Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Co tak stuka?

Data publikacji: Autor: Grzegorz Burda

Fot. Grzegorz Burda: Powodem głośnej pracy łańcucha może być uszkodzony napinacz lub zbyt małe ciśnienie oleju. Stuki w silniku nigdy nie wróżą niczego dobrego i niestety są sygnałem, że w najbliższym czasie czekają nas spore wydatki.

Aby były jak najmniejsze trzeba postawić właściwą diagnozę.

 

Silnik jest bardzo złożonym mechanizmem i miejsc usterek jest w nim bardzo dużo. Jedną z oznak uszkodzenia są stuki, które nie kwalifikują się do normalnych hałasów pracy silnika. Gdy uruchamiamy zimny silnik poziom hałasu jest znacznie większy niż wówczas, gdy jednostka jest Fot. Grzegorz Burda: Powodem głośnej pracy łańcucha może być uszkodzony napinacz lub zbyt małe ciśnienie oleju. nagrzana do temperatury pracy. Tak jest w przypadku silników wysokoprężnych, które po uruchomieniu odznaczają się niską kultura pracy. Jest to normalny objaw i nie należy się tym przejmować. Natomiast gdy kilka lub kilkanaście sekund, albo aż do wstępnego nagrzania silnika słychać metaliczne pukanie w okolicy pokrywy zaworów, świadczy to o uszkodzeniu popychaczy hydraulicznych. Powodem takiego stanu może być też niewłaściwy lub dawno nie wymieniany olej. Takie stukanie może być również słychać, gdy nie ma hydraulicznej regulacji. Wówczas trzeba wyregulować luzy zaworowe. Czynność ta kosztuje od 30 do 500 zł, w zależności od komplikacji.

 

Niestety może się okazać, że przyczyną stuków w okolicy pokrywy zaworów jest uszkodzony wałek rozrządu, a ściślej krzywki otwierające zawory. Nowy wałek kosztuje sporo, więc można się pokusić o regenerację (30 do 50 zł za krzywkę) lub zakup używanego.

Fot. Grzegorz Burda: Zbyt duże luzy zaworowe lub uszkodzone popychacze hydrauliczne są źródłem dużego hałasu. Metaliczne stuki mogą się również pojawić przy nagrzanym silniku. Jeśli występują przy obciążeniu i niskich prędkościach obrotowych, jest to spalanie stukowe, które pojawia się w silniku benzynowym zasilanym złym paliwem lub gdy nieprawidłowy jest kąt wyprzedzenia zapłonu. Również pod obciążeniem i to niezależnie czy silnik jest nagrzany czy nie, dają znać o sobie panewki i sworzeń tłokowy. Dźwięk będzie głuchy i stłumiony i będzie bardziej wyraźny pod obciążeniem, natomiast po puszczeniu nogi z pedału gazu zupełnie zniknie. Sworzeń będzie słychać wyżej, natomiast panewki w dole silnika. Fot. Grzegorz Burda: Uszkodzone krzywki wałka rozrządu będą powodować duży hałas.

Diagnoza jest bardzo trudna, ze względu na duży hałas jaki wytwarza silnik. Dużą pomoc przyniesie stetoskop, którym można precyzyjnie osłuchać silnik.

 

Również napęd rozrządu może hałasować. Zużyty łańcuch będzie powodował charakterystyczne szeleszczenie. Nie należy od razu przystępować do wymiany łańcucha, gdyż powodem głośnej pracy może być uszkodzony napinacz lub zbyt małe ciśnienie oleju, które ma decydujący wpływ na stopień napięcia łańcucha.

 

Różne hałasy mogą pochodzić także od urządzeń pomocniczych, łożysk napinaczy, czy luźnych pasków klinowych. Ale dźwięki te są dość charakterystyczne, więc dobry mechanik nie powinien mieć trudności z postawieniem właściwej diagnozy.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • volsmagel

    tak! jak powiada "redahtor" i inny gupek -jAdas- jak silnik stuka- bo ma za niskooktanowe paliwo do swoich nastawow to trzeba mu :"opoznioc zaplon"!!he!he! ale ja jak widze- jakim syfem -zaniedbanym jezdzi przecietny idiocik w komunie PL/to dziwi mnie ze tam wogole cokolwiek jezdzi ( chocby widzac,ze Olej w silniku zmieniaja co 15 tys km..?? he!he! Ino tak dalej - bo shruty w komunie sa niezapchane!

  • marjel 11

    Pan GB dobrze wie co pisze i brak w jego poradach błędów! BURUSVAGEL - nie masz pojęcia o co chodzi w silniku o ZI!!! Zwiększaj se ten kąt wyprzedzenia zapłony i niech ci tłoki i panewki korbowodem wyjdą :> A o stan Polskiego oleju silnikowego to niech jUeSejAk się nie martwi. Każdy dba o swój samochodzik jak to uważa za stosowne.

  • Wioleta

    Mam prośbę:zanim przyciśniecie "wyślij" to przeczytajcie jeszcze raz co napisaliście,bo czasem to wszystko jest bez składu i ładu.

  • H2O

    Burus, albo się naucz kulturalnie odzywac albo znajdź inne forum!!! Jeśli masz coś do powiedzenia to wysil się na odpowiednie słownictwo! Czy też wiek powoduje że nie możesz się wyżyć w inny sposób i tylko potrafisz rzucać mięsem klikając na klawiaturze. Może spróbuj bardziej ekstremalnych doznań wyzywając na ulicy ludzi. Zobaczymy co się stanie...

  • Sagitari

    Pan Burus oprócz swojej wiedzy mógłby również popisać się nieco bardziej poprawną polszczyzną. Poza tym zwroty typu "syfem -zaniedbanym jezdzi przecietny idiocik w komunie PL" albo "dziwi mnie ze tam wogole cokolwiek jezdzi ( chocby widzac,ze Olej w silniku zmieniaja co 15 tys km..??" - to chyba jakaś pomyłka. Wielu z nas to przeciętni użytkownicy niemłodych już aut, ale nie znaczy to, że jeździmy w Polsce jakimś "syfem". Dbam o swój samochód, olej wymieniam co 6 - 7 tyś. km. Nie słyszałem też, żeby ktoś z moich znajomych piłował silnik na tym samym oleju więcej niż 10 tys. km

  • fricek (gość)

    niedawno kupiłem quada 125ccm i już coś zaczęło mi stukac w silniku.najmocniej na niskich obrotach.niemam pojecia co to moze byc.mugl by mi ktos pomuc w tej sprawie??? pozdrawiam.

  • krzysiek (gość)

    mam citroena C-5 2,0disel 2005 r i na zimnym silniku są stuki po zagrzaniu silnika stuki zanikają czy wie ktoś co to za objawy,będe wdzięczny

  • arni (gość)

    vols...czy jak mu tam - ależ z ciebie tępak!!!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości