Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Czas przejść na gaz

Data publikacji: Autor: Robert Kiewlicz

Fot. PHRASEA Tankująć nerwowo ściskasz portfel? Czas przejść na gaz! Montaż instalacji gazowej nie kosztuje mało, ale za to szybko się zwraca.

Za każdym razem gdy tankujesz, nerwowo ściskasz portfel? Czas więc przejść na gaz! Montaż instalacji gazowej nie kosztuje mało, ale za to szybko się zwraca.

 Fot. PHRASEA

Samochody napędzane gazem powodują mniejsze zanieczyszczenie środowiska, dlatego w niektórych krajach kierowcy są zachęcani finansowo do montażu instalacji gazowych w samochodach, otrzymując np. do 80 proc. zwrotu kosztów montażu. Niestety, nie w Polsce.

 

Musisz liczyć się z tym, że im bardziej skomplikowany silnik ma Twoje auto – tym droższą instalację będziesz musiał zamontować. Dobre urządzenie do samochodu z wtryskiem jednopunktowym i katalizatorem to wydatek ok. 1900-2300 zł, do silnika z wtryskiem wielopunktowym ok. 2500 zł. Jeżeli jednak konieczny jest montaż wielopunktowego wtrysku gazu, cena wzrasta do 4-5 tys. Koszt przystosowania auta gaźnikowego to 1000-1500zł.

 

Gdzie zakładać

 

Instalacja gazowa pozwala na zasilanie samochodu zarówno gazem jak i benzyną – użytkownik sam może wybrać, z którego paliwa chce aktualnie korzystać. Zbiorniki z gazem instalowane są najczęściej w bagażniku. Instalację gazową do samochodu można zamontować w warsztacie w ciągu jednego dnia. Pamiętaj jednak, aby korzystać z usług wyspecjalizowanych warsztatów. Takich, które zrobią to profesjonalnie, gwarantując Ci bezpieczeństwo. Niezależnie od rodzaju i ceny instalacji warsztat, który wykonał montaż, ponosi odpowiedzialność za jej działanie. Auto powinno być zwrócone właścicielowi w takim samym stanie. W razie problemów warsztat musi instalację naprawić lub zdemontować i zwrócić pieniądze. Roszczeń często trzeba dochodzić w sądzie, dlatego nie warto oszczędzać, ani na samej instalacji, ani na warsztacie.

 

Starsze samochody

 

Bardzo dobre rezultaty daje stosowanie instalacji gazowych w samochodach starszych – przynosi duże oszczędności, zmniejsza ilość emitowanych zanieczyszczeń. Warunkiem do montażu instalacji gazowej w starszych samochodach jest jednak dobry stan techniczny silnika. Gaz jako paliwo jest bardziej wymagający niż benzyna, szczególnie w starszych samochodach ujawniają się usterki np. układu chłodzenia wymagające naprawy i doprowadzenia silnika do dobrego stanu technicznego, co może spowodować dodatkowe koszty.

 

Tańsze paliwo

 

Zamontowanie instalacji gazowej jest opłacalne, szczególnie gdy codziennie pokonuje się wiele kilometrów. Cena litra gazu jest prawie dwa razy niższa od ceny jednego litra benzyny. Samochód spala co prawda około 1-2 litrów tego paliwa więcej, ale i tak bilans wychodzi zdecydowanie na korzyść właściciela pojazdu napędzanego gazem. Za litr benzyny zapłacimy w zależności od gatunku od 3,90 do 4,15 zł. Za gaz ok. 1,80 zł.

 

Bezpieczeństwo

 

Prawidłowo wykonana instalacja gazowa nie stanowi zagrożenia, np. w razie wypadku. Zbiornik z gazem (który występuje w nim w stanie płynno-gazowym) jest bardziej wytrzymały niż tradycyjny z benzyną. Taki zbiornik ulegając uszkodzeniu powoduje rozlanie się benzyny i ryzyko pożaru. W przypadku gazu bardziej prawdopodobne jest (niewybuchowe) uwolnienie go do atmosfery. Nowoczesne instalacje są wyposażone w specjalne zabezpieczenia, które umożliwiającą w razie pożaru kontrolowany podciśnieniowy wypływ gazu bez możliwości powrotu płomienia.

 

Pod kontrolą

 

Samochód z instalacja gazową raz w roku musi przejść badanie techniczne (cena to obecnie 155 zł, coroczne badanie techniczne samochodu bez instalacji gazowej wynosi 94 zł). Często producent instalacji gazowej udzielając gwarancji wymaga wykonania dodatkowego przeglądu płatnego (w zależności od czasu, przebiegu itp. np. ok. 100 zł).

 

Komfort jazdy

 

Ponieważ gaz jest paliwem mniej kalorycznym, jazda „na gazie” jest cichsza, bardziej płynna, silnik nie szarpie, nie pali paliwa w sposób „stukowy”. Samochód może mieć jednak gorsze przyspieszenie. Zanim więc nauczysz się prowadzić i wyczuwać swoje auto w wersji na gaz uważaj podczas wyprzedzania. Pamiętaj jednak, że na dłuższych trasach płynniejsza jazda mniej męczy kierowcę i pasażerów. Samochody z instalacją gazową powodują mniejsze emisje oraz emitują związki prostsze, mniej złożone i toksyczne, szybciej i łatwiej ulegające rozkładowi. Szczególnie korzystnie wpływa to na osiągi i emisje z silników gaźnikowych starszych typów – które na benzynie np. nie spełniają surowszych norm emisji dla silników z wtryskiem, zaś zasilane gazem – już tak. Do tego auto napędzane gazem pracuje ciszej i wytwarza mniej wibracji.

 

Okiem eksperta

 

Maciej Pruński

 

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów w Gdańsku

 

- Temperatura spalania gazu w silniku jest wyższa, niż benzyny lub oleju napędowego, więc trzeba szczególnie przestrzegać terminów przeglądów i regularnie wymieniać olej silnikowy – najlepiej co kilka tysięcy kilometrów. Jakiś czas temu na rynku pojawiły się już specjalne oleje silnikowe do samochodów z napędem gazowym. Serwisy montujące instalacje gazowe muszą mieć specjalne certyfikaty. Pracownicy takich zakładów szkoleni są u producentów lub dystrybutorów instalacji. Dlatego nie wolno na własną rękę dokonywać jakichkolwiek przeróbek. To jest po prostu bardzo niebezpieczne.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Komentarze

  • Grzesiek (gość)

    Gaz czy benzyna to pytanie musi sobie zadać każdy ja wole jeździć mniej ale na benzynie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości