i 6,4 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Xsarę Picasso i Scenica zaprojektowano jako samochody rodzinne, w związku z czym powinny zapewniać dość dużo miejsca na tylnej kanapie i mieć przestronny bagażnik. Żadne z aut nie wywiązuje się do końca z tego zadania. O ile objętość przestrzeni bagażowej Citroena należy uznać za przyzwoitą, o tyle podróżującym z tyłu może Fot. Maciej Pobocha nieco brakować miejsca na wysokości kolan. W Renault bagażnik wydaje się zbyt mały, a i pasażerowie tylnej kanapy nie mają nadmiaru przestrzeni. Pod względem użyteczności przewagę ma Scenic dzięki możliwości przesuwania wszystkich trzech tylnych siedzeń.

 

Oba francuskie samochody cechuje miękkie zawieszenie. Dobrze tłumi ono nierówności drogi, ale przy szybszym pokonywaniu zakrętów i gwałtowniejszych manewrach nadwozie aut wyraźnie przechyla się na boki.

 

Pewnego przyzwyczajenia wymagają elektroniczne zegary, które w obu minivanach umieszczono centralnie.

 

Podsumowanie

 

Scenic jest znacznie droższy od Xsary Picasso. Różnica prawie 6 tys. zł przemawia na korzyść Citroena. Jest on jednak starszy konstrukcyjnie, o czym świadczą m.in. wygląd oraz brak – nawet w opcji – niektórych elementów wyposażenia (m.in. ESP, tempomat). Scenic ma też bardziej przydatny system przesuwania wszystkich tylnych foteli, podczas gdy w Citroenie można przesuwać tylko środkowy. Z jednej strony mamy więc niższą cenę, a z drugiej nowocześniejszy wygląd i lepsze rozwiązanie konfiguracji wnętrza. Wybór, jak zawsze, należy do kupującego.

 

Wybrane dane techniczne

 

Citroen Xsara Picasso SX Pack

Renault Scenic Alize

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3 )

1587

1598

Moc maksymalna (KM/obr./min)

109/5800

112/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

147/4000

152/4250

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,4

11,8

Prędkość maksymalna (km/h)

180

180

Pojemność bagażnika (l)

550/2128

406-480/1840

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km)

6,0/9,5

6,3/10,3

Długość x szerokość x wysokość (cm)

427,6 x 175,1 x 162,5

426,4 x 180,5 x 162,0

Rozstaw osi (cm)

276,0

268,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena* (zł)

55 000

60 900

Utrata wartości po 3 latach (proc.)

64,9

52,9

*Ceny generalnych importerów

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Citroen Xsara Picasso SX Pack

Renault Scenic Alize

Poduszki powietrzne

4

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

-

2900 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

S/

Komputer pokładowy

S

S

Lusterka zewnętrzne sterowane/

podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

S/-

Radioodtwarzacz CD

S

1000 zł

Tempomat

-

1000 zł

S - wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Citroen Xsara Picasso SX Pack

Renault Scenic Alize

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

Remis

Cena

+

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Dawidka

    Tu już chyba nie trzeba mówić kto wygrywa-Renult.

  • Jarpoz

    Lepsza jakość wykonania, mniejsza usterkowość, lepsza cena przemawiają za Cytryną. Renówki ( i Fiata droższego niż Panda ) bałbym się kupić - może się to zmieni bo obie firmy zapowiadają niespotykaną do tej pory jakość, ale już nie raz to robiły i nic z tego nie wyszło. Natomiast jakośc Nissana od czasu przejęcia przez Renault bardzo sie popsuła. Trzeba wspomniec że nowszy model Citroena ( C4 Picasso ) jest o niebo ciekawszy niż Scenic.

  • Dawidka

    No tak ale ja porównuje tą starą wersje C4 picasso(ta co jest w testach powyżej).A gdybym miał wybierać między tym reno a nowym C4 picasso to bym wygrał cytryne.

  • mariusz007

    Tak czy siak oba te auta to francuskie badziewie

  • wipeer

    co racja to racja:)

  • mag

    dobre solidne samochody skończyły się na początku lat 90tych teraz to wszystko ma podobną jakość, cóż globalizacja

  • Roger

    ale bym się przejechał kiedyś nowym Scenikiem.. pewnie, że "nie ma to jak '97" ale wiadomo już, że w życiu wybieramy partnerów ze zbioru brzydszych od nas- bo innego nie ma :) i z aut "tych gorszych od Scenica '97 2.0 RT" :):):):):)

  • Roger

    wspomniane schowki są idealnie wymodelowane pod browara.

  • Roger

    no i jak w ogóle można przyrównywać citroena do gromowładnej Reni ?!?

  • boran

    mimo wszystko cytrynka

  • Leszek (gość)

    A ja jestem zadowolony z Picasso - idealne auto rodzienne - i innego nie chce :-) Moja żona mówi, że następne auto chce mieć takie samo.

  • wiki (gość)

    dziwne porównanie, jak można porównywać nowszy model renault do starszej wersji citroena? ale i tak wolałbym Citroena

  • lfir (gość)

    ten redaktorek nigdy nie testował picasso - tylne zewnętrzne fotele też są przesuwane do przodu lub do tyłu.

  • jakub (gość)

    Witam!!! Mam reno scenica 1.9dci i już wymieniałem turbinę 2 razy mam przejechane 180 tyś.km , a mój brat 298 tyś citroenem 2.0 hdi i powiem szczerze przepaść awaryjności jest niesamowita renia przegrywa z kretesem.Zawieszenie wymieniałem 3 razy a ten raz.Nigdy więcej scenica i tyle mam do napisania.

  • xm3n (gość)

    lifir - nie wszystkie egzemplarze miały tylne fotele przesuwne (wszystkie) - Szczególnie na nasz rynek było sporo tych w których tylko środkowy się przesuwał

  • xm3n (gość)

    Jakub - którego masz scenica - tego pokazanego w artykule czy poprzednika ?

  • ali (gość)

    Witam!!! Mam pikusia 2004r.1.6 hdi 109 PS przez 4 lata 130tyś. i tylko sworzeń(cały wachacz) poza tym paliwo i w drogę, naprawdę fajne autko tylko promień skrętu może być większy. Pozdrawiam posiadaczy pikusiów!!!

  • basior23 (gość)

    Z tym brakiem ESP i tempomatu w Citroenie nie do końca się zgodzę. Mam Xarę Picasso z 1,8 16v z 2005r i obie te rzeczy są na wyposażeniu.

  • pikasso (gość)

    witam posiadam citroena picasso i uważam,że ten samochód jest udanym autem.

  • ton (gość)

    A blachy?Od lat zwracam uwagę na stan blach XP i Rsc.Nie spotkałem nigdy pordzewiałego XP nawet z początku produkcji,natomiast sporo młodsze Rsc.-Megane zwykle nie mają już nadkoli a progi dziurawe.Sprawdźcie!Ja widziałem wieleset egz.i jestem obiektywny.Nie chwalę dlatego że mam XP.

  • właściciel (gość)

    Witam mam XP 2.0 HDI i ten samochód naprawdę jest dobry tylko jedynym minusem mojego jest niesprawna klimatyzacja.

  • Arek (gość)

    Redaktorek do zwolnienia. ESP i ASR w picasso występuje bardzo często. Wszystkie tylne fotele przesuwane.

  • Robert (gość)

    Potwierdzam zdanie kolegi powyżej blacha w citroena jest naprawdę super, scenic ma dobra blachę dopiero od lat 2003/2004, u mnie w Citroen Picasso rok pr 2000 zero korozji.

  • Andrzej (gość)

    Citroen Xara to jest optimum wygodne przestronne oszczędne za niewielkie pieniądze!!!!

  • MOL (gość)

    Jeżdżę xsarą picasso już osiem lat (nowy, z salonu, zagazowany po 3 tys.) teraz przejechane 134 tys. bez żadnych problemów i awarii, żadnej korozji. Dziś oglądałem nową toyotę verso i forda c-maxa w salonach. I powiem wam - pod względem funkcjonalności wnętrza i wielkości bagażnika, xsara postawiła poprzeczkę tym pojazdom na poziomie nie do przebicia. Moralnie xsara się zużyła, ale niczego innego w rozsądnej cenie nie mogę znaleźć.

  • Zbigniew (gość)

    Kupiłem Scenika wersja.Alize we wrześnu 2002 roku w salonie.W tej chwili ma przejechane 349000 tys.km .3 lata temu założyłem gaz Stag 4 przy 312000 tys.km.Często jeździmy w góry 5 osób (dzieci już duże),spalanie benzyny to 6,7 do 7,1 a gazu spala 8 litrów na setkę.Przy 240000 tys.wymieniłem głowice ponieważ wyklepały się zawory(zużycie materiału) a mechanik założył kupioną na szrocie za 500 zł.Wymieniony był jeszcze sworzeń zwrotnicy z prawej strony,amortyzatory z tyłu,tarcze hamulcowe,akumulator o materiałach eksploatacyjnych nie będę wspominał bo to i tak trzeba zrobić a reszta jest tak jak wyszedł z fabryki,na karoserii zero rdzy a teraz szukam takiego dla żony.Jestem z centralnej polski i jak ktoś nie wierzy to chętnie podstawię do oględzin

  • miki1382 (gość)

    Kilka nieścisłości, u mnie w XP jest zarówno tempomat, jak i ESP i wszystkie fotele z tyłu da się przesuwać.

  • irasof (gość)

    Przy starszych rocznikach zdecydowanie wgrywa XP, głównie z powodu blacharki (oczywiście wszystko zależy od użytkownika i ew. szkód). Silniki diesla citroena są znacznie trwalsze, mniej awaryjne i tańsze w serwisie (dzięki 1.9 120KM Laguna zyskała przydomek Królowej Lawet). Przy zakupie należy zwrócić uwagę na tylną belkę, w którą wyposażone są oba modele, ale więcej problemów sprawia ta w Picasso. Na elektronikę użytkownicy narzekają w obu modelach. Sam posiadam Renault Megane, ale jako drugie auto użytkowe, które ma też służyć do transportu rożnych rzeczy wybrałem Xsara Picasso 2.0 HDI. Blacha zdrowa, silnik klekocze równo, nic nie dymi, a przebieg ma 320000. Oglądałem też kilka R. Scenic, ale w tym samym przedziale cenowym wszystkie były skorodowane.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Citroen Xsara Picasso dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Renault Scenic dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Citroen Xsara Picasso Cena

Części dla marki Citroen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

561 zł