Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Co osłabia akumulator?

Data publikacji: Autor: Maciej Fabijański

Fot. Archiwum Utrata ładunku elektrycznego w akumulatorze jest normalnym zjawiskiem, ale mogą się za tym kryć także inne przyczyny.

Fot. Archiwum Samoczynne rozładowanie akumulatora, który nie jest obciążony żadnym odbiornikiem , nazywa się samowyładowaniem. Zjawisku temu sprzyjają różne czynniki takie jak, zanieczyszczenia na powierzchni akumulatora oraz elektrolitu, czy uszkodzenia tzw. separacji międzypłytowej. Dzienna utrata ładunku elektrycznego w klasycznym akumulatorze kwasowo-ołowiowym potrafi sięgać nawet do 1,5 % jego pojemności. Producenci akumulatorów nowszej generacji ograniczają stopień samowyładowania m.in. przez zmniejszenie ilości antymonu w płytach ołowianych lub zastąpienie go wapniem. Niemniej jednak akumulator nieeksploatowany traci z czasem zgromadzony wewnątrz ładunek elektryczny i dlatego wymaga okresowego doładowania.

To samo dotyczy akumulatora pozostawionego w samochodzie na dłuższy postój. W tym jednak przypadku oprócz zjawiska samowyładowania sporą utratę energii elektrycznej może także wywoływać włączony jakiś odbiornik. Rozładowanie akumulatora przez tzw. prąd upływu  powodowane bywa również  przez uszkodzone jakieś urządzenie elektroniczne np. układ alarmu.

Niedoładowanie akumulatora może nastąpić także podczas jazdy z winy np. nieprawidłowo działającego regulatora napięcia lub niedomagania samego alternatora. Ryzyko niedostatecznego ładowania samochodowej baterii stwarza również jazda na krótkich odcinkach, zwłaszcza tych pokonywanych z małą prędkością i częstymi postojami (np. z powodu sygnalizacji świetlnej, czy ulicznych korków). To zagrożenie rośnie jeśli jeszcze w tym czasie  oprócz włączonych obowiązkowych świateł korzysta się  z innych odbiorników takich, jak wycieraczki, dmuchawa, ogrzewanie tylnej szyby, czy radio.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • na zdjeciu macie chinczyka - zmieńcie to ; / (gość)

    Akumulator osłabia dolewanie elektroilitu. - Kwas który jest w akumulatorze w zasadzie (bo paruje) nie paruje- chodzi o znikome ilości) a elektrolit to mieszanina wody i kwasu siarkowego. DOLEWAJĄC ELEKTROLITU ZMNIEJSZAMY POJEMNOSĆ AKUMULATORA! dolweamy wody destylowanej

  • raf (gość)

    Widzę, że "zdolny" Pan na zdjęciu, zdejmuje jako drugą albo zakłada klemę ujemną jako pierwszą,

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości