Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Co trzeba sprawdzać w aucie, by uniknąć poważnych wydatków?

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca? Utrzymanie samochodu w dobrej kondycji wymaga od właściciela regularnej kontroli poziomu płynów eksploatacyjnych i innych parametrów oraz obserwacji zachowania pojazdu. O czym warto pamiętać?

Wiele codziennych czynności można wykonać bez wizyty w serwisie samochodowym. Poza obowiązkowym sprawdzaniem poziomu oleju silnikowego i innych płynów eksploatacyjnych, kierowca powinien także z uwagą patrzeć na kokpit. To tutaj samochód wyświetli informacje o usterkach i problemach, z którymi trzeba odwiedzić fachowca. Wraz ze Stanisławem Płonką, mechanikiem z Rzeszowa przypominamy najważniejsze obowiązki każdego kierowcy. 

Poziom oleju silnikowego

To najważniejsza czynność, którą kierowca powinien wykonywać regularnie. W przypadku nowych samochodów wystarczy raz na miesiąc-dwa, ale mając starsze auto, lepiej sprawdzać poziom oleju co dwa-trzy tygodnie. Oczywiście, jeśli silnik jest sprawny i nie zużywa nadmiernie oleju, albo ten z niego nie wycieka. Kontrola stanu najważniejszego w samochodzie smarowidła jest bardzo istotna, ponieważ jego niedobór to szybsze zużycie silnika, a krytycznie niski stan – niemal pewne zatarcie. Prawidłowe napełnienie silnika to trzy czwarte stanu widocznego na szabelce. Minimalne zużycie oleju to rzecz normalna, nawet najnowocześniejsze silniki potrafią spalić w cyklu od wymiany do wymiany nawet litr tego płynu.

Poziom i stan płynu hamulcowego

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?Płyn hamulcowy to niezwykle ważny element układu odpowiedzialnego za zatrzymywanie samochodu. To on odpowiada za przeniesienie siły hamowania z pedału na klocki. Aby układ hamulcowy działał poprawnie, płynu nie może brakować, bo doprowadzi to do zapowietrzenia hamulców. Dlatego tak ważna jest kontrola stanu, na podstawie poziomu wskazanego na zbiorniczku wyrównawczym. Ale ilość płynu to nie wszystko. Jego podstawową cechą jest temperatura wrzenia – im wyższa, tym lepiej. Większość dzisiejszych płynów fabrycznie wrze dopiero powyżej 220-230 stopni Celsjusza.

Ale ponieważ z biegiem czasu chłoną wodę, temperatura wrzenia spada, nawet niewielka ilość wody może obniżyć właściwości o 40-50 procent. Czym to grozi? Temperatura hamulców przewyższająca temperaturę wrzenia płynu może doprowadzić do powstania w układzie tzw. korków parowych, które obniżają skuteczność hamulców nawet o 100 procent. Dlatego kontrolę poziomu płynu zaleca się regularnie, raz w tygodniu, a wymianę co dwa lata, lub 40-50 tys. km. Dolewając płynu należy upewnić się, czym układ został zalany poprzednio. Na rynku mamy dostępne dwa rodzaje płynów – DOT-4 i R3. Nie wolno ich ze sobą mieszać. Stan płynu można sprawdzić w serwisie samochodowym, który dysponuje odpowiednim sprzętem. Jeśli układ nie jest zapowietrzony, płynu można dolać samodzielnie do zbiorniczka wyrównawczego. Temperaturę wrzenia płynu hamulcowego warto sprawdzić w serwisie przy okazji przeglądu samochodu przed i po zimie.

Poziom i stan płynu chłodzącego

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?Obok oleju, płyn chłodzący to niezwykle ważny składnik odpowiadający za poprawną pracę silnika. W zimie pozwala równomiernie zagrzać jednostkę napędową, latem zapobiega jej przegrzaniu. Wszystkim steruje termostat, który w zależności od temperatury cieczy otwiera lub zamyka mały i duży obieg. Niedobór płynu chłodniczego, szczególnie w upalne dni może szybko doprowadzić do przegrzania silnika, zaś nadmiar – do rozszczelnienia układu. Podobnie jak olej silnikowego, płynu chłodzącego w niewielkich dawkach także może ubywać. Dlatego zaleca się kontrole stanu przynajmniej raz w miesiącu. Większe ubytki mogą oznaczać np. kłopoty z głowicą. W lecie wielu kierowców ciągle zamiast płynu stosuje wodę destylowaną. Nie polecamy takich eksperymentów. Woda nie jest odporna na zagotowanie się, a jeśli przed zimą nie zmienimy jej na płyn, może zamarznąć w układzie i doprowadzić do pęknięcia przewodów, chłodnicy i głowicy silnika.

Zobacz także: Skoda Octavia w naszym teście

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Arek (gość)

    jak korzysta się z dobrego serwisu to oni powinni wiedzieć co sprawdzić i nie powinno to być na naszej głowie, ja jak auto do auto serwis wadowicka oddaje na przegląd to wiem, że zrobią wszystko tak żebym ja miał spokojną głowę, ostatnio na szczęście przegląd punto przeszło bez żadnych problemów

  • lukaszkrakow (gość)

    Niektórzy ludzie nie rozumieją, że mając auto trzeba o nie regularnie dbać i serwisować żeby służyło. Miałem przypadek gdzie na warsztat przyjechała kobieta z usterką szarpanie przy ruszaniu, gaśnięcie silnika. Zaleciłem wymianę świec zapłonowych, które były kompletnie zniszczone. Sama cewka zapłonowa zużywa się szybciej przez zaniedbanie w wymianie świec. Kobieta powiedziała, że się nie znam, ona tak jeździ od 8 lat i nic się nie działo i nie zgadza się na wymianę tych świec cytuję "po co skoro silnik odpala"

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości