Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Ciułacze

Data publikacji: Autor: (mp)

Fot. Adam Nocoń: Statystyczny Polak musi oszczędzać na nowy samochód nieporównywalnie dłużej niż np. Niemiec. Nie ma znaczenia fakt, że w naszym kraju ceny aut są nieco tańsze niż w Europie Zachodniej. Na Fiata Pandę statystyczny Polak musi odkładać ponad 13 miesięcy, a Niemiec - niecałe 3 miesiące.

Niewiele zmienia tu fakt, że ceny detaliczne nowych samochodów w naszym kraju są o 8 proc. niższe od notowanych w Europie Zachodniej.

 

Z danych PricewaterhouseCoopers i eurocarprice.com wynika, że w ubiegłym roku koszty zakupu nowego samochodu w Polsce wzrosły w porównaniu z 2003 r. o 3,9 proc. Mimo to, ceny Fot. Adam Nocoñ: Statystyczny Polak musi oszczêdzaæ na nowy samochód nieporównywalnie d³u¿ej ni¿ np. Niemiec. Nie ma znaczenia fakt, ¿e w naszym kraju ceny aut s± nieco tañsze ni¿ w Europie Zachodniej. aut w naszym kraju są niższe o 7 proc. niż w krajach należących do strefy euro i o 8 proc. niższe niż w państwach Europy Zachodniej. Powinniśmy się z tego cieszyć, chociaż nie do końca. Porównywanie bowiem cen detalicznych samochodów w różnych krajach może być łudzące. Warto się zastanowić, jak długo musi oszczędzać statystyczny Niemiec, Polak czy Francuz, by kupić ulubiony samochód. 

 

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w naszym kraju wynosi 2 270 zł (ok. 550 euro), a w Niemczech 3 250 euro (ok. 13 500 zł). Na Fiata Pandę o wartości 30 600 zł Polak musi więc odkładać przez ponad 13,5 miesięca, a Niemiec płacący u siebie za to auto 8 590 euro (ok. 36 tys.) – niecałe 3 miesiące. W naszym kraju na najtańszego Opla Astrę III za 61 250 zł trzeba mozolnie zbierać przez 27 miesięcy, a w Niemczech przez 4,7 miesiąca. Auto to kosztuje bowiem u naszych zachodnich sąsiadów 15 200 euro (ok. 63 000 zł).

 

Mimo to, w naszym kraju nadal trwa proces podnoszenia cen nowych samochodów, który traktuje się jako oczywisty i naturalny. Jesteśmy za harmonizacją cen pod warunkiem, że równolegle przebiegała będzie harmonizacja naszych zarobków. A na to, jakoś się nie zanosi.

 

Czas oszczędzania na niektóre samochody w Niemczech i w Polsce

 

Marka i model

Cena

w Niemczech

(euro)

Cena w Polsce

(zł)

Czas

oszczędzania

w Niemczech

(w miesiącach)

Czas

oszczędzania

w Polsce

(w miesiącach)

Fiat Panda 1,1

8 590

30 600

2,6

13,5

Mercedes-Benz C 220 CDI

30 682

148 600

9,4

65,5

Mercedes-Benz S 400 CDI

79 576

420 600

24,5

185,3

Toyota Corolla 3 d 1,4 l

14 550

56 000

4,5

24,7

Toyota Avensis 4d 1,8 l

21 400

82 000

6,6

36,1

VW Polo 3 d 1,4/75 KM

12 550

46 840

3,9

20,6

VW Golf 3 d 1,4/75 KM

15 325

60 940

4,7

26,8

Skoda Fabia 5 d 1,2 /55 KM

9 990

37 390

3,1

16,5

Skoda Fabia 5 d 1,4 l/75 KM

11 090

42 590

3,4

18,8

Ford Fusion 1,4/80 KM

13 475

42 210

4,2

18,6

Ford Mondeo 4 d 1,8 l/110 KM

20 700

69 710

6,4

30,7

Renault Megane 5 d 1,4 l/82 KM

14 690

57 100

4,5

25,2

Renault Megane 5 d 1,5 dCi/82 KM

16 100

63 400

4,9

27,9

Renault Scenic 1,4/98 KM

17 600

69 400

5,4

30,6

Renault Scenic 1,5 dCi/82 KM

18 600

74 300

5,7

32,7

Opel Astra III  5 d 1,4 l/90 KM

15 200

61 250

4,7

27,0

                                                                                                           

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości