Czy auto z dieslem jeszcze się opłaca?

(ip)
Kupując samochód najpierw kierujemy się marką, modelem, wyposażeniem, a dopiero później zastanawiamy się nad rodzajem silnika. Dobór silnika jest sprawą bardzo indywidualną i zależy od wielu czynników.

Do tej pory większość klientów kierowało się

Fot. Ford
Fot. Ford

dwoma schematycznymi kryteriami:

1- Diesel tani w eksploatacji, ale głośny, mało dynamiczny oraz z gorszym rozruchem w zimie.
2- Silnik benzynowy droższy w eksploatacji, ale cichszy, bardziej elastyczny, oraz przysparza mniej kłopotów w niskich temperaturach.

**CZYTAJ TAKŻE

Benzyna, olej napędowy, czy gaz?Pomyłka przy tankowaniu

**

Dzisiejsze nowoczesne silniki bardzo różnią się od starych modeli. Możemy zauważyć wiele zmian i ulepszeń w systemach zasilania, doładowania, sterowania pracą silnika, a także czystością spalin. - "Przyglądając się silnikowi diesla widzimy, że również jego parametry się polepszyły. Pracują ciszej, są bardziej elastyczne oraz uzyskuje się dużo większą moc w porównaniu ze starszymi konstrukcjami. Bardzo wyraźnie widać to w silnikach, w których zastosowano wspólną szynę paliwową oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek. Taka konstrukcja, spowodowała jednak wzrost różnicy ceny zakupu samochodu z silnikiem diesla, w stosunku do silnika benzynowego. Samochód z dieslem będzie również kosztowniejszy w eksploatacji, biorąc pod uwagę zarówno standardowe przeglądy, jak również ewentualne awarie" - mówi Pan Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny Firmy Auto-Boss.

Popularność silników wysokoprężnych stała się większa, pewnie dlatego, że w ciągu ostatnich lat przeszły one ogromną metamorfozę. Przestały dymić, stały się cichsze, bardziej oszczędne, a mocą dorównują silnikom benzynowym. Powstaje jednak pytanie, czy mimo wszystko opłaca się inwestować w droższego diesla, jeśli w ostatnich tygodniach ceny oleju napędowego przewyższyły benzynę Pb 95, są kosztowniejsze w zakupie, serwisowaniu, oraz odznaczają się dużą wrażliwością na jakość paliwa? W silnikach benzynowych warto zwrócić uwagę na wysoką kulturę pracy, niski poziom hałasu oraz niewygórowane koszty serwisu.

Przyjrzyjmy się jeszcze zaletom obu silników, biorąc pod uwagę aspekt ekologiczny - "Kierując się wymogami norm czystości spalin, wprowadzono powszechnie w dieslach tzw. DPF, czyli filtr cząstek stałych. W dużym skrócie DPF wychwytuje nie spalone w silniku cząstki, które następnie cyklicznie dopala. Samochód z silnikiem diesla wyposażonym w DPF zdecydowanie nie nadaje się dla użytkowników, którzy pokonują niewielkie odcinki, a tym samym często uruchamiają i gaszą silnik, eksploatują samochód głównie w mieście" - mówi Pan Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny Firmy Auto-Boss.

Fot. Ford
Fot. Ford

Nie ma niestety jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, który z silników lepszy. Aby wybrać optymalne rozwiązanie, trzeba się dobrze zastanowić i odpowiedzieć na kilka pytań. Najważniejszym z nich jest, z jaką częstotliwością użytkujemy samochód, tzn. ile km najczęściej przejeżdżamy w ciągu roku. - "Można umownie przyjąć, że jeżeli nie będziemy rocznie pokonywać więcej niż 20 tys. km to raczej pomyślmy o zakupie "benzyniaka" - samochód z silnikiem diesla jest wtedy mniej dla nas opłacalny" - mówi Pan Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny Firmy Auto-Boss.

Zaskakujące, dla innych może wydać się również to, że niektórzy wybierają diesla nie tyle ze względów oszczędnościowych, ale ze względu na przyjemniejszą jazdę. Dlatego, jak wiele naszych upodobań, tak dużo będzie teorii, który silnik lepszy w użytkowaniu - odpowiedzi na to nigdy nie będzie jednej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty