Co to jest downsizing?

Jerzy Dyszy
Modny ostatnio w motoryzacji termin „downsizing” to w prostym tłumaczeniu „zmniejszanie wymiaru” dowolnej rzeczy. W technice motoryzacyjnej przyjęto, że określenie to odnosi się do zastępowania większego układu napędowego mniejszym o tych samych parametrach.

Zatem downsizingiem będzie zastąpienie czterolitrowego silnika V8 trzylitrową

Fot: Fiat
Fot: Fiat

jednostka turbodoładowaną w samochodzie luksusowym, wymiana wolnossącego dwulitrowego silnika czterocylindrowego na podwójnie doładowany 1.4 TSI w Volkswagenie czy zastąpienie klasycznego 1.4 FIRE przez dwucylindrowy 0.9 Twin Air w najnowszych Fiatach.

Nie należy mylić downsizingu z tzw. "rasowaniem" czy tuningowaniem silników, bo nie chodzi tu o podniesienie mocy maksymalnej, dopuszczalnych obrotów itp., ale o spowodowanie, że charakterystyka mniejszego silnika tłokowego (czasami także o zredukowanej liczbie cylindrów) będzie w praktyce taka sama jak jednostki większej, a mniej wysilonej.

**
CZYTAJ TAKŻE

Ekonomiczne Audi A3 Kolejna nagroda dla silnika TwinAir

**

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

Idea ta wynika ze specyfiki pracy tłokowego silnika spalinowego, którego sprawność (zdolność do przetwarzania energii zawartej w paliwie w użyteczną pracę) jest optymalna tylko w bardzo wąskim zakresie obrotów wału i przede wszystkim obciążeń. Samochód osobowy z "dużym" i "mocnym" silnikiem przez większość czasu wykorzystuje tylko ułamek maksymalnych parametrów silnika, pracując zwykle znacznie poniżej obciążeń pozwalających na efektywne wykorzystanie energii zużywanego paliwa i pokonując w dużej części swoje własne opory. Jednak samochody wyposaża się w takie silniki, bo podczas ostrego przyspieszania czy jazdy pod górę czasami potrzebne są ich pełne osiągi.

Downsizing każe zastosować w miejsce większej, klasycznej jednostki napędowej silnik o wyraźnie mniejszej pojemności skokowej, czasami o mniejszej liczbie cylindrów, lecz wyposażony w dodatkowe systemy, jak turbosprężarka lub kompresor, zmienne kąty i wzniosy rozrządu oraz bezpośredni wtrysk paliwa wraz z bardzo wysokim stopniem sprężania (w silnikach z zapłonem iskrowym). Zaletą takiego układu napędowego jest mniejsza masa, bardziej ekonomiczna praca, mniejsza emisja zanieczyszczeń w spalinach, często przy zachowaniu wysokich osiągów samochodu, a przede wszystkim przy wysokim momencie obrotowym dostępnym od umiarkowanych obrotów.

Praktycznych rozwiązań jest tu bardzo wiele, bo słowo "downsizing" nie określa żadnej szczególnej technologii, a tylko ogólną filozofię podejścia do budowy układu napędowego typowego samochodu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty