Citroen Xsara

Andrzej Karaczun
Wśród samochodów importowanych do Polski w 1998 roku najwięcej było aut francuskich.

|
|

Citroen Xsara

Z kolei w gronie najchętniej kupowanych pojazdów z tego kraju trzecie miejsce zajął citroen xsara, który równocześnie tylko minimalnie przegrał rywalizację na znalezienie się w pierwszej dziesiątce pojazdów (ich sprzedaż w minionym roku wzrosła najbardziej). Firma Citroen Polska udostępniła nam do testu xsarę w wersji "exclusiv" wyposażonš w silnik o pojemności 1,8 litra.
Nadwozie
Citroen xsara zadebiutował na rynku w lipcu 1997 roku jako następca popularnego modelu ZX. Stylizacja nadwozia spełnia wymogi końca XX wieku - auto posiada klasyczną sylwetkę, jest jednak przy tym nowocześnie opływowe, pozbawione kantów. Z przodu logo firmy zostało wyeksponowane na czarnej atrapie, ozdobionej srebrną listwą poprzeczną. Na zderzakach zamontowano szerokie listwy pochłaniające uderzenia. Światła lamp przeciwmgielnych umieszczone są po bokach dużego wlotu powietrza w dolnej części zderzaka przedniego. Nazwa wersji umieszczona została na bocznych listwach ozdobnych. Tylna klapa wcina się w klosze lamp zespolonych. Nad tablicą rejestracyjną umieszczone zostało trzecie światło "stop".
Należący do segmentu C citroen ma 417 cm długości, 170 cm szerokości oraz 140 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi 254 cm.
Wnętrze
Testowa xsara wyposażona była bogato. Dla kierowcy sprawą najważniejszą w samochodzie jest możliwość zajęcia optymalnej pozycji oraz dostępność do przełączników. Fotel prowadzącego pojazd posiada regulację poziomą i pionową. Zaletą jest, że kierownicę również można przesuwać w dwóch płaszczyznach, co jest rzadkie w samochodach tej klasy. Pewnym mankamentem (szczególnie dla wysokiej osoby) jest zbyt mała możliwość przesunięcia do tyłu przednich foteli, przez co nogi nie spoczywają w najwygodniejszej pozycji. Konstruktorom chodziło jednak o zagwarantowanie dużej ilości miejsca dla pasażerów z tyłu i to się im udało. Na tylnej, dzielonej kanapie trzy osoby siedzą nad wyraz wygodnie.
Tablica rozdzielcza jest przejrzysta. W kole kierownicy zamontowany został panel sterowania radioodtwarzaczem, w dźwigni wycieraczek - włšcznik ogrzewania tylnej szyby. Wśród wskaźników nie zabrakło obrotomierza, kontrolki temperatury płynu chłodzącego oraz poziomu oleju. Obok zamykanego na klucz schowka, podróżujący mają do dyspozycji niewielki, zamykany schowek na drobne przedmioty. Lusterko na osłonie przeciwsłonecznej pasażera jest podświetlane. W standardzie znajduje się poduszka powietrzna kierowcy.
Bagażnik xsary jest pojemny. Kufer mieści bowiem 440 litrów, a po złożeniu kanapy jego pojemność wzrasta do 1190 litrów.
Silnik
Testowany samochód posiadał czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik o pojemności 1762 cm3 i mocy 112 KM przy 550 obr./min. (w "naszym" samochodzie na hamowni uzyskany został wynik 109 KM). Maksymalny moment obrotowy - 158 Nm uzyskiwany jest przy 4250 obr./min. Samochód od 0 do 100 km/godz. przyspiesza w 10,7 sek. i osiąga prędkość maksymalną 195 km/godz. Przy wadze 1110 kg, na 1 KM przypada 9,9 kg.
Skrzynia biegów xsary jest stopniowana następująco: I - 3,45; II - 1,87; III - 1,36; IV - 1,05; V - 0,80; R - 3,33.
Wrażenia z jazdy
Przełożenia skrzyni biegów podaliśmy nieprzypadkowo. Naszym bowiem zdaniem nie zostały one optymalnie dobrane dla tego silnika. Przełączanie biegów powoduje bowiem zbyt duży spadek obrotów. Stąd też auto się lekko dławi, tracąc moc. Oczywiście, ma to znaczenie jedynie w przypadku dynamicznej jazdy. W sumie motor xsary jest wystarczająco elastyczny. Auto jest również nieźle wyciszone.
Niewątpliwym atutem auta jest zawieszenie. Z jednej strony zapewnia ono doskonały komfort jazdy, nawet po nierównej nawierzchni, z drugiej - pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów. Na "ciasnych" łukach citroen nie wykazywał chęci do pod - i nadsterowności. Udanie wypadł test hamowania (system ABS), zarówno na suchym, jak na zaśnieżonym asfalcie.
Według danych fabrycznych, xsara spala 6,3/12,0 litra etyliny na 100 km podczas testu w trudnych warunkach - więcej).
Podsumowanie
Citroen należy niewątpliwie do interesujących aut w swojej klasie. W testowanej wersji doskonale nadaje się na dłuższe wyjazdy rodzinne, kierowcy i pasażerom spory komfort. Niestety, model exclusiv '99 (z czterema poduszkami powietrznymi) nie jest tani - kosztuje 60 058 złotych.
Wybrane dane techniczne

Pojemność silnika (cm3
)
1762
Moc KM/obr.na (min)112/5500
Maksymalny moment obrotowy Nm/obr. na (min.)158/4250
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (sek.)10,7
Prędkość maksymalna (km/h)195
Pojemność bagażnika (dm3
)
440/1190
Pojemność zbiornika paliwa (l)54
Spalanie na 100 km (l)6,3/12,0
Rozmiary: dł. x szer. x wys. (cm)417 x 170 x 140
Cena (zł)60 058
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty