Czas na zmianę opon

Krzysztof Franek
Firmy oponiarskie przygotowały nowości na lato. Pod względem jakości porównywalne, pod względem cen bardzo zróżnicowane.

Za oknem już prawdziwa wiosna. To znak, że należy wymienić opony
zimowe na letnie. Firmy oponiarskie do dotychczasowych modeli dołożyły
nowe. Powiększyła się więc oferta opon letnich u dilerów.
Nowością firmy Michelin
jest Energy
- opona letnia przeznaczona dla użytkowników najpopularniejszych w Europie
aut miejskich i klasy średniej. Zastosowano w niej lamele MM (Mikro Makro)
zwiększające sztywność bieżnika o asymetrycznej rzeźbie. Poprawia się dzięki
temu styczność opony z nawierzchnią, co gwarantuje lepszą trakcję na suchej
i mokrej drodze. Również droga hamowania przy prędkości 90 km/h na mokrej
nawierzchni skraca się w porównaniu z poprzednim modelem Energy o 3 m,
a proces zużycia wydłuża się o 20 proc. Nowa opona będzie dostępna w 45
rozmiarach o średnicy osadzenia od 13 do 16 cali oraz o indeksach prędkości
T (do 190 km/h), H (do 210 km/h) i V (do 240 km/h).
Drugą nowością Michelin
a jest Pilot
Sport

drugiej generacji - opona przeznaczona do aut sportowych oraz
samochodów o wysokich osiągach. Rzeźba jej bieżnika z małą ilością nacięć
i rowkami przypominającymi opony tej firmy stosowane w Formule 1, jest
bardziej odporna na odkształcenia przy wchodzeniu w zakręt. W tę oponę
wbudowano element chroniący felgę przed uszkodzeniem. Będzie ona oferowana
w 33 rozmiarach o średnicy osadzenia od 17 do 22 cali i z indeksem prędkości
do 300 km/h. Już obecnie jako pierwsze takie wyposażenie stosowane jest
w chryslerze crossfire.
Z Michelinem związana jest też amerykańska marka BFGoodrichŽ
.
Oponę Profiler
przeznaczono dla samochodów szybkich, o wysokich
osiągach. Zapewnia ona wysoki poziom bezpieczeństwa i krótszą drogę hamowania
na mokrej nawierzchni. Dostępna jest w 16 rozmiarach od 14 do 17 cali i
z indeksami prędkości V oraz W (do 270 km/h). Natomiast Profiler G
jest oponą przeznaczoną dla samochodów sportowych oraz osobowych o wysokiej
mocy lub po tuningu mechanicznym. Produkuje się ją w 43 rozmiarach od 14
do 19 cali z indeksami prędkości H, V, W i Y (do 300 km). Natomiast opona
Touring
została zaprojektowana do samochodów miejskich. Cechuje
ją wysoki poziom bezpieczeństwa, dobra przyczepność na suchych i mokrych
nawierzchniach, wytrzymałość. Dostępna jest w 13 rozmiarach - 13 i 14 cali
o indeksie prędkości T. Dla samochodów klasy średniej przeznaczono oponę
Touring G
, w 23 rozmiarach 14- i 15-calowych z indeksami prędkości
T i H.
Letnia oferta firmy Kleber
dla aut
osobowych obejmuje opony: Dynaxer HP
, Dynaxer DR
, Viaxer
.
Pierwszą przeznaczono dla komfortowych samochodów o dużej pojemności silnika.
Rzeźba bieżnika zostawia na drodze ślad elipsy, dzięki czemu woda jest
wypychana przez oponę do przodu i na boki. Specjalna mieszanka gumy zapewnia
idealną przyczepność także na suchej nawierzchni i przy dużych prędkościach.
Takie opony dostępne są w 23 rozmiarach od 14 do 17 cali, z indeksami prędkości
H, V i W. Dynaxer DR
ma służyć głównie autom sportowym. Ma kierunkową
rzeźbę bieżnika z rowkami w kształcie haków. W ofercie jest 27 rozmiarów
od 14 do 18 cali z indeksami prędkości H, V, W oraz Y. Viaxer
, z
symetrycznym bieżnikiem, przeznaczono dla aut o małej pojemności silnika.
Opony asymetryczne składają się z dwóch części - wewnętrznej zapewniającej
dobre hamowanie na mokrej nawierzchni, i zewnętrznej - na suchej. Symetryczne
produkowane są w 13 rozmiarach o średnicy 13 i 14 cali oraz o indeksie
prędkości T, a asymetryczne - w 30 rozmiarach 14- i 13-calowych z indeksami
T oraz H.
Kormoran
na lato przygotował opony
Gamma
, Runpro
i Impulser
. Gammę
przeznaczono
dla samochodów osiągających duże prędkości. W zależności od wersji wyposażona
jest w jedno lub dwa żebra centralne, które zapewniają stabilność auta
i precyzję kierowania przy szybkiej jeździe. 6 rozmiarów o średnicy 15
cali ma indeks prędkości V. Runpro
ma służyć autom klasy średniej
i o podwyższonych osiągach. Kierunkowa rzeźba z licznymi lamelkami zapewnia
dobrą przyczepność na nawierzchni mokrej, a masywne klocki na barkach bieżnika
- na suchej. Skonstruowana jest z mieszanki gumowej, ograniczającej zużywanie
się opony, dostępnej w 11 rozmiarach o średnicy osadzenia 14 i 15 cali
i o indeksie prędkości H. Impulser
opracowano przede wszystkim z
myślą o autach z silnikami o małej i średniej pojemności. Można wybierać
w 22 rozmiarach serii 80, 70 i 65 o średnicy od 12 do 15 cali z indeksem
prędkości S (do 180 km/h) i T.
Marka Dunlop
, należąca do Goodyeara
,
oferuje oponę SP Sport 01
, charakteryzującą się asymetryczną rzeźbą
bieżnika, podzieloną na trzy segmenty, co ma zapewniać połączenie zalet
ogumienia sportowego z wymogami bezpieczeństwa i komfortem toczenia się.
Ma rozmiary od 175/65 R14 do 225/60 R15 i indeksy prędkości: H, V i W.
Natomiast Fulda
proponuje oponę
Carat Extremo
z rowkami promieniowymi i szerokimi rowkami obwodowymi,
zapewniającymi maksymalną ochronę przed tzw. aquaplaningiem i optymalny
kontakt z nawierzchnią. Wytwarzana jest w 44 rozmiarach z profilami od
35 do 55 i indeksami prędkości V, W, Z i rozmiarami od 195/45 R15 do 285/35
R18.
Najnowsza opona letnia Continental
a,
przeznaczona dla aut kompaktowych i średniej wielkości - ContiEcolontact
3

- zastępuje ogumienie o tej samej nazwie, ale z symbolem EP. W porównaniu
z poprzedniczką ma o 9 proc. większą skuteczność hamowania i o 12 proc.
mniejsze opory toczenia, co uzyskano dzięki specjalnym materiałom, zastosowanym
przy budowie niesymetrycznego bieżnika. Ma 19 rozmiarów od 145/80 R13 do
195/65 R15.
Bridgestone/Firestone
proponuje
Firehawk TZ200 Fuel Saver
, oponę przeznaczoną do samochodów z silnikami
dużej mocy. Wyposażono ją w innowacyjne, soczewkowo modelowane klocki,
które mają łatwiej odprowadzać wodę i zmniejszać ryzyko aquaplaningu. Produkowane
są w 23 rozmiarach od 175/65 R14 po 225/45 R17 z indeksami prędkości H,
V i W. Dla sportowych samochodów opracowano Firehawk SZ80
.
To i tak nie wszystkie modele opon letnich, dostępnych w handlu. Które
więc wybrać, jeśli musimy zmienić dotychczasowy komplet? Bywa, że opony
różnych marek o tych samych rozmiarach różnią się cenami nawet trzykrotnie.
Czy opony trzykrotnie droższe są trzykrotnie lepsze? Na pewno nie, tym
bardziej że wiele z nich produkowanych jest według tej samej technologii,
jeśli należą np. do Grupy Michelina lub innej - z grupy Goodyeara. Wiadomo,
że najdroższe opony to te, oznaczane nazwą "koncernu matki", a najtańsze
- wytwarzane w jej polskiej fabryce np. w Olsztynie czy Dębicy. Nie oznacza
to jednak, że jakość polskich opon jest znacznie niższa od zagranicznych.
Pomiędzy tymi skrajnymi są obce marki, ale też związane ekonomicznie i
technologicznie z inwestorami strategicznymi. Wybór opony należy więc do
użytkownika.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty