Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Czas na gaz

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

fot. Maciej Pobocha: Przy obecnych relacjach cen między benzyną a gazem, koszt założenia instalacji zwraca się po 10 - 30 tysiącach kilometrów. Pod względem ilości samochodów zasilanych gazem Polska zajmuje drugie miejsce w Europie.

Pod względem ilości samochodów zasilanych gazem Polska z 1,1 mln samochodów zajmuje drugie miejsce w Europie. W 2003 r. założono aż 210 tysięcy instalacji gazowych.

 

W Polsce, mieszaninę propanu i butanu zwaną LPG zaczęto używać powszechnie do napędu samochodów dopiero w 1991 roku. Pierwsze instalacje montowane w pojazdach pochodziły z Włoch oraz Holandii. Dotychczas lawinowo rosła ilość montowanych instalacji gazowych. Obok fot. Maciej Pobocha: Przy obecnych relacjach cen miêdzy benzyn± a gazem, koszt za³o¿enia instalacji zwraca siê po 10 - 30 tysi±cach kilometrów. rosnącej ceny gazu pojawiło się zagrożenie w postaci dyrektywy unijnej w myśl której dla każdego typu samochodu wyposażonego w instalację gazową konieczne jest uzyskanie świadectwa homologacji.

 

Wzrostowi zapotrzebowania na paliwo gazowe towarzyszył rozwój sieci sprzedaży tego paliwa. Według Polskiej Organizacji Gazu Płynnego w 2003 roku liczba stacji wynosiła 4,5 tysiąca obiektów. Do grona dystrybutorów w ostatnich latach dołączyły koncerny paliwowe, które sprzedają go obok benzyn i oleju napędowego.

 

Instalację gazową można założyć do wszystkich rodzajów silników.

 

Instalacje zasilania gazem są w sposób przemysłowy produkowane przez wiele renomowanych firm. Ich nowoczesna konstrukcja i parametry pracy sprawiają, że można je zamontować do różnych silników spalinowych, zasilanych przez gaźnik i wtrysk paliwa, również z kolektorem dolotowym wykonanym z tworzyw sztucznych.

Zastosowane oprogramowanie pozwala na prawidłową pracę różnych silników i uzyskanie niskiego poziomu emisji związków toksycznych. Montaż należy przeprowadzać w wyspecjalizowanych warsztatach, po upływie okresu gwarancji, gdyż tylko nieliczni producenci samochodów akceptują “gaz” w nowym aucie.

 

Koszt założenia instalacji zwraca się po 10-30 tys. km

 

Koszty użytkowania samochodu z napędem gazowym są dwukrotnie niższe w porównaniu do zasilania benzyną. Koszt przejechania 100 km przy zużyciu 8 l/100 km i cenie 1 litra benzyny 3,86 zł wynosi 30,88 zł. Koszt przejazdu 100 km przy zużyciu 11 l gazu po 1,76 zł wynosi 19,36 fot. Maciej Pobocha: Mankamentem instalacji gazowej jest konieczno¶æ zamontowania dodatkowego zbiornika, który zabiera miejsce w baga¿niku. Rozpowszechni³y siê okr±g³e zbiorniki montowane we wnêce ko³a zapasowego. zł. Zwrot kosztów poniesionych na adaptację pojazdu do zasilania LPG następuje po przejechaniu 10-30 tysięcy km w zależności od ceny urządzeń i zapotrzebowania samochodu na benzynę.

Celem obniżenia ceny instalacji, w Polsce produkuje się komponenty m.in. zbiorniki cylindryczne i zbiorniki toroidalne. Instalacje gazowe są w Polsce tańsze niż w krajach UE.

 

Instalacje gazowe są bezpieczne

 

Przed wprowadzeniem do obrotu handlowego elementy instalacji gazowej, przechodzą cykl badań, których celem jest stwierdzenie, czy ich eksploatacja jest bezpieczna dla użytkownika i ruchu drogowego. Po uzyskaniu pozytywnych ocen instalacja otrzymuje znak homologacji międzynarodowej, który jest umieszczony na korpusie każdego z urządzeń.

W Polsce, w celu sprawdzenia zachowania się poszczególnych komponentów tworzących instalację podczas kolizji drogowych, wnikliwie analizowano wypadki z udziałem samochodów zasilanych LPG. We wszystkich przypadkach instalacja gwarantowała użytkownikowi pełne bezpieczeństwo. O bezpieczeństwie użytkowania samochodów zasilanych gazem może świadczyć fakt, że z taśm montażowych wielkich koncernów takich jak Fiat, Mercedes i Volvo zjeżdżają samochody zasilane benzyną i gazem przeznaczone dla taksówkarzy.

 

LPG spala się tworząc mniejszą ilość związków szkodliwych niż benzyna.

 

Podczas spalania mieszaniny propanu i butanu wydziela się znacznie mniej szkodliwych związków niż przy spalaniu benzyn. Redukcja tlenku węgla może sięgać aż 60 procent, węglowodorów i tlenków azotu 50 procent, a dwutlenku węgla - 10 procent. Współczesne instalacje LPG z zapasem spełniają wymagania norm Euro 2 i Euro 3, są również takie systemy, które spełniają kryteria normy Euro 4 obowiązującej od 2005 roku.

Należy dodać, że zasilanie gazem inaczej niż benzyna oddziałuje na silnik. Nie powoduje spłukiwania oleju z gładzi cylindrów i jego rozcieńczania w misce olejowej. W wyniku spalania gazu nie powstaje szkodliwy nagar.

 

Nowoczesne systemy wtrysku mają układy adaptacyjne dostosowujące parametry wtrysku do stylu jazdy kierowcy, mogą dawkować gaz także do silników Diesla, oraz umożliwiają wtrysk ciekłego gazu do cylindrów. Przy spokojnej jeździe zarówno w mieście jak i w trasie nie ma istotnej różnicy między zasilaniem gazowym a benzyną. Różnice na niekorzyść gazu zaznaczają się, gdy pojazd jest obciążony lub gdy chcemy gwałtownie przyśpieszyć na wysokim biegu.

Poszukiwanie paliw alternatywnych jest działaniem proekologicznym, powodowanym faktem powolnego wyczerpywania się zasobów ropy naftowej. LPG z pewnością jest takim paliwem.

 

Ceny instalacji gazowych do różnych typów silników w warsztatach specjalistycznych.

 

Silnik gaźnikowy

od 1250 złotych

Wtrysk jednopunktowy bez katalizatora

od 1350 złotych

Wtrysk jednopunktowy z katalizatorem

od 2000 złotych

Wtrysk wielopunktowy

od 2200 złotych

Wtrysk wielopunktowy bezpośredni

od 3500 złotych

Wtrysk sekwencyjny bezpośredni

od 4600 złotych

Wykonana w ASO Toyota, Corolla 1,4

około 8 000 złotych

 

 

Zalety gazu:

- jest dwukrotnie tańszy od benzyny,

- podczas spalania tworzy mało związków szkodliwych,

- ma większą liczbę oktanową od benzyny,

- jest mniej wybuchowy niż benzyna.

 

Wady gazu:

- Zbiornik zabiera miejsce w bagażniku,

- nie jest go tak łatwo zatankować jak benzynę,

- nieprzyjemny zapach,

-utrudniony rozruch zimnego silnika.

 

Emisja szkodliwych składników z różnych rodzajów paliw

 

Rodzaj paliwa

Węglowo-dory

Tlenek węgla

Tlenki azotu

Dwutlenek siarki

Aldehydy

Inne

Ogółem

Olej napędowy

6

0,2

25

3,25

7,8

32,5

74,75

Benzyna

bezołowiowa

3

6

50

0,39

2,6

6,5

68,49

Gaz

1,8

0,3

40

0

0

0

42,1

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Piotr Janiszewski (gość)

    Witam Czy możecie zrobić zestawienie po ilu kilometrach sie zwraca instalacha gazowa, analogicznie tak jak zrobiliście to porównując zurzycie benzyny i disela. Dodatkowo z tego co wiem w przypadku gazu dochodza czestsze oplaty za przeglad i czesci. Pozdrawiam Piotr Janiszewski

  • Wojmil (gość)

    Panie Piotrze instalacja zwraca sie zależnie od tego jaka pan kupi i ile jeździ ale w przypadku osoby pokonującej rocznie 30 tys km powinna się zwrócić instalacja której cena nie przekroczy 2500 zł co do tych czestszych przegladów to nie jest prawda jak każde autko tak i to z LPG jeździ corocznie na przegląd jednak faktem jest że jest on droższy o stosunkowo niedużą kwotę. Co do części i napraw - no cóż użytkuje juz któryś z kolei samochód w tym 3 z LPG i wcale cześciej się nie psuje. Pozdrawiam

  • Wojmil (gość)

    Popełniłem mały błąd w tekście :) - instalacja w cenie nie przekracającej 2500 zł zwróci się w ciagu roku jeśli pokonamy minimum 30000 km

  • świst

    Jeżeli chodzi o to po jakim czasie (bądź po jakiej drodze) zwróci się koszt montażu instalacji gazowej w samochodzie to jest to problem złożony ponieważ zależy od zmieniających się ciągle cen benzyny oraz gazu LPG. Jednak szacunkową ilość przejechanych kilometrów można obliczyć m. in. tutaj: http://montaz-instalacji-gazowej-w-samochodzie.wjednymmiejscu.pl/ Ten kalkulator posiada tę zaletę że jest bardzo intuicyjny oraz sam liczy na bieżąco opłacalność w czasie gdy "bawimy" się parametrami tego kalkulatora. Ponadto ceny benzyny E95 oraz gazu LPG są zawsze aktualne. Polecam!

  • toyota (gość)

    Proszę o odpowiedz czy toyota corolla verso 1.8 z zmiennymi fazami rozrządu nadaje się do założenia gazu z 2002r.

  • Sasza (gość)

    Jeżeli chodzi czy warto zakładać LPG,niewiem jak inni ja jeżdżę od 95r,wtym czasie miałem kilka aut i tylko tankowałem i jeżdziłem a co do oleju to zmieniam normalnie jak przy benzynie.Jak bym się zastanawiał czy warto zakładać gas to lepiej niekupować auta i jeżdzić autobusem albo rowerem będzie najtaniej i ekologicznie.

  • Sasza (gość)

    Jeżeli chodzi czy warto zakładać LPG,niewiem jak inni ja jeżdżę od 95r,wtym czasie miałem kilka aut i tylko tankowałem i jeżdziłem a co do oleju to zmieniam normalnie jak przy benzynie.Jak bym się zastanawiał czy warto zakładać gas to lepiej niekupować auta i jeżdzić autobusem albo rowerem będzie najtaniej i ekologicznie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości