Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Czy będą tańsze części zamienne?

Data publikacji: Autor: Mieczysław Teer

Można oczekiwać, że dzięki wprowadzeniu odpowiedniego rozporządzenia Rady Ministrów znacznie staniej Dyrektywa GOV z 28 stycznia 2003 r. wprowadziła rewolucyjne zmiany na rynku części zamiennych do samochodów.

Dyrektywa GOV, która od 1 października weszła w życie na terenie krajów UE, a u nas została wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję, wprowadziła rewolucyjne zmiany na rynku części zamiennych do samochodów.

 Mo¿na oczekiwaæ, ¿e dziêki wprowadzeniu odpowiedniego rozporz±dzenia Rady Ministrów znacznie staniej

Pojęcie „części oryginalne” – które dotąd oznaczało wyłącznie części sygnowane logo producenta pojazdu – zostało rozszerzone na wszystkie części o tej samej jakości, produkowane z zachowaniem norm technologicznych przez niezależnych producentów. Części wyprodukowane zgodnie ze standardami ustalonymi przez producenta pojazdu oraz części, których wytwórca zaświadczy, że są one tej samej jakości, jak te, które są stosowane do montażu pojazdów będą mogły być wykorzystywane również do napraw przeprowadzanych w autoryzowanych stacjach obsługi. Wybór będzie należał do klienta.

 

Co rozwiązanie takie oznacza dla właścicieli samochodów? Przede wszystkim ogromne potanienie kosztów napraw i przeglądów okresowych. Według wyliczeń wyspecjalizowanych instytucji, części zamienne dostępne poza siecią dystrybucji producentów pojazdów są o blisko 58% tańsze. Części, za które dotąd w salonie danej marki płaciliśmy 500 złotych teraz, w tej samej autoryzowanej stacji obsługi będziemy mogli nabyć za ok. 210 złotych!

 

Powstaje oczywiście pytanie, czy istotnie będą to części identycznej jakości. By na nie odpowiedzieć, warto uświadomić sobie, że zaledwie 20% części jest wytwarzanych przez producenta pojazdu. 80% pochodzi z taśm produkcyjnych wyspecjalizowanych kooperantów. I teraz: część z tych elementów jest pakowana w pudełka oznaczone logo koncernu samochodowego, część zaś trafia na rynek w innym opakowaniu. Elementy te są więc identycznej jakości, jednak za pudełko opatrzone logo marki auta płacimy 100 procentowy narzut. Narzut ten, jak obliczono, stanowi ok. 1/4 dochodów firm samochodowych, jest więc sprawą oczywistą, że koncerny walczą jak lwy, stając się ominąć rozstrzygnięcia zawarte w GOV.

 

W Polsce przywołane rozporządzenie Rady Ministrów teoretycznie weszło w życie z dniem 1 maja 2004, jednak praktycznie – w związku z przyjętą 6-miesięczną karencją dla umów obowiązujących w dniu wstąpienia Polski do UE – będzie obowiązywało od 1 listopada. Mogą jednak być z tym problemy.

 

Przy zadziwiająco „miękkiej” postawie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów koncerny samochodowe prowadzą działania kontrujące. Volkswagen na przykład zastrzegł w urzędzie patentowym sformułowanie „oryginalne części Volkswagena”. Inne firmy, korzystają z ustawy Prawo własności przemysłowej, która stanowi, że za wzór przemysłowy uważa się m.in. część składową, jeżeli po jej włączeniu do wytworu złożonego pozostaje widoczna na zewnątrz w trakcie jego zwykłego używania. Sformułowanie to oznacza, że producenci samochodów mają możliwość uzyskania ochrony prawnej wzorów np. błotników, zderzaków, pokryw, reflektorów, lamp tylnych, szyb, itp., co nie tylko unieważni Rozporządzenie RM, ale i spowoduje, że produkcja i dystrybucja tych części poza siecią danej firmy będzie nielegalna!

 

Skoda uzyskała już w Polsce ochronę patentową na niektóre elementy modelu Fabia (m.in. zderzak przedni, pokrywa silnika, błotniki przednie), a Fiat na pokrywę silnika oraz błotniki modelu Punto II.

Jeżeli nie spotka się to ze zdecydowanym przeciwdziałaniem UOKiK-u, może doprowadzić do pełnej wyłączności na sprzedaż tych części, a w konsekwencji - jak w każdej sytuacji zmonopolizowania rynku – do wzrostu ich cen.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości