Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive. Test szybkiego SUV-a

Jakub Mielniczak
Hot SUV - takie określenie chyba najlepiej pasuje do tego auta. 300-konna Cupra Ateca chce być zarówno rodzinnym towarzyszem wakacyjnych wyjazdów, jak i pełną wigoru sportową zabawką. Podczas tygodniowego testu sprawdziliśmy, na ile takie karkołomne połączenie się udało. Fot. Jakub Mielniczak
Hot SUV - takie określenie chyba najlepiej pasuje do tego auta. 300-konna Cupra Ateca chce być zarówno rodzinnym towarzyszem wakacyjnych wyjazdów, jak i pełną wigoru sportową zabawką. Podczas tygodniowego testu sprawdziliśmy, na ile takie karkołomne połączenie się udało. Fot. Jakub Mielniczak
Hot SUV - takie określenie chyba najlepiej pasuje do tego auta. 300-konna Cupra Ateca chce być zarówno rodzinnym towarzyszem wakacyjnych wyjazdów, jak i pełną wigoru sportową zabawką. Podczas tygodniowego testu sprawdziliśmy, na ile takie karkołomne połączenie się udało.

W ubiegłym roku Seat wprowadził na rynek swoją sportową markę Cupra. Do tej pory pod tą nazwą kryły się najmocniejsze wersje aut hiszpańskiego producenta, teraz zostały one wyodrębnione z gamy i sprzedawane pod osobną marką. Ateca to pierwszy z modeli noszących dumne logo, przypominające rogi byka, umieszczone na atrapie chłodnicy.

Twórcy tego samochodu doszli do wniosku, że przy dzisiejszej, postępującej modzie na SUV-y, warto mieć w ofercie samochód, który połączy osiągi Leona Cupry z funkcjonalnością Ateki. I tak oto powstała Cupra Ateca, przyspieszająca 0-100 w 5,2 s.

Cupra Ateca. Nadwozie i wnętrze

Hot SUV - takie określenie chyba najlepiej pasuje do tego auta. 300-konna Cupra Ateca chce być zarówno rodzinnym towarzyszem wakacyjnych wyjazdów, jak
Hot SUV - takie określenie chyba najlepiej pasuje do tego auta. 300-konna Cupra Ateca chce być zarówno rodzinnym towarzyszem wakacyjnych wyjazdów, jak i pełną wigoru sportową zabawką. Podczas tygodniowego testu sprawdziliśmy, na ile takie karkołomne połączenie się udało.

Fot. Jakub Mielniczak

Patrząc na auto z zewnątrz od razu widzimy, że mamy do czynienia z czymś wyjątkowym. 19-calowe felgi z miedzianym wykończeniem (4470 zł), masywny tylny zderzak z dyfuzorem i czterema końcówkami układu wydechowego, czy potężne, 370-milimetrowe tarcze hamulcowe z czterotłoczkowymi zaciskami Brembo (11 352 zł dopłaty) nie pozostawiają wątpliwości, że oto przed nami stoi najmocniejsza w gamie Ateca. Do braku wątpliwości przyczynia się też napis CUPRA, który umieszczono w dolnej części przedniego zderzaka oraz na klapie bagażnika. Czarna kolorystyka testowego samochodu z dodatkowo przyciemnionymi szybami w tylnej części nadwozia sprawia, że auto wygląda elegancko, a sportowe akcenty nie narzucają się.

Wnętrze wita nas sportowymi fotelami obitymi alkantarą przeszytą miedzianą nicią. Za dopłatą 7173 zł można mieć bardziej spektakularne kubełki ze zintegrowanymi zagłówkami, ale nasza testówka nie była w nie wyposażona. Cała reszta - jak w zwykłej Atece - z dobrze leżącą w dłoniach kierownicą o grubym wieńcu, ze sprawnie działającym systemem inforozrywki i z logicznie umieszczonymi elementami obsługi. Ogromny panoramiczny, elektrycznie sterowany dach rozświetlający wnętrze (4132 zł dopłaty) w Cuprze połączono z czarną podsufitką.

Hot SUV - takie określenie chyba najlepiej pasuje do tego auta. 300-konna Cupra Ateca chce być zarówno rodzinnym towarzyszem wakacyjnych wyjazdów, jak
Hot SUV - takie określenie chyba najlepiej pasuje do tego auta. 300-konna Cupra Ateca chce być zarówno rodzinnym towarzyszem wakacyjnych wyjazdów, jak i pełną wigoru sportową zabawką. Podczas tygodniowego testu sprawdziliśmy, na ile takie karkołomne połączenie się udało.

Fot. Jakub Mielniczak

Przestrzeni w kabinie jest pod dostatkiem. W czasie podróży z Warszawy do Krakowa nikt z czworga pasażerów nie narzekał na brak miejsca, a 485-litrowy bagażnik pomieścił cały ekwipunek naszej dwudniowej wycieczki. Jakość wykonania jest dobra, chociaż dolne partie kokpitu wykonano z twardego tworzywa. Obiektywnie rzecz biorąc, wnętrze jest poprawne, ale nam pozostawiło pewien niedosyt. Kabina topowego modelu w gamie powinna wyróżniać się czymś szczególnym. Tutaj tego zabrakło.

Różnic względem tańszej o kilkadziesiąt tysięcy złotych odmiany FR jest według nas zbyt mało. Widać starania producenta o to, by ze wszystkich możliwych miejsc wyeliminować logo Seata i zastąpić je emblematem Cupry, co nie wszędzie się udało. Miejscem, o którym „zapomniano” jest system Inforozrywki. Zarówno przy korzystaniu z Apple CarPlay, jak i przy łączeniu smartfona przez Bluetooth, jako nazwa urządzenia wyświetla się Seat. Owa „zwykłość” wnętrza ma jednak tę zaletę, że jest ono tak samo funkcjonalne i przyjazne w codziennym użytkowaniu jak to, w zwykłej Atece.

Cupra Ateca. Napęd i prowadzenie

Skoro wnętrze nie zaskakuje, to może zrobi to układ napędowy? No cóż…. nie do końca. Oczywiście, trudno dyskutować z osiągami. Bezdyskusyjnie Ateca Cupra to bardzo mocne i szybkie auto. Ale jednocześnie - jeździ w dość zwykły, by nie powiedzieć, nudny sposób. W trybie komfortowym odnieśliśmy wrażenie, że moc silnika jest okrojona, a reakcje na wciskanie gazu - bardzo opóźnione. Z układu wydechowego wydobywa się zachrypnięty, ale dość wyciszony dźwięk, co jest zaletą podczas jazdy autostradowej - wówczas hałas panujący w kabinie jest akceptowalny.

Sytuacja zmienia się po włączeniu trybu Cupra - samochód robi się trochę (ale tylko trochę) bardziej narowisty, wydech staje się nieznacznie głośniejszy, natomiast jeśli chcemy usłyszeć strzały przy zmianie biegów, trzeba przyciszyć radio. W dalszym ciągu przeszkadza opóźniona reakcja na wciskanie gazu, a w czasie jazdy w korku denerwuje szarpiąca na niskich biegach, 7-stopniowa skrzynia DSG (niezależnie od trybu pracy). Przydałyby się też nieco większe łopatki do ręcznej zmiany biegów umieszczone pod kierownicą - dla osób o filigranowych dłoniach okazują się one zbyt małe.

Dobrze, dość narzekania, bo mimo wszystko jazda tym autem może być przyjemna. 300 KM mocy i 400 Nm momentu obrotowego sprawiają, że wyprzedzanie nawet kilku aut naraz to pestka. Doceniamy fantastyczne trzymanie się drogi i bezpośredni układ kierowniczy dający dobrą informację zwrotną z przednich kół. Jazda po zakrętach to duża przyjemność, a pokłady przyczepności w połączeniu z napędem na wszystkie koła 4Drive są naprawdę ogromne.

Hot SUV - takie określenie chyba najlepiej pasuje do tego auta. 300-konna Cupra Ateca chce być zarówno rodzinnym towarzyszem wakacyjnych wyjazdów, jak
Hot SUV - takie określenie chyba najlepiej pasuje do tego auta. 300-konna Cupra Ateca chce być zarówno rodzinnym towarzyszem wakacyjnych wyjazdów, jak i pełną wigoru sportową zabawką. Podczas tygodniowego testu sprawdziliśmy, na ile takie karkołomne połączenie się udało.

Fot. Jakub Mielniczak

Adaptacyjne zawieszenie jest zestrojone dość twardo, ale w codziennym użytkowaniu, nawet w najtwardszym trybie Cupra, nie jest uciążliwe. Oczywiście, należy mieć na względzie wyżej niż w przypadku Leona Cupry umieszczony środek ciężkości, ale prowadząc Atekę, nie ma się poczucia niestabilności z tego powodu. Brawo dla konstruktorów! Chwalimy też układ hamulcowy, chociaż testowy egzemplarz musiał być brutalnie traktowany przez poprzednich testujących - podczas hamowania z wyższych prędkości, kierownica wibrowała, a hamulce donośnie hałasowały. Na to ostatnie być może wpływ mają nawiercane tarcze, które z natury bywają głośniejsze od tradycyjnych.

Testowe auto było wyposażone w szereg systemów wspomagających kierowcę. O ile asystent martwego pola w lusterkach, aktywny tempomat, czy system wspomagający utrzymanie na pasie ruchu działały bez zarzutu, tak praca układu wykrywającego ryzyko kolizji Front Assist bywała denerwująca. Kilkukrotnie system uruchomił awaryjne hamowanie bez wyraźnego powodu, a sygnał ostrzegający kierowcę przed ryzykiem najechania na przeszkodę wielokrotnie rozbrzmiewał w sytuacji, gdy jechaliśmy po wąskiej, krętej miejskiej uliczce. System ten da się wyłączyć, ale aktywuje się on ponownie przy kolejnym uruchomieniu silnika.

Na koniec - zużycie paliwa. W miarę delikatna jazda po mieście owocuje spalaniem 11-13 l/100 km, zależnie od natężenia ruchu. Spokojna jazda pozamiejska umożliwia zejście poniżej 9 l/100 km. W czasie naszej wycieczki do Krakowa zużycie paliwa z 600 km wyniosło 11,5 l, przy czym jechaliśmy załadowanym autem drogami szybkiego ruchu z najwyższą dopuszczalną prędkością.

Cupra Ateca. Ceny

Najtańsza Cupra Ateca kosztuje 191 900 zł. W tej cenie dostajemy 300-konne auto z automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła. W podstawowym wyposażeniu znajduje się m.in.: automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja, pakiet zimowy z podgrzewanymi fotelami, system dostępu bezkluczykowego, 19-calowe felgi, nawigacja i oświetlenie wykonane w technologii LED. Auto doposażone do poziomu naszej testówki to wydatek ok. 220 tys. zł. Cupra Ateca na rynku właściwie nie ma konkurencji. Nawet najmocniejsze wersje SUV–ów innych producentów są słabsze i mają gorsze osiągi od omawianego auta.

Cupra Ateca. Podsumowanie

Hot SUV - takie określenie chyba najlepiej pasuje do tego auta. 300-konna Cupra Ateca chce być zarówno rodzinnym towarzyszem wakacyjnych wyjazdów, jak
Hot SUV - takie określenie chyba najlepiej pasuje do tego auta. 300-konna Cupra Ateca chce być zarówno rodzinnym towarzyszem wakacyjnych wyjazdów, jak i pełną wigoru sportową zabawką. Podczas tygodniowego testu sprawdziliśmy, na ile takie karkołomne połączenie się udało.

Fot. Jakub Mielniczak

Cupra Ateca to bardzo dobre auto, jednak pozostawiło po sobie pewien niedosyt. Doskonały układ jezdny aż prosi, by stworzyć jeszcze jeden, bardziej agresywny tryb jazdy na pokrętle Cupra Drive Profile. Tryb, w którym wydech byłby jeszcze głośniejszy, zmiany biegów brutalniejsze, a układ kierowniczy bardziej by się utwardził. W obecnym stanie to po prostu bardzo dobre, szybkie auto, którym wygodnie pojedziesz na wakacje z rodziną. Pytanie tylko, czy w takiej sytuacji nie lepiej kupić zwykłego Leona Cuprę kombi. Kosztuje on od 165 600 zł, ma niżej położony środek ciężkości, większy bagażnik i jest nieco szybszy od Ateki. A, że nie da się nim podjechać pod wyższy krawężnik? Ateca ze swoimi 19-calowymi felgami i oponami o niskim profilu wymusza w takiej sytuacji identyczną ostrożność.

Cupra Ateca PLUSY:

doskonałe osiągi;
przestronne wnętrze;
dopracowany układ jezdny.

Cupra Ateca MINUSY:

przy powolnej jeździe szarpiąca skrzynia biegów;
zbyt mało charakteru;
irytujące działanie systemu Front Assist.

Wybrane dane techniczne Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive


Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive
długość/szerokość/wysokość [mm] 4363\1841\1581
Rozstaw osi [mm] 2638
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1576\1541
Masa własna [kg] 1615
Pojemność bagażnika [l] 485
pojemność zbiornika paliwa [l] 50
Pojemność skokowa [cm3] 1984
Liczba cylindrów 4
Napęd 4x4
Skrzynia biegów/liczba przełożeń automatyczna, 7-biegowa
Moc KM / kW 300 \ 221
Moment obrotowy  [Nm] przy obr/min 400 \ 2000-5200
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 5,2
Prędkość maksymalna [km\h] 247
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] 8,9
Emisja co2 [g/km] 201
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty