Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Czy diesel się opłaca?

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Fot. Ford: Zakup droższego Forda Focusa z silnikiem diesla 1,8 TDCi/100 KM w stosunku do tego samego modelu ale z silnikiem benzynowym 1,6 l/100 KM zwróci się po przejechaniu dystansu 95 tys. km. Aby obniżyć koszty eksploatacji, wielu nabywców rozważa zakup auta z silnikiem diesla. Zakup samochodu to dopiero początek wydatków. Równie istotne są koszty eksploatacji i aby je obniżyć, wielu potencjalnych nabywców rozważa zakup auta z silnikiem diesla.

 Fot. Ford: Zakup dro¿szego Forda Focusa z silnikiem diesla 1,8 TDCi/100 KM w stosunku do tego samego modelu ale z silnikiem benzynowym 1,6 l/100 KM zwróci siê po przejechaniu dystansu 95 tys. km. Zakup auta z silnikiem diesla byłby znakomity, bowiem ta jednostka napędowa zużywa mało paliwa, które jest tańsze od benzyny. Niestety samochód z tym interesującym silnikiem jest droższy od analogicznego modelu, napędzanego benzyniakiem. Po jakim czasie zwróci się więc zakup droższego diesla?

 

Do analizy posłużyły samochody Ford Focus wyposażone w jednostki napędowe o różnej zasadzie pracy i zbliżonej mocy. Pierwszą z nich jest stosowany od wielu lat benzynowy silnik Zetec SE o pojemności 1596 ccm i mocy 100 KM. Drugą turbodiesel z wtryskiem paliwa typu common rail, chwalony za dynamikę i kulturę pracy, o pojemności 1753 ccm i mocy 100 KM. W autoryzowanym salonie Focus z silnikiem benzynowym Fot. Ford:
Koszty poniesione na zakup wersji pojazdu z silnikiem wysokoprê¿nym zwracaj± siê nieprêdko. W przypadku Forda Focusa, przy ¶rednim rocznym przebiegu 30 tys. km, trzeba czekaæ 3 lata. kosztował 52 280 zł, a napędzany silnikiem wysokoprężnym - 60 780 złotych. Różnica ceny zakupu wynosiła 8 500 złotych. W analogicznym okresie średnia cena benzyny 95 oktanowej wynosiła 3,96 zł/litr, a oleju napędowego 3,33 zł/l. Przy tych założeniach przeprowadzono wyliczenia, z których wynika, że przy różnicy w średnim spalaniu wynoszącej około 1,4 litra na 100 przejechanych kilometrów i przy aktualnej różnicy cen paliw 63 grosze na litrze, Focus diesel “zwróci się” po przejechaniu dystansu 95 000 km. Zakładając roczne przebiegi rzędu 30 tysięcy km wyniesie to trzy lata eksploatacji. Gdyby dodać utratę wartości i koszt ubezpieczenia, które są wyższe dla Focusa TDCi /stały procent od wyższej kwoty/ okres zwrotu jeszcze się wydłuży.

 

W Polsce od kilku lat ceny oleju napędowego rosną w tempie wyższym niż ceny benzyny, co powoduje, że posiadanie samochodu z silnikiem wysokoprężnym staje się mniej opłacalne niż dotychczas. Jest to przeciwny trend niż w Europie, gdzie udział aut z silnikami Diesla w rynku stale wzrasta. Do tego dochodzą jeszcze kłopoty z jakością oleju napędowego na niektórych stacjach, powodujące usterki aparatury wtryskowej, których naprawa jest bardzo kosztowna. Dlatego zakup samochodu z silnikiem wysokoprężnym jest opłacalny dla osób, które w roku pokonują duże odległości.

 

 

 

Focus 1,6

Focus 1,8 TDCi

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

52,5

Katalogowe zużycie paliwa (l/100 km)

6,8

5,4

Dystans, który może przejechać na zbiorniku (km)

808

972

Średnia cena 1 litra paliwa (zł)

3,96

3,33

Średnia cena 1 km przebiegu (zł)

0,26928

0,17982

Cena samochodu (zł)

52 280

60 780

Różnica ceny (zł)

8 500

Po jakim przebiegu zwróci się zakup (km)

95 000

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości