Corolla Verso kontra C4 Picasso

Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski: Samochód niewielu urzeka stylizacją nadwozia, bardziej jakością wykonania
Fot. Zdzisław Podbielski: Samochód niewielu urzeka stylizacją nadwozia, bardziej jakością wykonania
Prezentując tzw. minivany, czyli pojazdy osobowe o powiększonej przestrzeni użytecznej, często podkreślamy ich coraz większą popularność.

 

Takie samochody nadają się zwłaszcza do dalekich wyjazdów w szerszym gronie. Liczba

Fot. Zdzisław Podbielski: Samochód niewielu urzeka stylizacją nadwozia, bardziej jakością wykonania
Fot. Zdzisław Podbielski: Samochód niewielu urzeka stylizacją nadwozia, bardziej jakością wykonania

przewożonych osób może wynosić nawet 7, gdyż tylna część pojazdu jest uniwersalna, baga-żowo-osobowa, a dwa dodatkowe fotele chowane są w podłodze bagażnika.

Oba porównywane pojazdy są właśnie tego rodzaju samochodami. Powstały jako odmiany nadwoziowe bazowych modeli, na co wskazuje ich oznaczenie: Citroën C4 Picasso powstał z hatchbacka C4, natomiast Toyota Corolla Verso z hatchbacka Corolla.

 


Fot. Citroen: Nowoczesna bryła nadwozia z ogromną szybą przednią i interesująco rozwiązanymi przednimi słupkami dachu
Fot. Citroen: Nowoczesna bryła nadwozia z ogromną szybą przednią i interesująco rozwiązanymi przednimi słupkami dachu


Cechy szczególne

 

Wynikają z przeznaczenia tego rodzaju pojazdów, ale oprócz tego należy odnotować inwen-cję konstruktorów. Na przykład w Corolli Verso na desce rozdzielczej w miejsce klasycznej stacyjki, umieszczono przycisk "Start-Stop" do uruchomienia i "gaszenia" silnika. Oryginal-nie też podświetlono wskaźniki. Poza tym samochód japońskiej firmy prezentuje "toyotową poprawność", nieco mdławą, ale solidną jak pojazdy niemieckie.

Z kolei Citroën C4 Picasso jest nowoczesną, oryginalnie opracowaną konstrukcją, mającą wiele interesujących rozwiązań.

Fot. Zdzisław Podbielski: W wersji 7-osobowej dwa tylne siedzenia są niewygodne
Fot. Zdzisław Podbielski: W wersji 7-osobowej dwa tylne siedzenia są niewygodne

Zaliczymy do nich m.in. ogromną szybę przednią wraz z dużymi trójkątnymi szybami bocznymi umieszczonymi przed przednimi drzwiami, system błyskawicznego składania siedzeń drugiego i trzeciego rzędu oraz dostępne w wyposażeniu Exklusive, elementy pneumatyczne w zawieszeniu tylnym.

Zwłaszcza rekordowo duża powierzchnia szyb może imponować sprawiając, że wnętrze jest jasne i "pogodne". Nic więc dziwnego, że producent swój samochód wyróżnia nazwą visiovan. Przy tym te wielkie szyby są atermiczne i nie ma mowy o nadmiernym nasłonecznie-niu wnętrza nadwozia.

Fot. Citroen: Samochód oferowany jest wyłącznie z siedmioma fotelami
Fot. Citroen: Samochód oferowany jest wyłącznie z siedmioma fotelami

 

Silniki

 

Corolla Verso jest oferowana z czterema silnikami do wyboru. Dwoma benzynowymi z wielopunktowym wtryskiem benzyny (1.6 VVTi/110 KM i 1.8 VVTi/129 KM) oraz dwoma wysokoprężnymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa systemu common-rail (2.2D-4D/136 KM i 2.2D-4D/177 KM). Oferta silnikowa C4 Picasso jest podobna i składa się z dwóch silników benzynowych z wielopunktowym wtryskiem benzyny (1.8i/127 KM i 2.0i/143 KM) oraz dwóch silników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa systemu common-rail (1.6 HDi/110 KM i 2.0 Hdi/138 KM).

Do porównania wybraliśmy samochody napędzane silnikami benzynowymi o pojemności skokowej 1,8 l, osiągającymi podobną wartość mocy: 129 i 127 KM, oraz o podobnych,

Fot. Zdzisław Podbielski: Deska rozdzielcza jest funkcjonalna.
Fot. Zdzisław Podbielski: Deska rozdzielcza jest funkcjonalna.

najwyższych wersjach wyposażenia.

Obie jednostki napędowe są nowoczesne, z rozrządem 16-zaworowym przy 4-cylindrach i obie osiągają identyczny moment obrotowy, ale silnik Citroëna osiąga 170 Nm przy mniejszej prędkości obrotowej.

 

Wrażenia z jazdy

 

Kierowca nie będzie miał kłopotu z oceną swojego miejsca pracy, wyższą notę postawi Citroënowi. Choćby dlatego, że we francuskim samochodzie jest przyjemniej, odbiera się wrażenie większej przestronności i większego smaku projektantów deski rozdzielczej. Urządzenia sterowania w obu samochodach są poprawnie rozmieszczone i poprawnie działają. Fotele dobrze podtrzymują ciało kierowcy i zasługują na dobrą ocenę.

Widoczność z miejsca kierowcy to zdecydowane pierwszeństwo C4 Picasso. Nawet martwe pole

Fot. Zdzisław Podbielski: Kierowca ma wygodne miejsce i świetną widoczność przez szyby
Fot. Zdzisław Podbielski: Kierowca ma wygodne miejsce i świetną widoczność przez szyby

widoczności, utworzone przez słupki przednie, we francuskim aucie zostało zminimalizowane.

Samochód Citroëna porusza się płynniej, ale oba pojazdy, ze względu na duże powierzchnie nadwozi oraz dość wysoko położone środki ciężkości, zdradzają tendencję do wychylania się na łukach dróg. Pneumatyczne elementy tylnego zawieszenia C4 Picasso nie tylko wpływają na zwiększenie wygody jazdy i stabilność pojazdu w ruchu, ale też umożliwiają utrzymywanie stałego prześwitu nad podłożem, niezależnie od obciążenia.

Corolla Verso wykazuje się lepszą dynamiką od Citroëna, co wynika z większej masy francuskiego samochodu. Citroënem natomiast jedzie się bardziej komfortowo, konstrukcja zawieszenia lepiej tłumi nierówności podłoża, większa jest przestronność wnętrza i mniejszy hałas wewnętrzny.

 

Podsumowanie

 

Citroën C4 Picasso posiada większe wymiary zewnętrzne, jest o 230 mm dłuższy i o 60 mm szerszy od Toyoty Corolli Verso. Ma większe wnętrze, wykonane bardziej elastycznie i w ogóle wygodniejsze, w tym dla osób siedzących w trzecim rzędzie siedzeń. W Citroënie jest też lepiej rozwiązana konfiguracja siedzeń.

Toyota natomiast jest bardziej dynamicznym samochodem i w cyklu miejskim zużywa mniej paliwa - odwrotnie jest w cyklu pozamiejskim.

Corolla Verso nosi markę znaną z dobrej jakości samochodów, mało awaryjnych. C4 Picasso niedawno wszedł na polski rynek i jeszcze nie można wypowiadać się o jego niezawodności.

 

Wybrane dane techniczne

 

Model pojazdu

Toyota Corolla Verso

1.8 VVTi Prestige

Citroën C4 Picasso

1.8i SX Pack

Liczba cyl./zaworów

4/16

Pojemność skokowa(cm3
)

1794

1749

Moc maksymalna (KM - obr/min)

129-6000

127-6000

Maks. moment obr. (Nm - obr/min)

170-4200

170-3750

Prędkość maksymalna (km/h)

195

185

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

10,8

11,9

Długość/szer./wysokość pojazdu (mm)

4360/1770/1660

4590/1830/1680

Rozstaw osi (mm)

2750

2728

Pojemność bagażnika (dm3
)

63/1563

208/1951

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

60

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem (dm3
/100 km)

9,9/6,5

11,3/6,1

Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

2/12

Cena podstawowa - bez promocji (zł.)

99 700*

92 900

* 7-miejscowa wersja wyposażenia (wersja 5-miejscowa kosztuje 97 500 zł.)

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Model pojazdu

Toyota Corolla Verso

1.8 VVTi Prestige

Citroën C4 Picasso

1.8i SX Pack

Wspomaganie ukł. kierowniczego

+

+

Układ ABS

+

+

Poduszki bezpieczeństwa

7

7

Klimatyzacja

+

+

Elektr. sterowanie szyb w drzwiach

4

4

Centralny zamek

+

+

Radio z CD

+

+

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

Model pojazdu

Toyota Corolla Verso

1.8 VVTi Prestige

Citroën C4 Picasso

1.8i SX Pack

Przestronność wnętrza

 

+

Poziom hałasu - odczuwalny

 

+

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

Remis

Cena

 

+

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty