Co zrobić, gdy nie działa ABS

Grzegorz Burda
Fot. Bosch
Fot. Bosch
Świecąca cały czas kontrolka ABS-u jest sygnałem, że układ jest uszkodzony i koniecznie musimy odwiedzić serwis. Ale wstępną diagnostykę możemy wykonać sami.

Świecąca cały czas kontrolka ABS-u jest sygnałem, że układ jest uszkodzony i koniecznie musimy odwiedzić serwis. Ale wstępną diagnostykę możemy wykonać sami, gdyż usterka może okazać się łatwa do wykrycia.

Przed każdym uruchomieniem silnika kontrolka ABS-u powinna świecić się, a następnie po kilku sekundach powinna zgasnąć. Jeśli kontrolka świeci się cały czas, albo zaświeci się podczas jazdy jest to sygnał, że układ jest niesprawny.

Fot. Bosch
Fot. Bosch

Dalszą jazdę można kontynuować, gdyż układ hamulcowy będzie działał tak jakby ABS-u nie było. Trzeba tylko pamiętać, że przy awaryjnym hamowaniu może dojść do zablokowania kół i w efekcie nastąpi brak sterowalności. Dlatego jak najszybciej należy zdiagnozować usterkę.

Układ ABS-u to przede wszystkim czujniki elektryczne, komputer i oczywiście moduł sterujący. Pierwszą czynnością, jaką powinniśmy zrobić, jest sprawdzenie bezpieczników. Jeśli są dobre kolejnym krokiem jest sprawdzenie połączeń, zwłaszcza tych w podwoziu i przy kołach. Przy każdym kole jest czujnik, który wysyła informacje do komputera o prędkości obrotowej każdego z kół.

Dla prawidłowego funkcjonowania czujników muszą być spełnione dwa czynniki. Czujnik musi być w odpowiedniej odległości od tarczy, a tarcza zębata musi mieć odpowiednią ilość zębów.
Może się zdarzyć, że przegub jest bez pierścienia i wówczas trzeba go przebić ze starego.

 

Podczas tej czynności może dojść do uszkodzenia lub nieprawidłowego nabicia i czujnik nie będzie zbierał informacji o prędkości koła. Również jeśli przegub nie będzie dobrze dobrany, odległość tarczy od czujnika będzie za duża i czujnik nie będzie "zbierał" sygnałów, a komputer odczyta to jako błąd. Czujnik może również wysyłać błędne informacje, jeśli będzie zabrudzony. Dotyczy to głównie aut terenowych. Również zbyt duża oporność czujnika np. wskutek korozji może być przyczyną usterki.

Zdarzają się także uszkodzenia (przetarcia) przewodów, dotyczy to zwłaszcza samochodów po wypadkach. ABS jest układem, od którego zależy nasze bezpieczeństwo, więc jeśli czujnik lub przewód jest uszkodzony należy go wymienić na nowy.

Kontrolka będzie się również świecić, jeśli cały układ będzie sprawny, a na jednej osi będą koła o innej średnicy. Wówczas komputer odczytuje cały czas różnicę prędkości obrotowej kół i taki stan również sygnalizuje jako usterkę. Także jazda z zaciągniętym hamulcem ręcznym może skutkować wyłączeniem się ABS-u.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty