Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Cupra Ateca. Znany SUV w mocnej odsłonie

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Cupra Ateca 

Generalnie wydaje się, że Cupra Ateca to samochód dla indywidualistów ze sportowymi ambicjami. Bo SUV-ów z tak mocnym silnikiem kosztujących poniżej 200 tys. zł na rynku praktycznie nie ma. Atutem tego samochodu, oprócz 300 koni mocy, jest bogate wyposażenie i nowoczesna technologia. Do tego trzeba jeszcze dodać bardzo dobre walory trakcyjne. Minusów, poza trudnością ze znalezieniem właściwej pozycji za kierownicą oraz przeciętnego tworzywa na kokpicie, w zasadzie nie ma.

Fot. Wojciech Frelichowski Seat wprowadza na rynek sportową markę Cupra. Pierwszym modelem z nowym logo będzie Ateca. To SUV z silnikiem o mocy 300 KM. W bazowym wyposażeniu auto kosztuje nieco ponad 191 tys. zł.

Określenie Cupra Seat nadaje od lat modelom o sportowej stylistyce oraz mocnych silnikach. Powstało ono z połączenia angielskich wyrazów: cup (puchar) oraz race (wyścig). Pierwszy Seat Cupra pojawił się w 1996 roku. Była to Ibiza z benzynowym silnikiem 2.0 o mocy 150 KM. Trzy lata później na drogi wyjechał pierwszy Leon w wersji Cupra. Pod maską miał benzynowy silnik z turbodoładowaniem o pojemności 1.8 litra i mocy 180 KM. Do tej pory w wersji Cupra były oferowane tylko modele Ibiza i Leon.

Na początku tego roku Cupra stała się odrębną marką. Ma być emanacją sportowej zadziorności i przyciągać miłośników dynamicznej jazdy, technologicznych sztuczek oraz bogatego wyposażenia. Tak jak Abarth u Fiata, czy Alpine w Renault.

Sportowy makijaż

Cupra Ateca 

Generalnie wydaje się, że Cupra Ateca to samochód dla indywidualistów ze sportowymi ambicjami. Bo SUV-ów z tak mocnym silnikiem kosztujących poniżej 200 tys. zł na rynku praktycznie nie ma. Atutem tego samochodu, oprócz 300 koni mocy, jest bogate wyposażenie i nowoczesna technologia. Do tego trzeba jeszcze dodać bardzo dobre walory trakcyjne. Minusów, poza trudnością ze znalezieniem właściwej pozycji za kierownicą oraz przeciętnego tworzywa na kokpicie, w zasadzie nie ma.

Fot. Wojciech Frelichowski Pierwszym modelem sygnowanym logotypem Cupra jest Ateca. Nazwa znana, bo bazą dla tego auta jest Seat Ateca, pierwszy SUV hiszpańskiej marki produkowany od 2016 roku. Samochód zbudowano na płycie podłogowej MQB, którą wykorzystano również m.in. dla Volkswagena Tiguana, Skody Kodiaq oraz Audi Q3.

Nadwozie Ateki pod marką Cupra jest niemal identyczne, jak w przypadku Seata Ateca. Ale dla podkreślenia sportowego charakteru auta zostało ono okraszone efektownymi dodatkami. Między innymi atrapa chłodnicy otrzymała czarną siatkę o strukturze plastra miodu, a przedni zderzak jest obniżony i ma dodatkowy wlot powietrza, na którym pojawił się aluminiowy napis Cupra.

Większość stylistycznych detali, które mają wyróżniać nadwozie Cupry połyskuje czarnym lakierem. W takim kolorze są m.in. relingi dachowe, lusterka boczne, ramy okienne, listwy boczne, przednie i tylne dyfuzory, a także spoiler otaczający tylne okno. Efektownie wyglądają cztery chromowane końcówki układu wydechowego, a także 19-calowe obręcze kół ze stopów aluminium. Ponadto w stosunku do Seata Ateca zawieszenie jest obniżone o 10 mm.
Oczywiście zarówno przednie, jak i tylne światła są wykonane z technologii LED. Dotyczy to także reflektorów głównych. Technologia LED znalazła również zastosowanie w tzw. projektorach powitalnych wyświetlających na nawierzchni nazwę i logo marki Cupra. Są one zamontowane w obudowach lusterek bocznych.

Nawozie Cupry Ateki jest dostępne w sześciu kolorach: Energy Blue, Velvet Red, Brilliant Silver, Rodium Grey, Magic Black i Nevada White.

Multimedialna kabina

Cupra Ateca 

Generalnie wydaje się, że Cupra Ateca to samochód dla indywidualistów ze sportowymi ambicjami. Bo SUV-ów z tak mocnym silnikiem kosztujących poniżej 200 tys. zł na rynku praktycznie nie ma. Atutem tego samochodu, oprócz 300 koni mocy, jest bogate wyposażenie i nowoczesna technologia. Do tego trzeba jeszcze dodać bardzo dobre walory trakcyjne. Minusów, poza trudnością ze znalezieniem właściwej pozycji za kierownicą oraz przeciętnego tworzywa na kokpicie, w zasadzie nie ma.

Fot. Wojciech Frelichowski Atrybutem wnętrza Cupry jest m.in. czarna podsufitka oraz tapicerka będąca kompilacją skóry i alcantary z szarymi szwami. Alcantarę zastosowano również do wykończenia wewnętrznych paneli drzwi.

Z kolei sportowe fotele mają oparcia zespolone z zagłówkami, na których odciśnięto logo Cupra. Logo jest widoczne również na dywanikach oraz pośrodku kierownicy, którą obszyto skórą, tak samo, jak dźwignię zmiany biegów. W obu przypadkach obszycie wykończono szarą stebnówką.

Zobacz także: Czy nowe samochody są bezpieczne?

Natomiast na pedałach są aluminiowe nakładki zaś progi ozdobiono podświetlanym napisem Cupra.

Zestaw wskaźników został przygotowany w wersji cyfrowej - zamiast tradycyjnych analogowych zegarów jest komputerowy wyświetlacz. Kierowca ma możliwość dopasowania wyświetlanych informacji do indywidualnych preferencji. Może zatem ustawić tryb wyświetlania zegarów, ale może je też zastąpić prędkościomierzem w formie wyświetlanych cyfr. Albo może ustawić wyświetlanie informacji dotyczących samochodu, np. aktualnego zużycia paliwa i zasięgu, jaki można pokonać z aktualnym zapasem paliwa zbiorniku. Funkcjonalnym rozwiązaniem jest też ustawienie mapy nawigacji satelitarnej.

Reszta deski rozdzielczej jest znana z Seata, jednak tworzywo, z którego wykonano kokpit mogłoby być odrobinę lepsze.

Pod względem komfortu i bezpieczeństwa Cupra Ateca ma niemal wszystko, co proponuje hiszpański producent. Jest zatem m.in. automatyczna klimatyzacja Climatronic czy zestaw multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym z trójwymiarową grafiką.

Napęd pod kontrolą

Cupra Ateca 

Generalnie wydaje się, że Cupra Ateca to samochód dla indywidualistów ze sportowymi ambicjami. Bo SUV-ów z tak mocnym silnikiem kosztujących poniżej 200 tys. zł na rynku praktycznie nie ma. Atutem tego samochodu, oprócz 300 koni mocy, jest bogate wyposażenie i nowoczesna technologia. Do tego trzeba jeszcze dodać bardzo dobre walory trakcyjne. Minusów, poza trudnością ze znalezieniem właściwej pozycji za kierownicą oraz przeciętnego tworzywa na kokpicie, w zasadzie nie ma.

Fot. Wojciech Frelichowski Auto wyposażono m.in. w adaptacyjne zawieszenie, dzięki któremu kierowca może dostosować charakterystykę jego pracy w zależności od stylu jazdy i warunków drogowych. Do wyboru jest sześć trybów: komfort, indywidualny, off-road, śnieg, sport oraz cupra. Ten ostatni powoduje nie tylko usztywnienie nastawów zawieszenia, ale zmianę charakterystyki układu kierowniczego (kierownica stawia większe opory), zaś silnik pracuje na podwyższonych obrotach w celu wykrzesania dodatkowej dynamiki. Towarzyszy temu basowy pomruk układu wydechowego dochodzący z spod podwozia.

Głównym atutem Cupry Ateki jest silnik. To czterocylindrowa jednostka z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 2 litrów i mocy 300 KM. Generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 400 Nm osiągany przy 2000 obr./min.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Silnik skonfigurowano z 7-stopniową automatyczną skrzynią biegów DSG. Jak informuje producent, została ona specjalnie ulepszona w kierunku płynniejszych i bardziej precyzyjnych przełożeń. Poza tym ma łączyć wydajność z niskim poziomem zużycia paliwa i emisji spalin. Według danych fabrycznych średnie zużycie paliwa wynosi 8,5 litra na 100 km. Natomiast przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 5,2 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 247 km/h.

Napęd jest przenoszony na obie osie. Auto jest wyposażone w system trakcji 4Drive. Jest on oparty na sprzęgle Haldex piątej generacji, które zapewnia płynny rozdział momentu obrotowego na przednią i tylną oś. Podczas normalnej jazdy, np. w mieście lub na suchej, twardej nawierzchni, 96 proc. momentu obrotowego z silnika trafia na oś przednią. Gdy jedno z kół wpadnie w poślizg, drugie z nich natychmiast otrzymuje większy moment obrotowy. W razie potrzeby sprzęgło Haldex może przekazać większość momentu obrotowego na tylną oś.

System jest pod kontrolą elektroniki. W tym zakresie czujniki analizują warunki drogowe w czasie rzeczywistym, prędkość auta i każdego koła, a także pozycję kierownicy oraz wybrany tryb jazdy.

Wrażenia z jazdy

Cupra Ateca 

Generalnie wydaje się, że Cupra Ateca to samochód dla indywidualistów ze sportowymi ambicjami. Bo SUV-ów z tak mocnym silnikiem kosztujących poniżej 200 tys. zł na rynku praktycznie nie ma. Atutem tego samochodu, oprócz 300 koni mocy, jest bogate wyposażenie i nowoczesna technologia. Do tego trzeba jeszcze dodać bardzo dobre walory trakcyjne. Minusów, poza trudnością ze znalezieniem właściwej pozycji za kierownicą oraz przeciętnego tworzywa na kokpicie, w zasadzie nie ma.

Fot. Wojciech Frelichowski A jak jeździ ten samochód? Już po przejechaniu kilkuset metrów można nabrać pewności, że dane dotyczące przyspieszenia nie są wzięte z sufitu. Cupra Ateca jest naładowana energią, którą chce jak najszybciej spożytkować na szosie. Oczywiście najciekawsze wrażenia towarzyszą podczas jazdy z włączonym trybem cupra. Silnik eksploduje wówczas energią, do której dostosowuje się zawieszenie i układ kierowniczy, zaś spod podwozia dochodzi rasowym pomruk układu wydechowego.

Szybkie pokonywanie zakrętów tym samochodem to sama frajda. Co prawda czasem wydaje się, że nadwozie ma tendencję do lekkich wychyłów, ale nad stabilnością czuwa system ESP oraz napęd 4x4.

Jednak zanim ruszyliśmy w drogę trochę zajęło nam odpowiednie ustawienia fotela względem kierownicy. To prawdopodobnie efekt tego, iż linia bocznych okien jest dość wąska i aby dobrze obserwować otoczenie trzeba podnieść fotel. Ale wtedy za nisko jest kierownica. W końcu jednak udało się znaleźć odpowiednie ustawienie.

Generalnie wydaje się, że Cupra Ateca to samochód dla indywidualistów ze sportowymi ambicjami. Bo SUV-ów z tak mocnym silnikiem kosztujących poniżej 200 tys. zł na rynku praktycznie nie ma. Atutem tego samochodu, oprócz 300 koni mocy, jest bogate wyposażenie i nowoczesna technologia. Do tego trzeba jeszcze dodać bardzo dobre walory trakcyjne. Minusów, poza trudnością ze znalezieniem właściwej pozycji za kierownicą oraz przeciętnego tworzywa na kokpicie, w zasadzie nie ma.

Cena modelu Cupra Ateca rozpoczyna się od kwoty 191 900 zł. W Polsce auto można zamówić w każdym salonie Seata, ale jego odbiór nastąpi w jednym z pięciu wyspecjalizowanych dealerów marki Cupra.

Plusy:
- mocny silnik;
- bogate wyposażenie;
- dobre walory trakcyjne.

Minusy:
- tworzywo kokpitu o przeciętnej jakości;
- kłopot ze znalezieniem właściwej pozycji za kierownicą.

Ateca Cupra i konkurenci - wybrane dane techniczne:

Marka/model

Cupra Ateca 2.0 TSI 300 KM

Jaguar E-Pace R-Dynamic SE 2.0 300 KM

Subaru Forester Sport 2.0 241 KM

Cena

191 900 zł

263 700 zł

171 714 zł

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4376/1841/1601

4395/1984/1649

4595/1795/1735

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1573/1547

1625/1624

1545/1550

Rozstaw osi (mm)

2631

2681

2640

Masa własna (kg)

1540

1819

1649

Pojemność bagażnika (l)

485

577

505

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

68

60

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1984

1998

1998

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/7

automatyczna/9

automatyczna/bezstopniowa

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

300/5300

300/5500

241/5600

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

400/2000

400/1200

350/2400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

5,2

6,4

7,5

Prędkość maksymalna (km/h)

247

243

221

Średnie spalanie (l/100 km)

8,5

8,6

8,5

Emisja CO2 (g/km)

168

181

197




Cupra Ateca 

Generalnie wydaje się, że Cupra Ateca to samochód dla indywidualistów ze sportowymi ambicjami. Bo SUV-ów z tak mocnym silnikiem kosztujących poniżej 200 tys. zł na rynku praktycznie nie ma. Atutem tego samochodu, oprócz 300 koni mocy, jest bogate wyposażenie i nowoczesna technologia. Do tego trzeba jeszcze dodać bardzo dobre walory trakcyjne. Minusów, poza trudnością ze znalezieniem właściwej pozycji za kierownicą oraz przeciętnego tworzywa na kokpicie, w zasadzie nie ma.

Fot. Wojciech Frelichowski

Cupra Ateca

Generalnie wydaje się, że Cupra Ateca to samochód dla indywidualistów ze sportowymi ambicjami. Bo SUV-ów z tak mocnym silnikiem kosztujących poniżej 200 tys. zł na rynku praktycznie nie ma. Atutem tego samochodu, oprócz 300 koni mocy, jest bogate wyposażenie i nowoczesna technologia. Do tego trzeba jeszcze dodać bardzo dobre walory trakcyjne. Minusów, poza trudnością ze znalezieniem właściwej pozycji za kierownicą oraz przeciętnego tworzywa na kokpicie, w zasadzie nie ma.

Fot. Wojciech Frelichowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Kamiś (gość)

    dziwna jest ta cała moda na sportowe suvy, takie auto powinno być bardziej użytkowe. Sam mam rodiusa i jak dla mnie auta tego typu są nieocenione w codziennym życiu

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości