Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Co jest dozwolone przy tuningu auta?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot: Magdalena Kras Sportowy wydech, duży spojler i kilkadziesiąt koni mechanicznych więcej pod maską. Tak niektórzy właściciele modyfikują swoje auta, aby dawały jeszcze więcej radości z jazdy i były obiektem westchnień innych kierowców. Zabierając się za tuning swoich „czterech kółek”, warto pamiętać, że niektóre z przeróbek mogą zostać zakwestionowane w czasie przeglądu technicznego lub policję podczas kontroli drogowej.

Fot: Magdalena KrasBardzo często tuning wielu właścicielom aut nasuwa negatywne skojarzenia i nierzadko jest powodem do żartów. Profesjonalnie wykonany m.in. podnosi parametry techniczne auta, a w wielu przypadkach sprawia też, że samochód prezentuje się atrakcyjniej pod względem wizualnym.

Tuning mechaniczny i optyczny
Wyróżnić możemy dwa podstawowe rodzaje tuningu: tuning mechaniczny i optyczny. Do pierwszego z nich możemy zaliczyć modyfikacje silnika (chiptuning), układu napędowego czy paliwowego, a także podwozia, które sprawiają, że polepszają się parametry techniczne auta oraz właściwości jezdne. Takie modyfikacje powodują chociażby zwiększenie mocy pojazdu, co z kolei przekłada się na lepsze przyspieszenie oraz większą prędkość maksymalną. Może to być m.in. montaż intercoolera, wymiana gaźnika, skrzyni biegów czy zamontowanie turbosprężarki. W celu zapewnienia lepszej przyczepności możemy np. wzmocnić hamulce, założyć felgi z lekkiego stopu i obniżyć zawieszenie. Możemy również zamontować elementy poprawiające bezpieczeństwo jak np.: klatkę, która zapobiega zgnieceniu przedziału pasażerskiego, oraz 5-punktowe pasy bezpieczeństwa. Natomiast celem tuningu optycznego, jak sama nazwa wskazuje, jest zmienienie wyglądu samochodu oraz wyróżnienie go z masy innych aut. Taka zmiana często jest odzwierciedleniem panującej mody lub upodobań właściciela.

Koszty
– W każdej kategorii produktowej naszej oferty znajduje się bardzo duży przedział cenowy. Przykładowo ceny pełnego pakietu aerodynamicznego zaczynają się od ok 10 tys. zł, a kończą na ponad 100 tys. zł. Tak samo jest z felgami. Mamy w swojej ofercie obręcze za 1500 zł/szt., a także za 10 tys. zł/szt. Tak więc można powiedzieć, że ograniczeniem jest tutaj tylko i wyłącznie fantazja i zasobność portfela klienta. Jak na razie największe zainteresowanie mamy na modyfikacje w cenie do 20 tys. zł – wyjaśnia Marcin Unton z firmy tuningowej UNT Design & Performance. Dodaje, że kwota tuningu najczęściej oscyluje w okolicach 10% wartości nowego auta. – Bardzo duże zainteresowanie mamy sportowymi układami wydechowymi. Dla wielu osób seryjny dźwięk silnika jest stanowczo niewystarczający i szukają czegoś więcej – stwierdza Marcin Unton.
 
Ważne akty prawne
Jeśli dysponujemy odpowiednimi środkami finansowymi i posiadamy wizję tego co chcemy zmienić w naszym aucie, warto sięgnąć do kilku dokumentów. Ogólne wymogi techniczne jakie powinien spełniać pojazd uczestniczący w ruchu znajdują się w art. 66 ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908 z późn. zm.). Szczegółowe warunki techniczne dla określonych rodzajów pojazdów są opisane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003r. Nr 32 poz. 262 z późn. zm.). Warto także zajrzeć do rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (DzU z 2003 r., nr 227, poz. 2250 z późn. zm.).

Homologacja i odpowiednie właściwości
Polskie prawo nie zabrania zatem tuningowania auta, ale określa wymogi jakie musi spełniać każdy pojazd. Tuning samochodów jest dopuszczalny pod warunkiem jednak, że tuningowane elementy wyposażenia pojazdu posiadają stosowną homologację, a ponadto właściwości tych urządzeń odpowiadają szczegółowym warunkom technicznym. Co to oznacza? Na przykładzie tylnych lamp zespolonych, można powiedzieć, że w pojeździe mogą być zamontowane lampy np. o innym kolorze klosza, aniżeli fabryczny pod warunkiem, że wstawiona lampa spełnia wymogi homologacyjne, a właściwości świetlne ujęte w szczegółowych przepisach są zachowane. Prawo naruszymy, jeśli zamontujemy w aucie  dodatkowe lampy, diody itp. wysyłające światło barwy niebieskiej. Katalog lamp w które pojazd może być wyposażony jest ściśle określony i zamknięty.

Pamiętajmy, że homologacja odnosi się zawsze do produkcji seryjnej pojazdów. Jeśli w pojeździe wprowadzone zostały już zmiany, wtedy poszczególne elementy potencjalnie mogą do siebie nie pasować.

Zapewnienie widoczności
Auto nie powinno zagrażać bezpieczeństwu osób nim jadących i innym uczestnikom ruchu drogowego. Nie może także powodować nadmiernego hałasu i wydzielać szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym normy oraz niszczyć drogi. Kierowca powinien mieć natomiast zapewnione dostateczne pole widzenia. Tyle z ogólnych informacji, a jak wygląda to w praktyce?

Zacznijmy od odpowiedniej widoczności. Przednie szyby pojazdu powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 75%, natomiast przednie boczne nie mniejszy niż 70%. Trzeba jednak uwzględnić, że w wielu przypadkach szyby pojazdów są już częściowo przyciemnione i naklejenie folii, choćby o parametrach dopuszczalnych, może spowodować wzrost ograniczenia przepuszczalności do wartości przekraczającej określone wskaźniki.

Zmieniając lusterka boczne, należy pamiętać, że muszą one gwarantować odpowiednią widoczność do tyłu. W tym miejscu warto zaznaczyć, że tego wymogu nie spełniają lusterka, które przeznaczone są np. na rynek angielski.

A może nowe felgi lub zderzaki?
Wielu z właścicieli, którzy zdecydowali się na tuning optyczny, montują nowe felgi i opony. W tym przypadku powinni pamiętać, aby nie wystawały one poza obrys pojazdu. Dopuszczalna głębokość bieżnika opony wynosi natomiast 1,6 mm. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, zderzaki powinny być wytrzymałe i dobrze zamontowane. Nie mogą posiadać ostrych krawędzi oraz powodować niebezpieczeństwa zaczepienia innych pojazdów. Muszą być tak dobrane, aby w przypadku ewentualnego wypadku były bezpieczne dla pieszych.

Prawidłowy wydech, tablice rejestracyjne oraz oświetlenie
Poddając modyfikacjom układ wydechowy należy zwrócić uwagę, aby był on zakończony tłumikiem, a wylot rury wydechowej nie był skierowany w prawą stronę. Tablica rejestracyjna musi być przymocowana do pojazdu w widocznym miejscu. Wysokość położenia dolnej krawędzi tablicy nad ziemią nie może być mniejsza niż 0,30 m, a górnej nie większa niż 1,20 m. Nie należy zapominać, że powinna być ona oświetlona białym światłem, które pada właśnie na tablicę oraz nie oślepia innych uczestników ruchu. Jeśli jesteśmy już przy kwestii świateł, to zabronione jest umieszczanie elementów, które zmniejszają jego natężenie lub zmieniają jego barwę. W reflektorach przeznaczonych do zwykłych żarówek nie montujmy lamp ksenonowych.

Zachowaj umiar
Decydując się na tuning auta, przede wszystkim powinniśmy pamiętać o bezpieczeństwie oraz zachować zdrowy rozsądek. Tuningowane elementy wyposażenia pojazdu muszą posiadać stosowną homologację, a właściwości tych urządzeń muszą odpowiadać szczegółowym warunkom technicznym. Jeśli policjant podczas kontroli stwierdzi niezgodność z dopuszczalną normą, grozi nam utrata dowodu rejestracyjnego i mandat karny do 500 zł.  

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • bryan (gość)

    Plagą jest używanie blado-niebieskawych podświetleń tablic rejestracyjnych nie tylko u prywaciarzy ale i na tirach, autokarach po to by znacznie komuś utrudnić odczyt numerów rejestracyjnych (ostatnio widziałem takie oświetlenia w komunikacji miejskiej MPK w Krakowie, że aż dziw, że ktoś pozwolił "wypuścić" w trasę autobusy - niepojętne). Jak ktoś upiera na niebieskawe diody to powinno być białawe diody a policja przymyka na to oczy na potęgę). W Austrii zwracają na to uwagę i nie liczcie, że ujdzie wam to na sucho u nich. Moje kamery z trudem dają rady odczytać na tryb nocny tylko "zmuszone" na tryb podczerwieni na tablice oświetlone takim oświetleniem o którym mowa bądź tablic nieoświetlonych bądź oświetlone np. jedną żarówką na fragmencie tablicy. To powinno być surowe karane na niemal równi za brak tablic w poruszaniu się na drodze.

  • gregor (gość)

    Ja jestem zwolennikiem tuningu pod warunkiem ze miesci sie w granicach dobrego smaku.tuning mechaniczny i elektroniczny to podstawa.warto uwolnic troszke koni z rezerw silnika.co do optyki jestem raczej sceptyczny gdy widze auta pokryte lopatami z plastiku z allegro:)natomiast fajnie wygladaja homologowane tylne lampy led.

  • Społ.EkoRzecznik (gość)

    artykuł NIE odpowiedział na pytanie zasadnicze : jaka jest prawna granica tuningu? czy są to ogólne wymagania PORD czy homologacja określonego modelu ? Opcja 2ga oznacza całkowity zakaz tuningu.---- Przykład: zamieniłem sobie w osobówce oryginalną tylną lampę pozycyjną na uniwersalną lampę tego typu homologowaną do poj. samochodowych (oczywiście zamocowaną zgodnie z wymogami pord ) i to zostało zakwestionowane zarówno przez policję (bez podania podstawy prawnej ) jak i przez diagnostę (bo "dostał instrukcję z góry by nie przepuszczać żadnych przeróbek" ). Jest tu jakiś mądry co znajdzie jakiegoś przepisa ?

  • bryan (gość)

    O ile dobrze pamiętam można sprawdzić w urzedzie do spraw homologacji bo tam jest rejestr tzn.musi widnieć nr.rejestru na zakwestionowanym przez policję czy diagnostę i z tego co wiem, że jak ktoś zmienia w aucie poza homologacją producenta auta może otrzymać z tego urzędu dokument dopuszczenia części tuningu do ruchu na terenieUEa wiem stąd, że przypadkowo miałem zwykłą rutynową kontrolę drogówki wraz z innym kierowcą i tamtemu drugi policjant zakwestionował przednie kierunkowskazy w samo w sobie na zmienionym kształcie tuningowanego grilla z sportowym zderzakiem i na nim były co prawda przepisowe umieszczone kierunkowskazy i ów tamten kierowca pokazał dokument z urzędu w tej sprawie i kategorycznie odmówił mandatu, policja zabrała dowód rejestracyjny, a ten otrzymał numery służbowe patrolu zapowiadając zaskarżenie do przełożonych i sądu. Policjanci między sobą się naradzali i przez radio po czym oddali dokumenty kierowcy i odjechał. Chyba pokazuje to niewiedza drogówki ew.diagnosty.

  • bryan (gość)

    A teraz do gregor - co do uwolnienia trochę KM wcale dobrze nie służy silnikowi zwłaszcza na maksa nie mówiąc jak ktoś to robi niechlujnie... de facto jazda z uwolnionymi koniami mechanicznymi wiąże się z tym, że nie można stale kręcić na wysokie obroty silnika, albo ciągnąć ciężką przyczepę czy jezdzić szybko na górskich wzniesieniach i hamowania silnikiem (jeśli chodzi o ingerencję elektroniczną a na filtry to co innego ale nie daje zbyt wymiernych korzyści co do kosztów). Tak czy siak doprowadza też do zwiększonego zużycia paliwa i skróceniu żywotności silnika, turbiny itd. Z doświadczenia wiem, że na zdrowy rozum nie warto i zadać pytanie na co ci to, chcesz wygrać na torze to proszę bardzo - kosztowna zabawa, lepiej kup auta np. typu RS, ST itd. Dodam, gigantyczne spoilery zderzaka przedniego bardzo utrudniają prawidłowe chłodzenie przednich tarcz hamulcowych nawet te wentylowane profesional co jest praktykowaną głupotą na całego (nawet bdb.Brendo potrafią b.szybko wyzionąć ducha)

  • gregor (gość)

    Chiptuning profesjonalnie przeprowadzony nie zwieksza apetytu na paliwo ani nie przyspiesza zuzycia silnika.oczywiscie wszystko trzeba robic z glowa.i mapa musi byc pisana pod konkretny egzemplarz.a wyniki tuningu zweryfikowane na hamowni i potwierdzone wykresem z krzywa momentu obrotowego.chyba jeszcze nie tuningowales elektronicznie.to jest przyszlosc motoryzacji czy chcemy czy nie.a co robia takie firmy jak vw lub ford?to tez swego rodzaju tuning.z tych samych jednostek wyciagaja coraz bardziej potezne moce z coraz to mniejszych pojemnosci.to jest norma w dzisiejszych czasach.a jak z silnika 1.9 tdi wycisniemy 20-30 km to uwierz mi przy normalnej codziennej jezdzie nic mu sie nie stanie:)to samo z 1.8 T.polecam ci brayan chiptuning.A w epoce "downzingu" takie silniki jakie sa w ST cz FR to sa wypociny z malych pojemnosci.i nie sa one bardziej trwale od tych po chiptuningu.pozdrawiam

  • michał (gość)

    Witam a jeżeli chciał bym do mojego bmw e34 dodać orurowanie zderzaka to jest to dozwolne ?

  • no to tak (gość)

    Optyczny tuning, a co to teleskop je czy samochod. WIZUALNY NIE OPTYCZNY

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości