Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Czas na zmianę opon

Data publikacji: Autor: Krzysztof Franek

Firmy oponiarskie przygotowały nowości na lato. Pod względem jakości porównywalne, pod względem cen bardzo zróżnicowane.

Za oknem już prawdziwa wiosna. To znak, że należy wymienić opony zimowe na letnie. Firmy oponiarskie do dotychczasowych modeli dołożyły nowe. Powiększyła się więc oferta opon letnich u dilerów.

Nowością firmy Michelin jest Energy - opona letnia przeznaczona dla użytkowników najpopularniejszych w Europie aut miejskich i klasy średniej. Zastosowano w niej lamele MM (Mikro Makro) zwiększające sztywność bieżnika o asymetrycznej rzeźbie. Poprawia się dzięki temu styczność opony z nawierzchnią, co gwarantuje lepszą trakcję na suchej i mokrej drodze. Również droga hamowania przy prędkości 90 km/h na mokrej nawierzchni skraca się w porównaniu z poprzednim modelem Energy o 3 m, a proces zużycia wydłuża się o 20 proc. Nowa opona będzie dostępna w 45 rozmiarach o średnicy osadzenia od 13 do 16 cali oraz o indeksach prędkości T (do 190 km/h), H (do 210 km/h) i V (do 240 km/h).

Drugą nowością Michelin a jest Pilot Sport drugiej generacji - opona przeznaczona do aut sportowych oraz samochodów o wysokich osiągach. Rzeźba jej bieżnika z małą ilością nacięć i rowkami przypominającymi opony tej firmy stosowane w Formule 1, jest bardziej odporna na odkształcenia przy wchodzeniu w zakręt. W tę oponę wbudowano element chroniący felgę przed uszkodzeniem. Będzie ona oferowana w 33 rozmiarach o średnicy osadzenia od 17 do 22 cali i z indeksem prędkości do 300 km/h. Już obecnie jako pierwsze takie wyposażenie stosowane jest w chryslerze crossfire.

Z Michelinem związana jest też amerykańska marka BFGoodrichŽ . Oponę Profiler przeznaczono dla samochodów szybkich, o wysokich osiągach. Zapewnia ona wysoki poziom bezpieczeństwa i krótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Dostępna jest w 16 rozmiarach od 14 do 17 cali i z indeksami prędkości V oraz W (do 270 km/h). Natomiast Profiler G jest oponą przeznaczoną dla samochodów sportowych oraz osobowych o wysokiej mocy lub po tuningu mechanicznym. Produkuje się ją w 43 rozmiarach od 14 do 19 cali z indeksami prędkości H, V, W i Y (do 300 km). Natomiast opona Touring została zaprojektowana do samochodów miejskich. Cechuje ją wysoki poziom bezpieczeństwa, dobra przyczepność na suchych i mokrych nawierzchniach, wytrzymałość. Dostępna jest w 13 rozmiarach - 13 i 14 cali o indeksie prędkości T. Dla samochodów klasy średniej przeznaczono oponę Touring G , w 23 rozmiarach 14- i 15-calowych z indeksami prędkości T i H.

Letnia oferta firmy Kleber dla aut osobowych obejmuje opony: Dynaxer HP , Dynaxer DR , Viaxer . Pierwszą przeznaczono dla komfortowych samochodów o dużej pojemności silnika. Rzeźba bieżnika zostawia na drodze ślad elipsy, dzięki czemu woda jest wypychana przez oponę do przodu i na boki. Specjalna mieszanka gumy zapewnia idealną przyczepność także na suchej nawierzchni i przy dużych prędkościach. Takie opony dostępne są w 23 rozmiarach od 14 do 17 cali, z indeksami prędkości H, V i W. Dynaxer DR ma służyć głównie autom sportowym. Ma kierunkową rzeźbę bieżnika z rowkami w kształcie haków. W ofercie jest 27 rozmiarów od 14 do 18 cali z indeksami prędkości H, V, W oraz Y. Viaxer , z symetrycznym bieżnikiem, przeznaczono dla aut o małej pojemności silnika. Opony asymetryczne składają się z dwóch części - wewnętrznej zapewniającej dobre hamowanie na mokrej nawierzchni, i zewnętrznej - na suchej. Symetryczne produkowane są w 13 rozmiarach o średnicy 13 i 14 cali oraz o indeksie prędkości T, a asymetryczne - w 30 rozmiarach 14- i 13-calowych z indeksami T oraz H.

Do początku artykułu

Kormoran na lato przygotował opony Gamma , Runpro i Impulser . Gammę przeznaczono dla samochodów osiągających duże prędkości. W zależności od wersji wyposażona jest w jedno lub dwa żebra centralne, które zapewniają stabilność auta i precyzję kierowania przy szybkiej jeździe. 6 rozmiarów o średnicy 15 cali ma indeks prędkości V. Runpro ma służyć autom klasy średniej i o podwyższonych osiągach. Kierunkowa rzeźba z licznymi lamelkami zapewnia dobrą przyczepność na nawierzchni mokrej, a masywne klocki na barkach bieżnika - na suchej. Skonstruowana jest z mieszanki gumowej, ograniczającej zużywanie się opony, dostępnej w 11 rozmiarach o średnicy osadzenia 14 i 15 cali i o indeksie prędkości H. Impulser opracowano przede wszystkim z myślą o autach z silnikami o małej i średniej pojemności. Można wybierać w 22 rozmiarach serii 80, 70 i 65 o średnicy od 12 do 15 cali z indeksem prędkości S (do 180 km/h) i T.

Marka Dunlop , należąca do Goodyeara , oferuje oponę SP Sport 01 , charakteryzującą się asymetryczną rzeźbą bieżnika, podzieloną na trzy segmenty, co ma zapewniać połączenie zalet ogumienia sportowego z wymogami bezpieczeństwa i komfortem toczenia się. Ma rozmiary od 175/65 R14 do 225/60 R15 i indeksy prędkości: H, V i W.

Natomiast Fulda proponuje oponę Carat Extremo z rowkami promieniowymi i szerokimi rowkami obwodowymi, zapewniającymi maksymalną ochronę przed tzw. aquaplaningiem i optymalny kontakt z nawierzchnią. Wytwarzana jest w 44 rozmiarach z profilami od 35 do 55 i indeksami prędkości V, W, Z i rozmiarami od 195/45 R15 do 285/35 R18.

Najnowsza opona letnia Continental a, przeznaczona dla aut kompaktowych i średniej wielkości - ContiEcolontact 3 - zastępuje ogumienie o tej samej nazwie, ale z symbolem EP. W porównaniu z poprzedniczką ma o 9 proc. większą skuteczność hamowania i o 12 proc. mniejsze opory toczenia, co uzyskano dzięki specjalnym materiałom, zastosowanym przy budowie niesymetrycznego bieżnika. Ma 19 rozmiarów od 145/80 R13 do 195/65 R15.

Bridgestone/Firestone proponuje Firehawk TZ200 Fuel Saver , oponę przeznaczoną do samochodów z silnikami dużej mocy. Wyposażono ją w innowacyjne, soczewkowo modelowane klocki, które mają łatwiej odprowadzać wodę i zmniejszać ryzyko aquaplaningu. Produkowane są w 23 rozmiarach od 175/65 R14 po 225/45 R17 z indeksami prędkości H, V i W. Dla sportowych samochodów opracowano Firehawk SZ80 .

To i tak nie wszystkie modele opon letnich, dostępnych w handlu. Które więc wybrać, jeśli musimy zmienić dotychczasowy komplet? Bywa, że opony różnych marek o tych samych rozmiarach różnią się cenami nawet trzykrotnie. Czy opony trzykrotnie droższe są trzykrotnie lepsze? Na pewno nie, tym bardziej że wiele z nich produkowanych jest według tej samej technologii, jeśli należą np. do Grupy Michelina lub innej - z grupy Goodyeara. Wiadomo, że najdroższe opony to te, oznaczane nazwą "koncernu matki", a najtańsze - wytwarzane w jej polskiej fabryce np. w Olsztynie czy Dębicy. Nie oznacza to jednak, że jakość polskich opon jest znacznie niższa od zagranicznych. Pomiędzy tymi skrajnymi są obce marki, ale też związane ekonomicznie i technologicznie z inwestorami strategicznymi. Wybór opony należy więc do użytkownika.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości