Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Felietony

Człowiek roku. Felieton Iwaszkiewicza

Data publikacji: Autor: Jerzy Iwaszkiewicz

Fot. Fiat Auto Poland Człowiekiem Roku wybrany został w motoryzacji, w plebiscycie Złota Kierownica 2014, Wojciech Drzewiecki, szef Instytutu Samar. Potrafi liczyć i właśnie wyliczył, że do końca tego roku sprzedanych zostanie w Polsce 325 tysięcy nowych samochodów. Drzewiecki na ogół się nie myli i twierdzi też, że na polskim rynku nie będzie porządku, dopóki nie zostaną wprowadzone ścisłe badania techniczne dla sprowadzanych z zagranicy samochodów używanych oraz ewentualnie podatek ekologiczny, aby nie sprowadzano każdego złomu co w Niemczech leży w rowie.

Jerzy Iwaszkiewicz / Fot. Bartek Syta Polskapresse Średnia wieku samochodów w Polsce, to według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców – 17 lat, a według Drzewieckiego – 14. Centralna ewidencja liczy samochody których fizycznie już nie ma i stąd całe zamieszanie. Jeżeli samochód jest zadbany, to nie ma znaczenia ile ma lat, tyle, że kosztuje to coraz drożej. Od lat powtarzamy, że z 10-letnim samochodem jest trochę tak jak z 80-letnim człowiekiem – musi się popsuć. Samochodów w miarę nowych, do 5 lat, mamy w Polsce góra 2 mln.

Wojciech Drzewiecki ukończył Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych w 1986 roku na Politechnice Warszawskiej. Trochę pracował w Nissanie, poczym od razu wymyślił własny interes, którego trzyma się do dziś i zatrudnia 20 pracowników. W Polsce działa kilka biur konsultingowo-statystycznych, m.in. Car Market. Jakub Faryś z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego też liczy z nadzieją, że będzie się liczył, ale firmy i rynek trzymają się na wszelki wypadek obliczeń Drzewieckiego.

Samochody w Polsce kupowane są głównie przez firmy – 65%, a tylko 35% kupują nabywcy indywidualni, też zresztą często na potrzeby firm. Gdyby nie sprzedaż flotowa, to przewróciłby się cały rynek. Według centralnej ewidencji mamy w Polsce już prawie 19 milionów samochodów, ale według Drzewieckiego nie więcej niż 14 mln. W urzędowej ewidencji, podobnie jak odnośnie wieku samochodów, liczone są auta, które już dawno przestały istnieć.

Wojciech Drzewiecki – Człowiek Roku ma 52 lata, chałupę pod Ełkiem z widokiem na jezioro, jeździ 8-letnim Volkswagenem Touaregiem, który się nie psuje i ma też 2,5-letnią wnuczkę Monikę, która mówi do niego Didi.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • edi29

    Panie Iwaszkiewicz przykro to stwierdzić ale ten felieton jest o niczym. Co kogo obchodzi jakiś tam pan z branżowej firmy a tym bardziej jego familia. Bzdury jakieś na te Święta Pan przygotował.

  • Robek (gość)

    Rzetelne badania techniczne jak najbardziej tak. Ale podatek ekologiczny to nic innego jak napędzenie klientów koncernom, a przez to przyspieszanie zaśmiecania środowiska. Przykre, że Sz.P. redaktor uczestniczy w tym lobbingu.

  • Napalm (gość)

    Retoryka - geriatryka. To już nie tylko politycy stracili kontakt z rzeczywistością ale dziennikarze też...Panu redaktorowi cały czas się wydaje że Polacy ze skąpstwa nie kupują sobie nowych bryczek a cała Polska żyje i zarabia jak warszawka.. Euro podrożało za byle wypierdka w salonie śpiewają 45-50tyś że za normalny samochód rodzinny trzeba dać 60-70tyś i to bez rewelacji.. i Pan redaktor bredzi kupujcie rodacy - to nić że zarabiacie przeciętnie po 2tyś złotych, to nic że macie 20-30 letnie kredyty do spłacenia za swoje małe klitki w blokach - że o sytuacji gdzie dziadzio z babką kleją na lepiec, gumę od majtek i drut swojego Poloneza, Ładę czy "luksus" jakieś Renault19 bo to ich jedyne okno na świat i tylko tym do lekarza można dojechać bo PKS się wycofał a PKP też - zrobić im dokładne badania techniczne i zabrać dowód rejestracyjny a co... Już dawno twierdzę że Pan redaktor nic mądrego nie ma do powiedzenia i tylko bankietami, rautami i konferencjami żyje...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości