Czarne paski na lusterkach. Co oznaczają?

Mariusz Michalak
Fot. Getty Images
Fot. Getty Images
W nowych pojazdach takie lusterka są standardem, natomiast rzadziej spotkamy je w kilkuletnich samochodach. A dzięki nim kierowca otrzymuje konkretne informacje, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo.

Martwe pole i czarne paski na lusterku

Nawet najlepiej ustawione lusterka nie zlikwidują obszaru martwego pola, czyli obszaru wokół samochodu, którego nie obejmują lusterka.

Pewnym rozwiązaniem tego problemu są dodatkowe lusterka z wygiętą płaszczyzną, które przyklejało się na lusterko boczne lub mocowało na jego obudowie. Obecnie już prawie wszyscy liczący się producenci samochodów stosują lusterka asferyczne - zwane łamanymi - zamiast lusterek płaskich, Zewnętrza część lustra nachylona (złamana) jest pod ostrzejszym kątem, dzięki temu zwiększa się zasięg pola widzenia i istotnie ograniczania występowanie efektu martwego pola. Pionowe najczęściej przerywane kreski na lusterku oddzielają powierzchnię asferyczną od sferycznej.

Jest jeszcze nowocześniejszy sposób na kontrolę martwego pola. To elektroniczna funkcja monitorowania martwego pola - system Blind Spot Detect (BSD). Oprócz lusterek kierowcę wspierają czujniki, znajdujące się w dolnej części tylnego zderzaka. Mają one zasięg 20 metrów i monitorują obszar wokół auta. Gdy BSD wykryje pojazd w martwym polu, na lusterku zewnętrznym zaświeci się dioda LED, a gdy kierowca niebezpiecznie się do niego zbliży lub włączy kierunkowskaz w stronę rozpoznanego auta, dioda LED zacznie pulsować.

Prawidłowe ustawienie lusterek

Co i jak będziemy widzieć w lusterkach zależy od ich prawidłowego ustawienia. Przede wszystkim należy pamiętać o kolejności - najpierw kierowca dopasowuje fotel do jazdy, a dopiero potem ustawia lusterka. Każda zmiana ustawień fotela powinna skutkować sprawdzeniem ustawień lusterek. Obecnie, kiedy większość samochodów jest wyposażona w elektryczną regulację ustawienia, ta czynność trwa tylko kilka sekund.

W przypadku lusterka wewnętrznego należy zwrócić uwagę na to, aby widzieć w nim całą tylną szybę. Natomiast w lusterkach zewnętrznych musi być widoczny bok auta, ale nie więcej niż na 1 centymetrze powierzchni lusterka. W ten sposób kierowca będzie w stanie ocenić odległości między jego autem a pojazdem obserwowanym lub inną przeszkodą.

Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty