Czas pracy kierowcy. Niemal trzy tygodnie nieustannej jazdy

gitd.gov.pl
Fot. GITD
Fot. GITD
Śląscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli ciężarówkę należącą do rosyjskiego przewoźnika, której szofer dopuścił się szeregu poważnych naruszeń przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. Swoim zachowaniem niewypoczęty kierowca narażał na niebezpieczeństwo wypadku siebie i pozostałych uczestników ruchu drogowego.

W czwartek, 22 marca 2018 r. na drodze krajowej nr 1 w Częstochowie tamtejsi inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego z Katowic  zatrzymali do kontroli ciągnik siodłowy z naczepą. Pojazdami należącymi do rosyjskiego przewoźnika białoruski kierowca wykonywał międzynarodowy transport drogowy stali z Rosji do Czech.

W chwili zatrzymania do kontroli kierowca używał swojej karty. Jednak podejrzenia inspektora wzbudziły dane z tachografu sprzed kilku dni. Wynikało z nich, że pojazd prowadził wówczas inny kierowca. Kontrolowany początkowo przekonywał, że był w tym czasie w domu i odpoczywał. Tyle, że rzekoma zmiana kierowcy nastąpiła w Rosji, a nie na terenie Białorusi, skąd pochodził szofer. Inspektor zorientował się, że kierowca coś ukrywa i zaczął szukać innych dowodów na potwierdzenie swoich podejrzeń. W pewnym momencie kierowca przyznał, że to on przez cały czas prowadził ciężarówkę i przedstawił cały rejestr swojej aktywności. Oddał też inspektorom kartę należącą do innego kierowcy, której przez ten czas używał. Białorusin przekonywał, że taki sposób pracy jest podyktowany wymogami jego pracodawcy.

Zobacz także: Testujemy Lexusa LC 500h

Kiedy inspektorzy połączyli z sobą dane z obu kart używanych przez kierowcę, okazało się, że kontrolowany szofer przez prawie trzy tygodnie jeździł niemal nieprzerwanie, nie obierając w tym czasie wymaganych przerw i odpoczynków. Tym sposobem przekroczył praktycznie wszelkie dopuszczalne normy czasu pracy kierowców. Tygodniowy czas jazdy wyniósł 72 godziny, a dwutygodniowy okres prowadzenia osiągnął niemal 115 godzin – był przekroczony o ponad 24 godziny. Natomiast dzienny okres prowadzenia, czyli jazda bez odpoczynku, wyniósł ponad 24 godziny.

Suma kar, jaka została wyliczona dla przewoźnika po zsumowaniu wszystkich stwierdzonych naruszeń, wyniosła 25 000 złotych. Zgodnie z obowiązującą ustawą o transporcie drogowym maksymalna kara pieniężna jaką w tym przypadku można nałożyć to 10 000 zł. Taka też kara zostanie nałożona na rosyjskiego przewoźnika w toku wszczętego postępowania administracyjnego. Oprócz tego inspektorzy ukarali kierowcę mandatami i zakazali mu dalszej jazdy do chwili odbioru zaległego odpoczynku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty