Co jest dozwolone przy tuningu auta?

Mariusz Michalak
Fot: Magdalena Kras
Fot: Magdalena Kras
Sportowy wydech, duży spojler i kilkadziesiąt koni mechanicznych więcej pod maską. Tak niektórzy właściciele modyfikują swoje auta, aby dawały jeszcze więcej radości z jazdy i były obiektem westchnień innych kierowców. Zabierając się za tuning swoich „czterech kółek”, warto pamiętać, że niektóre z przeróbek mogą zostać zakwestionowane w czasie przeglądu technicznego lub policję podczas kontroli drogowej.
Fot: Magdalena Kras
Fot: Magdalena Kras

Bardzo często tuning wielu właścicielom aut nasuwa negatywne skojarzenia i nierzadko jest powodem do żartów. Profesjonalnie wykonany m.in. podnosi parametry techniczne auta, a w wielu przypadkach sprawia też, że samochód prezentuje się atrakcyjniej pod względem wizualnym.

Tuning mechaniczny i optyczny
Wyróżnić możemy dwa podstawowe rodzaje tuningu: tuning mechaniczny i optyczny. Do pierwszego z nich możemy zaliczyć modyfikacje silnika (chiptuning), układu napędowego czy paliwowego, a także podwozia, które sprawiają, że polepszają się parametry techniczne auta oraz właściwości jezdne. Takie modyfikacje powodują chociażby zwiększenie mocy pojazdu, co z kolei przekłada się na lepsze przyspieszenie oraz większą prędkość maksymalną. Może to być m.in. montaż intercoolera, wymiana gaźnika, skrzyni biegów czy zamontowanie turbosprężarki. W celu zapewnienia lepszej przyczepności możemy np. wzmocnić hamulce, założyć felgi z lekkiego stopu i obniżyć zawieszenie. Możemy również zamontować elementy poprawiające bezpieczeństwo jak np.: klatkę, która zapobiega zgnieceniu przedziału pasażerskiego, oraz 5-punktowe pasy bezpieczeństwa. Natomiast celem tuningu optycznego, jak sama nazwa wskazuje, jest zmienienie wyglądu samochodu oraz wyróżnienie go z masy innych aut. Taka zmiana często jest odzwierciedleniem panującej mody lub upodobań właściciela.

Koszty
– W każdej kategorii produktowej naszej oferty znajduje się bardzo duży przedział cenowy. Przykładowo ceny pełnego pakietu aerodynamicznego zaczynają się od ok 10 tys. zł, a kończą na ponad 100 tys. zł. Tak samo jest z felgami. Mamy w swojej ofercie obręcze za 1500 zł/szt., a także za 10 tys. zł/szt. Tak więc można powiedzieć, że ograniczeniem jest tutaj tylko i wyłącznie fantazja i zasobność portfela klienta. Jak na razie największe zainteresowanie mamy na modyfikacje w cenie do 20 tys. zł – wyjaśnia Marcin Unton z firmy tuningowej UNT Design & Performance. Dodaje, że kwota tuningu najczęściej oscyluje w okolicach 10% wartości nowego auta. – Bardzo duże zainteresowanie mamy sportowymi układami wydechowymi. Dla wielu osób seryjny dźwięk silnika jest stanowczo niewystarczający i szukają czegoś więcej – stwierdza Marcin Unton.
 
Ważne akty prawne
Jeśli dysponujemy odpowiednimi środkami finansowymi i posiadamy wizję tego co chcemy zmienić w naszym aucie, warto sięgnąć do kilku dokumentów. Ogólne wymogi techniczne jakie powinien spełniać pojazd uczestniczący w ruchu znajdują się w art. 66 ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908 z późn. zm.). Szczegółowe warunki techniczne dla określonych rodzajów pojazdów są opisane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003r. Nr 32 poz. 262 z późn. zm.). Warto także zajrzeć do rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (DzU z 2003 r., nr 227, poz. 2250 z późn. zm.).

Homologacja i odpowiednie właściwości
Polskie prawo nie zabrania zatem tuningowania auta, ale określa wymogi jakie musi spełniać każdy pojazd. Tuning samochodów jest dopuszczalny pod warunkiem jednak, że tuningowane elementy wyposażenia pojazdu posiadają stosowną homologację, a ponadto właściwości tych urządzeń odpowiadają szczegółowym warunkom technicznym. Co to oznacza? Na przykładzie tylnych lamp zespolonych, można powiedzieć, że w pojeździe mogą być zamontowane lampy np. o innym kolorze klosza, aniżeli fabryczny pod warunkiem, że wstawiona lampa spełnia wymogi homologacyjne, a właściwości świetlne ujęte w szczegółowych przepisach są zachowane. Prawo naruszymy, jeśli zamontujemy w aucie  dodatkowe lampy, diody itp. wysyłające światło barwy niebieskiej. Katalog lamp w które pojazd może być wyposażony jest ściśle określony i zamknięty.

Pamiętajmy, że homologacja odnosi się zawsze do produkcji seryjnej pojazdów. Jeśli w pojeździe wprowadzone zostały już zmiany, wtedy poszczególne elementy potencjalnie mogą do siebie nie pasować.

Zapewnienie widoczności
Auto nie powinno zagrażać bezpieczeństwu osób nim jadących i innym uczestnikom ruchu drogowego. Nie może także powodować nadmiernego hałasu i wydzielać szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym normy oraz niszczyć drogi. Kierowca powinien mieć natomiast zapewnione dostateczne pole widzenia. Tyle z ogólnych informacji, a jak wygląda to w praktyce?

Zacznijmy od odpowiedniej widoczności. Przednie szyby pojazdu powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 75%, natomiast przednie boczne nie mniejszy niż 70%. Trzeba jednak uwzględnić, że w wielu przypadkach szyby pojazdów są już częściowo przyciemnione i naklejenie folii, choćby o parametrach dopuszczalnych, może spowodować wzrost ograniczenia przepuszczalności do wartości przekraczającej określone wskaźniki.

Zmieniając lusterka boczne, należy pamiętać, że muszą one gwarantować odpowiednią widoczność do tyłu. W tym miejscu warto zaznaczyć, że tego wymogu nie spełniają lusterka, które przeznaczone są np. na rynek angielski.

A może nowe felgi lub zderzaki?
Wielu z właścicieli, którzy zdecydowali się na tuning optyczny, montują nowe felgi i opony. W tym przypadku powinni pamiętać, aby nie wystawały one poza obrys pojazdu. Dopuszczalna głębokość bieżnika opony wynosi natomiast 1,6 mm. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, zderzaki powinny być wytrzymałe i dobrze zamontowane. Nie mogą posiadać ostrych krawędzi oraz powodować niebezpieczeństwa zaczepienia innych pojazdów. Muszą być tak dobrane, aby w przypadku ewentualnego wypadku były bezpieczne dla pieszych.

Prawidłowy wydech, tablice rejestracyjne oraz oświetlenie
Poddając modyfikacjom układ wydechowy należy zwrócić uwagę, aby był on zakończony tłumikiem, a wylot rury wydechowej nie był skierowany w prawą stronę. Tablica rejestracyjna musi być przymocowana do pojazdu w widocznym miejscu. Wysokość położenia dolnej krawędzi tablicy nad ziemią nie może być mniejsza niż 0,30 m, a górnej nie większa niż 1,20 m. Nie należy zapominać, że powinna być ona oświetlona białym światłem, które pada właśnie na tablicę oraz nie oślepia innych uczestników ruchu. Jeśli jesteśmy już przy kwestii świateł, to zabronione jest umieszczanie elementów, które zmniejszają jego natężenie lub zmieniają jego barwę. W reflektorach przeznaczonych do zwykłych żarówek nie montujmy lamp ksenonowych.

Zachowaj umiar
Decydując się na tuning auta, przede wszystkim powinniśmy pamiętać o bezpieczeństwie oraz zachować zdrowy rozsądek. Tuningowane elementy wyposażenia pojazdu muszą posiadać stosowną homologację, a właściwości tych urządzeń muszą odpowiadać szczegółowym warunkom technicznym. Jeśli policjant podczas kontroli stwierdzi niezgodność z dopuszczalną normą, grozi nam utrata dowodu rejestracyjnego i mandat karny do 500 zł.  

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty