Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Co trzeba sprawdzać w aucie, by uniknąć poważnych wydatków?

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Czytasz ostatnią stronę tego artykułu.
Patrz na kontrolki

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?Dzisiejsze samochody są tak naszpikowane elektroniką, że o wielu niedomaganiach informują natychmiast zapalając kontrolki na tablicy rozdzielczej. Po uruchomieniu zapłonu wokół zegarów na chwilę świecą się niemal wszystkie światełka, ale po chwili powinny zgasnąć. Po uruchomieniu silnika poza kontrolką świateł nie powinno świecić już nic. Poszczególne, palące się lampki mogą informować o:

Airbag, czyli poduszka powietrzna jeśli lampka nie gaśnie po uruchomieniu silnika, układ nie działa poprawnie. Świecenie może sygnalizować błąd uniemożliwiający otwarcie poduszki lub kurtyny w razie kolizji albo wynikać z problemu ze stykami przewodów odpowiedzialnych za podłączenie poduszek do układu. W samochodach powypadkowych, gdzie poduszki nie zostały wymienione kontrolka może świecić cały czas. O braku poduszek, albo awarii układu może świadczyć także nieaktywna kontrolka.      
Zarówno ciągłe świecenie się, jak i brak reakcji a przekręcenie kluczyka to znak, że układ jest nieaktywny i w razie wypadku poduszki się nie otworzą.

Akumulator – jeśli kontrolka nie gaśnie po uruchomieniu silnika, może sygnalizować kłopoty z ładowaniem, wynikające np. z awarii alternatora. Samochód nie przejedzie wówczas zbyt daleko, gdyż prądu wystarczy mu tylko do czasu całkowitego rozładowania baterii, czyli na naprawdę niewielki dystans.

ABS – problemy z układem wspomagającym awaryjne hamowanie. Najczęściej kontrolka sygnalizuje problem z czujnikiem ABS. W wielu samochodach stosuje się także osobną kontrolkę informującą o złym stanie klocków.Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?

Hamulec ręczny – czerwona kontrolka z wykrzyknikiem przypomina o zaciągniętym hamulcu ręcznym. Jeśli hamulec trzyma słabo, jego działanie w czasie jazdy może być dla kierowcy nieodczuwalne, ale podczas obrotu kół poszczególne elementy będą się nagrzewać i ścierać. Przed jazdą zawsze upewnij się, czy spuściłeś dźwignię do końca.

Temperatura silnika – na tablicy zegarów regularnie kontroluj w czasie jazdy temperaturę silnika. Jeśli jest wyższa niż 90 stopni Celsjusza, zatrzymaj samochód. Dopuszczając do przegrzania jednostki napędowej narazisz się na wysokie koszty remontu.

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?Check engine – najczęściej to żółta kontrolka z rysunkiem silnika. Może się pod nią kryć mnóstwo usterek, od błahych po bardzo poważne. W wielu samochodach po zapaleniu się tej lampki silnik przechodzi w tryb awaryjny, działa tylko z częścią mocy. Regularnie sprawdzaj, czy w czasie jazdy nie pali się w twoim aucie ta kontrolka. Jeśli tak, koniecznie zrób komputerową diagnostykę silnika.

Świeca żarowa – W niektórych samochodach pełni rolę podobną do „check engine”. Ale może sygnalizować także problemy z układem wtryskowym oraz oczywiście – świecami żarowymi.

EPC – kontrolka sygnalizująca problemy z pracą samochodu, wynikające m.in. z usterek elektroniki. Może zapalić się np. sygnalizując awarię świateł stopu albo czujnika temperatury cieczy chłodzącej. 

Płatki śniegu – np. Ford informuje w ten sposób o niskiej temperaturze na zewnątrz, ostrzegając przed śliską nawierzchnią. Dla własnego bezpieczeństwa warto sugerować się takimi informacjami.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Arek (gość)

    jak korzysta się z dobrego serwisu to oni powinni wiedzieć co sprawdzić i nie powinno to być na naszej głowie, ja jak auto do auto serwis wadowicka oddaje na przegląd to wiem, że zrobią wszystko tak żebym ja miał spokojną głowę, ostatnio na szczęście przegląd punto przeszło bez żadnych problemów

  • lukaszkrakow (gość)

    Niektórzy ludzie nie rozumieją, że mając auto trzeba o nie regularnie dbać i serwisować żeby służyło. Miałem przypadek gdzie na warsztat przyjechała kobieta z usterką szarpanie przy ruszaniu, gaśnięcie silnika. Zaleciłem wymianę świec zapłonowych, które były kompletnie zniszczone. Sama cewka zapłonowa zużywa się szybciej przez zaniedbanie w wymianie świec. Kobieta powiedziała, że się nie znam, ona tak jeździ od 8 lat i nic się nie działo i nie zgadza się na wymianę tych świec cytuję "po co skoro silnik odpala"

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości