Podobały nam się wtedy osiągi auta, ale narzekaliśmy na to, że testowy egzemplarz mimo wszystko był zbyt „grzeczny”. Osoby oczekujące bardziej „hardkorowego” charakteru samochodu, mogły czuć się zawiedzione. To właśnie z myślą o nich Cupra proponuje cztery pakiety Limited Edition. Kosztują one od 23700 zł do 41000 zł. Egzemplarz, który trafił do naszej redakcji był wyposażony w najdroższy z nich. Po doliczeniu pozostałych dodatków, cena naszej testówki przekroczyła granicę 250 tys. zł. Wysoką cenę ma uzasadniać fakt, że powstanie jedynie 1999 egzemplarzy Limited Edition. Do Polski trafi 25 z nich.
Cupra Ateca Limited Edition 2.0 TSI 4Drive. Nadwozie/wnętrze
Kolor Graphene Grey, którym pomalowano testowe auto wpisuje się w obecną modę na niemetalizowane, szare lakiery, którymi maluje się topowe wersje aut. Wielu kojarzy choćby popularny w Audi RS lakier Nardo Grey. Trzeba przyznać, że barwa ta dobrze pasuje do miedzianych wstawek obecnych m.in. na 20-calowych obręczach kół, logo marki, czy w oznaczeniu modelu na tylnej klapie. Wspomniane dwudziestki są standardowe w każdym z czterech poziomów pakietu Limited Edition.
Aby zmieścić je w obrysie auta, z przodu zastosowano nadkola wystające poza błotnik. Imponują 18-calowe, doskonale wyeksponowane hamulce Brembo. Limited Edition zawiera także karbonowe obudowy lusterek i tylny spoiler. Wisienką na torcie jest wyglądający obłędnie układ wydechowy Akrapovic z czterema ażurowymi, wykonanymi z tytanu końcówkami. Od razu sugeruje on, że mamy do czynienia z porządną maszyną, która potrafi utrzeć nosa niejednemu ścigantowi. Producent chwali się, że „Akrap” jest lżejszy od standardowego wydechu o 7 kg. Ot, ciekawostka warta wspomnienia w czasie dyskusji z kolegami przy piwie (bezalkoholowym - dopisek redakcji).
Limited Edition wprowadza pewne zmiany także we wnętrzu. Pierwszym, co rzuca się w oczy jest tapicerka wykonana z niebieskiej alkantary obecna na fotelach i boczkach drzwi. Same fotele przednie są kubełkowe, z zagłówkami zintegrowanymi z oparciem. Trzeba przyznać, że sprawiają one znacznie lepsze wrażenie niż standardowe siedzenia sportowe zamontowane w Cuprze testowanej przez nas w ubiegłym roku. Oprócz tego mamy trochę wykończeń w fortepianowej czerni i trochę karbonowych wstawek. Całość wieńczą miedziane (a jakże!) przeszycia foteli i kierownicy. Nie ma co narzekać na wyposażenie testowego auta. Oprócz bogatego standardu, na pokładzie znalazł się panoramiczny dach (4215 zł) i elektryczna regulacja fotela kierowcy (1087 zł). Najtańszym dodatkiem były gniazda 12 i 230-woltowe w bagażniku. W pakiecie kosztują one 420 zł. Z dziennikarskiego obowiązku wspominamy o pojemności samego kufra - ma 485 l, co w zupełności wystarczy większości rodzin do zapakowania się na rodzinny wyjazd.
Cupra Ateca Limited Edition 2.0 TSI 4Drive. Napęd/prowadzenie
Siadając za kierownicę testowego auta, pierwszą myślą było to, na ile bardziej sportowo Limited Edition jeździ względem „zwykłej” Cupry. Pierwsza część odpowiedzi przyszła w momencie rozruchu silnika, gdy z wydechu wydobył się donośmy, zachrypnięty głos. Znacznie bardziej charakterny niż przy układzie standardowym. To dobra prognoza. Osiągi auta pozostały niezmienione (5,2 s 0-100 km/h, 247 km/h prędkości maksymalnej), są absolutnie satysfakcjonujące.
Po ruszeniu z miejsca okazuje się, że zastosowanie 20-calowych felg znacznie obniżyło komfort jazdy. Nie jest to zaskoczeniem. Teraz nawet w ustawieniu komfortowym, Cupra Ateca jest twarda, a w trybach sportowym i Cupra - bardzo, bardzo twarda. Subiektywnie ciężej pracuje też układ kierowniczy, chociaż nie mamy informacji, by zmieniono jego charakterystykę względem innych wersji. Prowadzenie w zakrętach jest stabilne i pewne - tutaj zarzutów brak. Nie mamy zastrzeżeń także w kwestii ścieżki dźwiękowej płynącej z tytanowego wydechu. Potrafi on strzelać przy odjęciu gazu, agresywnie brzmi także w czasie przyspieszania. By z wnętrza auta usłyszeć wygrywaną przez niego melodię, warto uchylić nieco szybę.
Cupra Ateca uwielbia agresywną jazdę i doskonale sobie z nią radzi. Niestety, kosztuje to sporo przy dystrybutorze. Bardzo delikatna jazda drogami podmiejskimi oznaczała zużycie paliwa na poziomie 8,5-9 l/100 km. Miasto bez korków - 11,5-13 l/100 km. Częste sprinty spod świateł bez problemu windują spalanie do poziomu powyżej 20 l/100 km.
Cupra Ateca Limited Edition 2.0 TSI 4Drive. Ceny/wyposażenie
Najtańsza Cupra Ateca kosztuje 198 800 zł. Jak wspomnieliśmy na wstępie, zamontowany w naszej testówce pakiet Limited Edition podnosi tę cenę od 23 700 do 41 000 zł. Wyposażenie takiego auta jest w zasadzie kompletne. Oprócz wspomnianych opcji, dokupić można elektryczne sterowanie klapą bagażnika (2088 zł), podgrzewaną przednią szybę (788 zł), hak do holowania przyczepy (3366 zł). Konkurencyjny Volkswagen T-Roc R wyposażony w identyczny zespół napędowy kosztuje od 174 490 zł. Warto jednak pamiętać, że z racji mniejszych wymiarów, nie jest on bezpośrednim konkurentem Ateki.
Cupra Ateca Limited Edition 2.0 TSI 4Drive. Podsumowanie
Z całą pewnością drogi na pierwszy rzut oka pakiet Limited Edition dość znacząco zmienia charakter tego rodzinnego SUV-a, przesuwając go znacznie w stronę sportu. Jeżeli komuś zależy na tym, by auto, którym odwozi dzieci do przedszkola niepokoiło osiedle strzałami z wydechu to nie będzie żałował wydania dodatkowych pieniędzy na pakiet sportowy. Wszystkich pozostałych zadowoli zwyczajna Cupra. Nam testowe auto bardzo przypadło do gustu i pozostawiło po sobie wspomnienia lepsze niż recenzowany przez nas „grzeczniejszy” egzemplarz. Dodatkowym argumentem jest to, że przy niskim wolumenie produkcji, spotkanie drugiego takiego auta na ulicy będzie niezwykle trudne.
ZALETY:
- rasowo brzmiący wydech;
- przejrzyste w obsłudze multimedia;
- przestronne wnętrze.
WADY:
- ograniczony komfort jazdy.
Dane techniczne modelu Cupra Ateca Limited Edition 2.0 TSI 4Drive
Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive | |
długość/szerokość/wysokość [mm] | 4363\1841\1581 |
Rozstaw osi [mm] | 2638 |
Rozstaw kół przód/tył [mm] | 1576\1541 |
Masa własna [kg] | 1615 |
Pojemność bagażnika [l] | 485 |
pojemność zbiornika paliwa [l] | 50 |
Pojemność skokowa [cm3] | 1984 |
Liczba cylindrów | 4 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów/liczba przełożeń | automatyczna, 7-biegowa |
Moc KM / kW | 300 \ 221 |
Moment obrotowy [Nm] przy obr/min | 400 \ 2000-5200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 5,2 |
Prędkość maksymalna [km\h] | 247 |
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | 8,7-8,8 |
Emisja co2 [g/km] | 198-199 |
Zobacz także: Taki jest Opel Corsa szóstej generacji.__
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?