Jeszcze w tym roku ruszy budowa odcinka autostrady A1 Częstochowa-Pyrzowice - zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg
Krajowych i Autostrad. Budowa kolejnego odcinka A1 to znakomita informacja dla Częstochowy, ale do pełni szczęścia potrzebna jest jeszcze budowa dróg dojazdowych do autostrady oraz możliwość bezpłatnego korzystania z obwodnicy miasta.
- Mamy tereny inwestycyjne położone blisko planowanego przebiegu autostrady. Będziemy mieli jeszcze w marcu dwie specjalne strefy ekonomiczne, do których musimy zapewnić dojazd z autostrady. Przystępujemy do rozmów z Urzędem Marszałkowskim w sprawie dotacji do budowy dojazdów do stref - mówi Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy.
- Zależy nam, żeby obwodnica powstała jak najszybciej i była bezpłatna. Tylko wtedy ciężki transport będzie omijał nasze miasto - dodaje prezydent Częstochowy.
Tylko bezpłatna obwodnica pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego ciężarówek z miasta. Teraz ruch ten odbywa się aleją Wojska Polskiego, która jest częścią trasy DK1.
O bezpłatną obwodnicę upomina się stowarzyszenie Częstochowa 2020, które zebrało ponad 30 tys. podpisów w tej sprawie.
W ministerstwie transportu, jeszcze przed przyjściem Elżbiety Bieńkowskiej obowiązywała opcja budowy płatnych obwodnic. Częstochowianie liczą, że nowa minister wyda w tej sprawie nowe dyspozycje.
- Nie wyobrażam sobie, żeby obwodnica była płatna - mówi Aniela Kuśmider, mieszkanka bloku pryz ulicy Sosnowej, w sąsiedztwie trasy DK1, przez którą codziennie przejeżdżają setki ciężarówek. - Przecież jeśli będzie płatna obwodnica nic się nie zmieni, nadal ciężarówki i wszyscy, którzy przejeżdżają przez Częstochowę będą nam jeździć pod oknami.
W alei Wojska Polskiego, która jest częścią tranzytowej trasy DK1 w ciągu ośmiu godzin przejeżdża prawie 20 tysięcy pojazdów, w tym setki przeładowanych węglem ryczących ciężarówek.
Hałas nie spada tam poniżej 78 decybeli, w godzinach szczytu poziom maksymalny zbliża się do 98. Dla przeciętnego, zdrowego człowieka hałas staje się uciążliwy przekraczając 70-80 dB.
Na większości odcinka al. Wojska Polskiego nie można postawić ekranów dźwiękochłonnych.
Jest jednak szansa, że obwodnica będzie bezpłatna. Jeśli bowiem cały nasz odcinek A1 ma być budowany za pieniądze z Krajowego Funduszy Drogowego i dotacje unijne to przejazd między Częstochową a Pyrzowicami, łącznie z obwodnicą Częstochowy powinien być darmowy. Przynajmniej do czasu, gdy będzie w administracji publicznej.
Wcześniej zlecono budowę tej części A1 prywatnemu konsorcjum, które zapowiadało, że przejazd tym odcinkiem będzie odpłatny. Umowę jednak unieważniono z powodów formalnych. Samorządowcy miast i gmin subregionu północnego województwa śląskiego chcą mieć wpływ na realizację tej inwestycji. Napisali do GDDKiA, aby przy realizacji autostrady A1 na tym obszarze uwzględniła bezpłatny przejazd autostradą i obwodnicą oraz jezdnie o 3 pasach ruchu w każdą stronę.
Obwodnica ma mieć 24 km długości z czterema węzłami Zawodzie, Blachownia, Lgota i Rząsawy. Będzie ona biegła drogą wojewódzką między Dźbowem a Konopiskami do DK-46. Na wysokości toru kartingowego znajdzie się węzeł z wjazdem ul. Podmiejską. Dalej przebiegnie przez Łojki, Nową Gorzelnię do DK-43 za ul. Goździków, a od węzła Lgota do DK-1 w częstochowskiej dzielnicy Rząsawy. Odcinek Rząsawa - Pyrzowice, połączy gotowe już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, z lotniskiem w Pyrzowicach. Budowa poszczególnych odcinków potrwa od 30 do 33 miesięcy.
źródło: Dziennik Zachodni
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?