Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Co stuka w benzynie?

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Fot. archiwum: Producent samochodu określa liczbę oktanową benzyny, którą należy używać dla danego silnika. Jednak skład chemiczny benzyn o tej samej liczbie oktanowej może być inny u różnych dostawców paliw. Benzyny mające podobną nazwę handlową i jednakową liczbę oktanową mogą dawać nieco inne efekty przy ostrej, sportowej jeździe.

Fot. archiwum: Producent samochodu okre¶la liczbê oktanow± benzyny, któr± nale¿y u¿ywaæ dla danego silnika. Jednak sk³ad chemiczny benzyn o tej samej liczbie oktanowej mo¿e byæ inny u ró¿nych dostawców paliw.

 

Benzyny są mieszaninami związków węgla i wodoru zawierających od 5 do 12 atomów węgla w cząsteczce. Benzyny surowe otrzymane bezpośrednio z przerobu ropy poddaje się uszlachetnianiu, aby otrzymać różne paliwa przeznaczone do dystrybucji handlowej.

 

Jednym z najważniejszych wskaźników charakteryzujących zachowanie się benzyn podczas spalania w silniku jest liczba oktanowa. Wskazuje ona w jakim stopniu paliwo jest odporne na spalanie detonacyjne. Niektóre z nich zawierają więcej lekkich frakcji węglowodorów. Te frakcje mają niższą liczbę oktanową i przy gwałtownym dodawaniu gazu powodują spalanie stukowe.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Komentarze

  • fv (gość)

    ... i to właśnie dlatego należy wlewać do baku paliwo dokładnie takie, jakie zaleca producent. Względnie zmodyfikować kąt wyprzedzenia zapłonu odpowiednio do mieszanki ;P

  • Edi (gość)

    Jeśli chodzi o stukanie to w moim aucie tez cos stuka ale nie wiem co. Przy osiągamiu 90km/h kierownia zaczyna drżyć i słyszę stukania podobne do hałasu gdy złapiemy gumę. Co to może być?

  • kupiasz (gość)

    moze kupa?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości